chocolade tijdens zwangerschap

Chocola kan goed zijn tijdens de zwangerschap

Goed nieuws voor zwangere vrouwen! Regelmatig chocola eten tijdens je zwangerschap kan goed zijn voor zowel moeder als baby. Dit blijkt uit een Canadees wetenschappelijk onderzoek.

De voordelen van chocola

Een Canadees onderzoeksteam heeft aangetoond dat chocolade een aantal stoffen bevat die belangrijk zijn tijdens de zwangerschap. Of beter gezegd: in de cacao waarvan chocolade wordt gemaakt zitten allerlei goede stofjes. Ten eerste bevat cacao flavonoïden, dit zijn antioxidanten. Antioxidanten gaan verouderingsverschijnselen tegen en dragen bij aan het gezond houden van de cellen in het lichaam. Tijdens de stofwisseling komen afbraakproducten vrij, de zogenoemde vrije radicalen. Antioxidanten beschermen de cellen hiertegen. Ook hebben flavonoïden een positieve invloed op de bloedcirculatie in de placenta en van de baby én ze verkleinen het risico op zwangerschapsvergiftiging.

Goed voor je humeur

Dat is nog niet eens alles: chocolade is ook nog goed voor je humeur. Dat komt omdat er allerlei ‘geluksstofjes’ in zitten, zoals dopamine, cafeïne, serotonine, endorfine en fenylethylamine. Cafeïne zorgt ervoor dat je een opgewekt gevoel krijgt. Serotonine werkt kalmerend en fenylethylamine is een stof die gewoonlijk door de hersenen wordt geproduceerd als je verliefd bent. Dit verklaart waarom je blij wordt van een lekker stuk chocolade en je graag je tanden in een dikke reep zet als je je rot voelt. Doe dit niet te vaak of in enorme hoeveelheden. Alleen al vanwege de cafeïne in chocola. Het bevat wel veel minder cafeïne dan koffie, maar het is niet verstandig om er heel veel van te eten. De onderzoekers adviseren om maximaal 30 gram chocolade per dag te eten tijdens je zwangerschap. Tot slot bevat chocola magnesium en kalium, die voorzien in de belangrijkste mineralenbehoefte tijdens de zwangerschap.

 

Melk of puur?

Melk of puur, welke chocolade kun je het beste eten als je zwanger bent? De onderzoekers deden hiervoor onderzoek onder 129 vrouwen die tussen de elf en veertien weken zwanger waren. De ene helft at gedurende twaalf weken iedere dag chocola met een hoog flavonoïdegehalte, dat wil zeggen heel pure chocolade, en de andere helft chocola met een laag flavonoïdegehalte. De uitkomst is opvallend: bij beide groepen was de bloedcirculatie aanzienlijk verbeterd. De conclusie: chocola – melk of puur – heeft in het algemeen een positieve invloed op de groei en ontwikkeling van de placenta en de baby. Een kanttekening bij dit onderzoek: er is geen controlegroep gebruikt, waardoor er geen metingen gedaan zijn bij vrouwen die geen chocolade aten tijdens de zwangerschap.

Gezond gewicht

Het eten van chocolade mag dan goed zijn tijdens de zwangerschap, dit betekent niet dat je onbeperkt repen kan gaan inslaan. Niet alleen vanwege het teveel aan cafeïne dat je dan mogelijk binnenkrijgt, maar ook vanwege de suiker en het vetgehalte in chocola. Krijg je hier te veel van binnen, dan kom je te veel aan. Zeker als je zwanger bent is het belangrijk om op je gewicht te letten. Pure chocolade bevat de minst ongezonde toevoegingen en is daarom de ‘gezondste’ keuze. Kies daarom bij voorkeur voor chocolade met ten minste 65% cacao en beperk het tot 20 à 30 gram per dag.

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter en MamaChannel (www.mamachannel.nl), werkzaam als Orthomoleculair therapeut en algemeen voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter. Sharon geef geregeld voorlichting over orthomoleculaire voeding en suppletie bij een verloskundigenpraktijk.