koffie-zwangerschap

Koffie en thee tijdens zwangerschap

Mag je onbeperkt koffie en thee drinken als je zwanger bent? Of is het beter om je aan een maximale hoeveelheid te houden tijdens je zwangerschap?

Geen koffie en thee kan vaak gezien worden als een hele opgave voor veel aanstaande mama’s. Als je begrijpt waarom dit zo is, dan kan dit het makkelijker maken om deze drankjes even iets minder te drinken.

Koffie en thee tijdens zwangerschap

In verband met cafeïne kun je beter niet onbeperkt koffie of thee drinken. Cafeïne behoort tot de groep alkaloïden, net als nicotine, morfine, cocaïne en codeïne. Het is dus een stuk minder onschuldig dan je misschien dacht. Cafeïne is een opwekkende stof die een stimulerend effect heeft op het centrale zenuwstelsel. Uit onderzoek blijkt dat het dagelijks gebruik van te veel cafeïne houdende producten (zoals koffie, cola, energydranken en chocolade) je vruchtbaarheid vermindert en de kans op een miskraam vergroot.

Effecten op de baby

De cafeïne die jij als moeder drinkt bereikt via de placenta ook je kind. Een volwassene is in staat om cafeïne vrij snel af te breken, maar een ongeboren baby nog niet. De effecten die wij ondervinden, ondervindt de baby dus ook, maar dan langer. Zijn hartslag verhoogt en het maakt de baby actiever. Een onrustige baby ontwikkelt zich minder goed. Een aantal studies associeert het gebruik van cafeïne dan ook met het krijgen van baby’s met een lager geboortegewicht. Een andere reden om beperkt cafeïne te drinken, is dat het stofje zorgt voor een toename van maagzuur afgifte, waar zwangere vrouwen regelmatig mee te kampen hebben.

Effecten op de moeder

Wanneer je veel cafeïne binnen krijgt en dit ook nog tegelijk met je ontbijt of je lunch drinkt, dan kan dit de opname van vitamine C belemmeren. Vitamine C hebben we nodig om ijzer beter te kunnen opnemen. Dus mocht je last hebben van een laag HB-niveau, dan kan je ook eens kijken naar het moment dat je koffiedrinkt. Laat minimaal 30 minuten tussen je maaltijd en een bakje koffie zitten.

Theïne

Thee bevat ook cafeïne, het heet alleen anders: theïne. De hoeveelheid is ongeveer twee keer minder dan in koffie. De hoeveelheid theïne verschilt per theesoort. Zwarte thee bevat twee keer zoveel theïne als groene thee, drie keer zoveel als witte thee en zes keer zoveel als kruidenthee. Rooibosthee bevat geen theïne. Ben je een echte theeleut, kies dan liever voor thee zonder theïne. Je kunt ook je theezakje 30 seconden in het hete water laten zakken, dit water weggooien en vervolgens met hetzelfde zakje nog een kopje theezetten. Je hebt de meeste theïne dan met het eerste water weggegooid.

Hoeveelheid cafeïne per drankje:

  • Kopje koffie (125 ml): 85 mg
  • Kopje zwarte thee (125 ml): 45 mg
  • Glas chocolademelk (150 ml): 30 mg
  • Glas cola (150 ml): 5 tot 35 mg
  • Blikje energydrank (250ml): 88 mg
  • Cafeïnevrije koffie (125 ml): 2 tot 6 mg

Je kunt beter niet meer dan 200 mg cafeïne (twee kopjes koffie) per dag gebruiken als je zwanger bent. Vooral ook omdat steeds meer onderzoeken aantonen dat het gebruik van koffie tijdens de zwangerschap ook effect kan hebben op het gewicht van je kind op latere leeftijd.

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter en MamaChannel (www.mamachannel.nl), werkzaam als Orthomoleculair therapeut en algemeen voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter. Sharon geef geregeld voorlichting over orthomoleculaire voeding en suppletie bij een verloskundigenpraktijk.