Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

chocolade tijdens zwangerschap

Waarom het goed is om veel chocola te eten tijdens je zwangerschap

Werk je tijdens je zwangerschap regelmatig chocola naar binnen en twijfel je of je daar wel goed aan doet? Veel is een betrekkelijk begrip, maar chocolademonsters worden heel blij van dit Canadese onderzoek.

De voordelen van chocola

Een Canadees onderzoeksteam heeft namelijk aangetoond dat in chocolade stoffen zitten die belangrijk zijn tijdens de zwangerschap. Of beter gezegd: in cacao zitten allerlei stofjes die je juist in je zwangerschap goed kunt gebruiken. Zo bevat cacao flavonoïden, dit zijn antioxidanten. Antioxidanten gaan verouderingsverschijnselen tegen en dragen bij aan het gezond houden van de cellen in het lichaam. Ook hebben flavonoïden een positieve invloed op de bloedcirculatie in de placenta en van de baby én verkleinen ze het risico op zwangerschapsvergiftiging.

Advertentie

Goed voor je humeur

En daar houdt het niet mee op: chocolade is ook nog goed voor je humeur. Dat komt omdat er allerlei ‘geluksstofjes’ in zitten, zoals dopamine, cafeïne, serotonine, endorfine en fenylethylamine. Cafeïne zorgt ervoor dat je een opgewekt gevoel krijgt. Serotonine werkt kalmerend en fenylethylamine is een stof die vrijkomt in je hersenen als je verliefd bent. Dat verklaart waarom je vrolijk wordt van bonbons en troost vindt in een reep als je je rot voelt. Deze stofjes komen ook goed van pas bij moodswings door de zwangerschapshormonen. Of als je gespannen bent door het feit dat alles gaat veranderen met de komst van je baby.

Nóg meer goed nieuws: chocola bevat ook magnesium en kalium, mineralen die je tijdens je zwangerschap ook goed kunt gebruiken.

Lees ook: Waarom extra vitamine C belangrijk is als je zwanger bent

Wel even opletten

Betekent dit dan dat je lekker mag losgaan met de chocola? Nee, er zit helaas wel een maar aan. Want chocola bevat dus ook cafeïne, dat niet zo goed is voor jou en de baby als je er te veel van binnenkrijgt. Onderzoekers adviseren daarom om maximaal 30 gram chocolade per dag te eten tijdens je zwangerschap (een reep is al gauw 180 gram). Je krijgt namelijk vaak ook nog cafeïne binnen via andere voedingsmiddelen, zoals thee, ijsthee of chocolademelk, en dan komt de maximale grens snel in zicht. Hoewel je daar natuurlijk zelf keuzes in kunt maken. Choco-craving? Neem een stukje extra en laat de thee, koffie, ijsthee en cola even staan.

Melk of puur?

Melk of puur, welke chocolade kun je het beste eten als je zwanger bent? De onderzoekers deden hiervoor onderzoek onder 129 vrouwen, die tussen de elf en veertien weken zwanger waren. De ene helft at gedurende twaalf weken iedere dag chocola met een hoog flavonoïdegehalte, dat wil zeggen heel pure chocolade, en de andere helft chocola met een laag flavonoïdegehalte. De uitkomst is opvallend: bij beide groepen was de bloedcirculatie aanzienlijk verbeterd.

De conclusie: chocola – melk of puur – heeft in het algemeen een positieve invloed op de groei en ontwikkeling van de placenta en de baby. Een kanttekening bij dit onderzoek: er is geen controlegroep gebruikt, waardoor er geen metingen zijn gedaan bij vrouwen die geen chocolade aten tijdens de zwangerschap.

Gezond gewicht

Hoera voor de positieve effecten van chocola tijdens de zwangerschap. Prima om elke dag een stukje te eten. Een stukje dus, niet een hele reep. Niet alleen omdat je anders snel te veel cafeïne binnenkrijgt, maar ook vanwege de suiker en het vetgehalte in chocola. Eet je daar te veel van, dan kom je te veel aan. Zeker als je zwanger bent is het belangrijk om op je gewicht te letten. Eten voor twee, zoals vroeger wel eens werd gezegd, wordt sterk afgeraden door het Voedingscentrum. Als je te veel aankomt tijdens je zwangerschap, heb je een grotere kans op complicaties als zwangerschapsdiabetes, een hoge bloeddruk of een groot kind. Ook heb je bij de bevalling meer kans op een keizersnee en heeft je kind na de geboorte een verhoogd risico op overgewicht.

Lees ook: Alles over gezonde voeding tijdens je zwangerschap

Pure chocolade bevat de minste ongezonde toevoegingen en is daarom de beste keuze. Kies bij voorkeur voor chocolade met ten minste 65% cacao en beperk het tot 20 à 30 gram per dag. Want juist in pure chocolade zit helaas weer de meeste cafeïne.

De moraal van het verhaal: elke dag een stukje pure chocolade eten is supergoed voor je als je zwanger bent!

Lees ook: Deze producten kun je beter laten staan als je zwanger bent

Bron: Canadees onderzoek, Voedingscentrum

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram