Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
light frisdrank zwanger

Light frisdranken tijdens zwangerschap: kan dat kwaad?

Tegenwoordig bestaat er van bijna elke soort frisdrank wel een light variant: zonder suiker, maar met zoetstoffen. Is het drinken van light frisdranken tijdens je zwangerschap nu wel of niet goed? Voedingsexpert Sharon Asscher geeft uitleg.

In samenwerking met expert

Sharon Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Er is een groot verschil tussen veilig en gezond. Light frisdranken zijn niet gezond, maar frisdrank met suiker ook niet. Light frisdrank bevat een alternatief zoetmiddel, maar het verbetert de gezondheid niet en stimuleert daarmee ook niet de gezondheid van je kind. Dat wil niet zeggen dat light frisdranken meteen schadelijk zijn voor jouw gezondheid of die van je baby.

Advertentie

Aspartaam

Neem bijvoorbeeld de veel besproken zoetstof aspartaam. Aspartaam is ongeveer 200 keer zoeter dan suiker. Er is daarom maar een klein beetje van nodig om eten of dranken een zoete smaak te geven. Volgens het Voedingscentrum is een dagelijkse consumptie van 40 milligram per kilogram lichaamsgewicht acceptabel. Of je nou zwanger bent of niet.

Naast aspartaam bestaat er nog een hele lijst zoetstoffen. Dit zijn volgens de EFSA (European Food Safety Authority) aanvaardbare hoeveelheden per zoetstof (ADI):

  • Aspartaam (E951): 40 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Advantaam (E969) 5 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Acesulfaam-K (E950): 9 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Cyclamaat (E952): 7 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Sacharine (E954): 5 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Sucralose (E955): 15 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Maltitol (E965): hier is geen maximale hoeveelheid van bekend.
  • Sorbitol (E420): hier is geen maximale hoeveelheid van bekend.

Dat betekent bijvoorbeeld dat je als (zwangere) vrouw van 60 kg, 2400 mg aspartaam per dag mag binnenkrijgen. Een blikje light frisdrank bevat ongeveer 185 mg aspartaam. Oftewel: je mag maximaal zo’n 13 blikjes per dag drinken, volgens verschillende onderzoekers. Ook als je zwanger bent.

Let op: dit gaat alleen over de hoeveelheid zoetstof, niet over de hoeveelheid cafeïne die bijvoorbeeld in een glas cola zit. Hier lees je meer over het gebruik van cafeïne tijdens de zwangerschap.

Advertentie

Een gevolg van het gebruik van alternatieve zoetmiddelen kan zijn dat je een opgeblazen gevoel hebt of last krijgt winderigheid. Ieder lichaam reageert anders, zo kan iemand na één glas al een opgeblazen buik krijgen en de ander merkt er niets van. Voor alles geldt: geniet met mate.

Frisdrank in het algemeen

Light of niet: in frisdrank zit relatief veel fosfor. Omdat fosfor van nature al in je lichaam voorkomt in combinatie met calcium, kan het de balans verstoren als je het ook binnenkrijgt met frisdrank. Dit kan ertoe leiden dat je lichaam ‘denkt’ dat er een calciumtekort is. Je lichaam gaat dan calcium uit je botten te halen, wat kan leiden tot zwakkere botten en tanden. Tijdens je zwangerschap heb je voldoende calcium nodig voor de aanleg van het skelet van je kind. Daarom is het in deze fase extra belangrijk dat de hoeveelheid fosfor en calcium in je lichaam goed in balans is.

Alternatieven voor light frisdrank

Water is 100% natuurlijk, bevat geen calorieën en is essentieel voor je lichaam, zeker tijdens de zwangerschap. Probeer dus altijd voldoende water te drinken en kies bij uitzondering voor een alternatief.

Weet je echt niet meer wat je moet drinken als je een feestje of etentje hebt en zwanger bent? En komt al dat water je neus uit? Dranken als kombucha, een wortel- of tomatensap of een zelfgemaakte ice tea zonder suiker, zijn lekkere en gezonde alternatieven. Ook leuk: maak eens een van deze virgin cocktails.

Advertentie

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bron: Voedingscentrum

Sharon Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Asscher is werkzaam als Orthomoleculair therapeut, hormoonconsulent en Psychische neuro immunoloog, ze heeft haar eigen praktijk Voeding maakt je beter waarbij ze op dagelijkse basis mensen/kinderen begeleid met uitdagingen en vraagstukken op het gebied van gezondheid – zwangerschap/fertiliteit & hormonen.

Sharon is gespecialiseerd in fertiliteit – zwangerschap en kinderen waarbij ze veel samen werkt met verloskundige praktijken in Amsterdam en omstreken en waar ze als expert tips heeft gedeeld bij het programma Hey Baby praktijk op RTL 4. Daarnaast geeft ze lezingen aan grote bedrijven om de vitaliteit en immuniteit op de werkvloer te verbeteren door middel van uitleg en makkelijke tips.

Sharon schrijft voor wendyonline.nl over gezondheid, deelt haar kennis als expert bij cycle.care – daarnaast deelt ze haar expertise via verschillende podcasts (Nina Pierson – Dertig in een dozijn – Ouders van Nu) Ook spreekt Sharon voor bedrijven als Deloitte – McKinsey – Paula’s Choice – The recharge company.

Haar passie voor voeding en een gezonde leefstijl begon op haar 18e, toen werd een nier verwijderd, waarna ze besloot om de regie te nemen over haar eigen gezondheid. Ze wilde er alles aan doen om haar lijf zo goed mogelijk te ondersteunen bij het herstel – zowel van de operatie als van een levenlang antibiotica gebruik.

Ze ging op onderzoek uit om te leren hoe ze het beste voor zichzelf kon zorgen met één nier. Dit resulteerde uiteindelijk in meervoudig HBO & WO niveau afgeronde studies op het gebied van voeding & gezondheid.

Voor meer informatie:

Social media van Sharon Asscher:

Publicaties:

Redactioneel – Offer – Voeding zwangerschap

Eten voor twee

Het Ouders van Nu kookboek
Shop nu