Slecht slapen tijdens je zwangerschap

Slecht slapen tijdens je zwangerschap

Een zwangerschap kan je slaapritme behoorlijk verstoren en je slaapbehoefte behoorlijk veranderen. De een ligt nachten wakker, terwijl de ander iedere minuut van de dag in slaap zou kunnen vallen. Lees hier alles over slecht slapen tijdens je zwangerschap.

Slapeloosheid tijdens zwangerschap

Lekker slapen is normaal gesproken voor jou misschien iets vanzelfsprekends, maar tijdens je zwangerschap kan dit zomaar veranderen. Dat komt door de veranderingen in je hormoonhuishouding. Daarnaast zijn vrouwen tijdens hun slaap vaak alerter dan mannen, zeker als er kinderen zijn. Slapeloosheid tijdens zwangerschap kenmerkt zich door:

  • moeite met inslapen
  • moeite met doorslapen
  • vroeg wakker worden
  • licht slapen

Slaapcyclus

Tijdens je zwangerschap slaap je dus over het algemeen anders dan je gewend bent. Alle vrouwen doorlopen nog wel alle stadia van de slaapcyclus, maar het is net iets anders dan normaal. Gedurende je slaap doorloop je vijf fasen: het sluimeren, de lichte slaap, de diepere slaap, de zeer diepe slaap en de droomslaap, ook wel REM-slaap genoemd.

Elke nacht maak je vier tot vijf keer de slaapcyclus door. Tijdens je zwangerschap duurt met name de REM-slaap aanzienlijk korter. Hierdoor ben je eerder wakker dan je voorheen gewend was.

Dromen

Tijdens je zwangerschap slaap je over het algemeen lichter dan normaal. Hierdoor word je sneller wakker van geluiden, of wanneer je je omdraait, maar hierdoor ga je juist ook meer dromen. In die dromen verwerk je alles wat je hebt meegemaakt, maar ook zaken die je onbewust bezig houden.

In de dromen verwerk je bijvoorbeeld je twijfels over het aanstaande moederschap of de angst voor de bevalling. Daardoor kun je meer last hebben van nachtmerries. Heb je twijfels? Praat er dan met iemand over, zodat je er niet ’s nachts over maalt.

Vermoeidheid

Vermoeidheid is een veelgehoorde klacht onder zwangere vrouwen. Niet vreemd: je lichaam moet intensief werken om je kind te laten groeien. Bovendien moet je lijf, zeker in de eerste maanden, nog wennen aan alle hormonale veranderingen. Je maakt bijvoorbeeld veel meer progesteron aan wat ervoor kan zorgen dat je je extra slaperig voelt.

Slaapbehoefte

De slaapbehoefte tijdens de zwangerschap kan totaal anders zijn dan je normaal gewend bent. De meeste zwangere vrouwen hebben zeker in het begin juist meer behoefte aan slaap. Het is heel goed mogelijk dat je normaal aan zeven uur slaap voldoende hebt, maar tijdens de zwangerschap juist behoefte hebt aan tien tot twaalf uur. Geef daar gewoon aan toe. Luister naar je lichaam en kruip lekker vroeg onder de wol, of doe ’s middags een dutje. Goed slapen tijdens je zwangerschap is namelijk belangrijk.

’s Nachts wakker worden

Na de eerste drie maanden neemt je energie langzaam weer wat toe en in het laatste trimester kan je almaar groeiende buik ervoor zorgen dat je geregeld wakker wordt. Hij gaat namelijk steeds meer in de weg zitten en daar ben je je door je lichte slaap ook bewust van. Een (zwangerschaps)kussen dat je buik ondersteunt kan uitkomst bieden.

Daarnaast kan het zijn dat je ’s nachts vaker naar de wc moet, omdat je blaas door de baby in de verdrukking komt.