Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Hoeveel suiker zit er in populaire pakjes drinken?

Een pakje drinken is makkelijk om je kind mee te geven. Maar als je hoort hoeveel suiker er gemiddeld in zo’n pakje zit, is het toch wel schrikken. Welk pakje drinken bevat de minste suiker en wat kun je je kind het beste geven?

Als het over suiker in frisdrank gaat, wordt vaak cola aangehaald. In een glas zitten maar liefst 8 suikerklontjes. Een glas vruchtensap lijkt dan al snel een gezondere optie. Maar niets is minder waar. Ook een pakje appelsap of sinaasappelsap bevat gemiddeld al zo’n 4 à 5 suikerklontjes. En dan hebben we het nog niet eens over pakjes zuiveldrank. Enkele varianten bevatten zelfs meer suiker dan een glas cola.

Advertentie

Water en thee

Om ervoor te zorgen dat je kind zo weinig mogelijk suiker binnenkrijgt, is het verstandig om frisdrank, limonade en pakjes drinken zoveel mogelijk te vervangen door water en thee zonder suiker. Dit zijn de perfecte dorstlessers. Water saai? Voeg er dan een schijf citroen aan toe of ander fruit. Het water krijgt dan meteen meer smaak.

Etiketten lezen

Veel teksten op pakken frisdrank zijn misleidend, zoals ‘zonder toegevoegd suiker’, ‘natuurlijk’, ‘puur sap’ of ‘met extra vitamine C’. Daarom is het belangrijk om goed de etiketten te lezen om te achterhalen hoeveel suiker en calorieën er daadwerkelijk in een drank zitten. Bedenk hierbij dat in een beker ongeveer 150 ml past en in een longdrinkglas 250 ml.

Suikerklontjes per pakje drinken

Van pakjes vruchtensap tot pakjes zuiveldrankjes. Bekijk hieronder de hoeveelheid suikerklontjes per pakje drinken.

suiker-in-vruchtensappen

suiker-in-frisdranken

suiker-in-zuiveldrankjes

suiker-in-overige-frisdranken

Auteur: Richt Kooistra – Bron: Voedingscentrum – Beeld: Voedingscentrum en Nu.nl