Haaruitval na de zwangerschap

Haaruitval na de zwangerschap

Ben je zwanger, dan heb je waarschijnlijk een dikkere, vollere haarbos dan normaal. Is de baby geboren, dan zal je al snel heel wat van dat ‘extra haar’ verliezen. Hoe komt het dat je haar na de bevalling uitvalt? En is hier wat aan te doen?

Normale haarcyclus

Normaal gesproken ziet de haarcyclus van een vrouw er ongeveer zo uit:

  1. Groeifase: tijdens deze fase die gemiddeld twee tot zes jaar duurt, vormen zich nieuwe haarcellen.
  2. De overgangsfase: in deze fase bereiken de haren hun maximale lengte. Vanaf dit moment groeit je haar niet meer. Deze fase duurt ongeveer zo’n twee weken.
  3. De rustfase: het haar blijft zo’n één tot drie maanden in de rustfase en valt daarna uit.
  4. Uitvalfase: het haar valt uit. Gemiddeld verliest een vrouw dagelijks zo’n 80-100 haren. Op de plaatsen waar haren verdwijnen, groeien weer nieuwe.

Je hormooncyclus heeft invloed op de groeicyclus van je haar en op de structuur van je haar. Hierdoor kan je haar bijvoorbeeld je doffer of slapper zijn als je ongesteld bent of kan je meer last hebben van haaruitval als je stopt met het slikken van de pil. Ben je zwanger, dan is de kans ook groot dat je haar anders voelt en zit dan normaal.

Volle haardos zwangerschap

Bij veel vrouwen wordt het haar tijdens de zwangerschap voller. Dit is te danken aan het vrouwelijke hormoon oestrogeen, dat ervoor zorgt dat zo’n 95% van je haar in de groeifase zit als je zwanger bent. Als het oestrogeengehalte in je bloed daalt rond de bevalling, komen je haren in de rustfase en daarna in de uitvalfase. Je verliest daardoor opeens heel wat haar en ook de textuur van je haar kan tijdelijk anders zijn. Maak je geen zorgen, dit is normaal. Na zes tot acht maanden herstelt de normale haarcyclus zich in principe weer.

Haaruitval tijdens de zwangerschap

Hormonen pakken bij iedereen anders uit. Het kan dus ook dat je tijdens de zwangerschap juist meer haar verliest dan normaal. Dit is meestal het gevolg van stress, oververmoeidheid en spanningen. Heb je hier last van en maak je je zorgen, bespreek dit dan met je verloskundige of een arts.

Haaruitval na de zwangerschap

Een aantal maanden na je zwangerschap merk je dat je haren begint te verliezen. Al die haren die tijdens de zwangerschap niet zijn uitgevallen, ga je nu alsnog verliezen. Dat dit er meer zijn dan de 80 tot 100 haren per dag die een mens normaal gesproken verliest, kan best even schrikken zijn.

Sommige vrouwen hebben weinig of geen last van haaruitval, bij anderen zit het doucheputje vol met plukken haar. De hoeveelheid haaruitval is dus bij elke vrouw verschillend. Net als de duur van de haaruitval.

Hoe lang duurt haaruitval na zwangerschap?

Bij 80% van de vrouwen stopt het haaruitval na ongeveer vier maanden, soms duurt het langer. Heb je pech dan kan het wel een jaar duren voordat het haaruitval helemaal is gestopt. Het hangt allemaal af van de tijd die je lichaam nodig heeft om je hormonen weer in balans te krijgen. Ook moet de groeicyclus van je haar weer resetten, dit gaat bij de één sneller dan bij de ander. Door blijvende hormonale veranderingen kan het mogelijk zijn dat je gevoelig blijft voor haarverlies of veranderingen in je haarstructuur. Als er geen kale plekken ontstaan, is het verstandig gewoon geduldig te zijn.

Tips bij haaruitval na zwangerschap

Je lichaam sneller laten ontzwangeren lukt niet. Maar er zijn wel een paar dingen die je kunt doen om het haarverlies na de zwangerschap te verminderen en/of de structuur van je haar te verbeteren.

  • Minder stress

    Belangrijk is om stress zoveel mogelijk te vermijden. Nu is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als je een kersverse baby in je armen hebt, je leven behoorlijk op z’n kop staat, de hormonen door je lijf gieren en je kampt met gebroken nachten. Gun jezelf af en toe tijd voor jezelf en ontdek waar je het beste van kunt ontspannen. Misschien is dat sporten, wandelen of koffie drinken met een vriendin.

  • Eetpatroon onder de loep

    Eet veel fruit en groenten, vitaminen en mineralen, magere proteïnen én de juiste vetten. Vooral deze voedingsmiddelen staan erom bekend dat ze de haargroei stimuleren:

    Fruit: meloen, bessen, sinaasappels en appels
    Bladgroente: spinazie, sla en andijvie
    Zuivel: melk, kaas
    Vleessoorten en -vervangers: kip, noten, eieren en vis

  • Extra vitamines en mineralen

    Je kunt je haargroei ook stimuleren door supplementen te slikken. Deze vitamines en mineralen kunnen helpen:
    Vitamine A
    Vitamine C
    Eiwitten
    IJzer
    Foliumzuur
    Vitamine B-6 en B-12

  • Wees voorzichtig met föhnen en stijl- en krultangen

    Hitte doet je haar nooit goed, maar al helemaal niet in de periode dat je veel haar verliest. Je haar kan beschadigen en (nog meer) uitvallen. Laat je haar daarom wat vaker aan de lucht drogen in plaats van de föhn te pakken. Kan je echt niet zonder, zet het apparaat dan op de laagste stand. Gebruik verder altijd een borstel met zachte haren.

Huisarts

Houdt het haarverlies voor je gevoel wel heel lag aan en kamp je met extreem haarverlies, neem dan contact op met je huisarts. Misschien is er een andere oorzaak van je haarverlies.