light frisdrank zwangerschap

Light frisdranken tijdens zwangerschap

Tegenwoordig bestaat er van bijna elke soort frisdrank wel een light variant: zonder suiker, maar met zoetstoffen. Is het drinken van light frisdranken tijdens je zwangerschap nu wel of niet goed? Voedingsexpert Sharon Looyen geeft uitleg.

Er is een groot verschil tussen veilig en gezond. Light frisdranken zijn niet gezond, maar frisdrank met gewoon suiker ook niet. Light frisdrank bevat een alternatief zoetmiddel. Maar verbetert de gezondheid niet en stimuleert daarmee ook niet de gezondheid van je kind. Dat wil niet zeggen dat ze meteen schadelijk zijn voor jouw gezondheid of die van je baby.

Advertentie

Aspartaam

Neem bijvoorbeeld de veel besproken zoetstof aspartaam. Aspartaam is ongeveer 200 keer zoeter dan suiker. Er is daarom slechts een kleine hoeveelheid nodig om eten of dranken een zoete smaak te geven. Volgens het Voedingscentrum is een dagelijkse consumptie van 40 milligram per kilogram lichaamsgewicht acceptabel. Of je nou zwanger bent of niet.

Naast aspartaam bestaat er nog een hele lijst aan andere zoetstoffen. Dit zijn volgens de EFSA (European Food Safety Authority) aanvaardbare hoeveelheden per zoetstof (ADI) per dag:

  • Aspartaam (E951): 40 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Advantaam (E969) 5 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Acesulfaam-K (E950): 9 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Cyclamaat (E952): 7 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Saccharine (E954): 5 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Sucralose (E955): 15 mg/kg lichaamsgewicht/dag
  • Malitol (E965): Hier is geen maximale waarden van bekend.
  • Sorbitol (E420): Hier is geen maximale waarden van bekend.

Dat houdt in dat je als (zwangere) vrouw van 60 kg, 2400 mg aspartaam binnen mag krijgen. Een blikje light frisdrank bevat ongeveer 185 mg aspartaam. Oftewel: je mag maximaal zo’n 13 blikjes per dag drinken, volgens verschillende onderzoekers. Ook als je zwanger bent. Let wel, dit gaat alleen over de hoeveelheid zoetstof, niet over de hoeveelheid cafeïne wat bijvoorbeeld in een glas cola voorkomt.

Een gevolg van het gebruik van alternatieve zoetmiddelen kan zijn dat je een opgeblazen gevoel hebt of last krijgt winderigheid. Ieder lichaam reageert anders, zo kan iemand na één glas al een opgeblazen buik ervaren en de ander voelt er niets van. Voor alles geldt: met mate…

Frisdrank in het algemeen

Light of niet: in frisdrank zit relatief veel fosfor. Omdat fosfor van nature al in je lichaam voorkomt in combinatie met calcium, kan het nuttigen ervan de balans verstoren. Dit kan ertoe leiden dat je lichaam ‘denkt’ dat er een calciumtekort is. Je lichaam gaat dan calcium uit de botten te halen, wat kan leiden tot zwakkere botten en tanden. Tijdens je zwangerschap heb je voldoende calcium nodig voor de aanleg van het skelet van je kind. Daarom is het in deze fase extra belangrijk dat de balans fosfor – calcium goed is.

Alternatieven voor light frisdrank

Water is 100% natuurlijk, bevat geen calorieën en is essentieel voor je lichaam, juist tijdens de zwangerschap! Probeer dus altijd voldoende water te drinken en bij uitzondering te kiezen een alternatief.

Weet je echt niet meer wat je moet drinken als je een feestje of etentje hebt en zwanger bent? En komt al dat water je neus uit? Dranken als Kombucha, een wortel- of tomatensapje of een zelfgemaakte ice tea zonder suiker, zijn lekkere en gezonde alternatieven. Ook leuk: maak eens een van deze virgin cocktails.

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram