Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Wanneer postnatale yoga?

Om fit te worden na de bevalling kun je postnatale yoga doen. Wanneer kun je hiermee beginnen? En waarom is het goed om na de bevalling aan yoga te doen? Yogalerares Sanne Kerkhof vertelt.

In samenwerking met expert

Sanne Kerkhof

Yogalerares

Bijkomen van de bevalling

Je kunt al in het kraambed beginnen met bekkenbodemoefeningen. Verder adviseer ik de eerste vier tot zes weken vooral veel te rusten en het lichaam de tijd te geven om bij te komen van de bevalling. Natuurlijk ben je eerder welkom, zeker als je bijvoorbeeld tips wilt over de babymassage als je kind veel krampjes heeft. Maar zowel voor de moeders als de baby’s is vier weken echt vroeg genoeg. De meeste baby’s hebben de eerste weken echt nodig om te landen; alle nieuwe indrukken zijn veel.Ik denk dat veel vrouwen zichzelf wat meer tijd mogen geven na de bevalling. Het lichaam heeft tijd nodig om bij te komen en herstelt veel sneller en beter als je de rust aan het begin neemt.

Advertentie

Bekkenbodem versterken

Na vier weken begin je met opbouwen. Eerst is dat vooral gericht op bekkenbodem versterken en schouderopeners. Als de buikspieren na ongeveer zes weken weer helemaal gesloten zijn (na de bevalling zijn de rechte buikspieren een beetje geweken), kun je rustig beginnen met de rechte buikspieren en worden de lessen pittiger.

Kun je postnatale yoga doen zonder dat je zwangerschapsyoga hebt gedaan?

Ja. Yoga zorgt ervoor dat je bij jezelf blijft en je niet hoeft te vergelijken met de mensen om je heen. De vrouwen die de zwangerschapslessen gevolgd hebben, zijn zich vaak al bewuster van hun houding en kennen sommige oefeningen al, maar dat geeft geen enkele belemmering om na de bevalling te starten.

Zowel de zwangerschap en de periode erna zijn mooie momenten om te beginnen. Je bent dan erg bewust van alle veranderingen in je lijf en leven. Yoga kan je daarbij ondersteunen en je bewust maken van je eigen kunnen.

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Advertentie

Bronnen: Studio van Daan

Sanne Kerkhof

Yogalerares

Sanne Kerkhof is Internationaal Gecertificeerd Vijñānā Yoga-lerares, geeft leraren trainingen van Nederland tot Bali en heeft inmiddels 25 jaar practice ervaring en 20 jaar les ervaring.

Internationaal geregisseerd Vijñāna Yoga Docent.
Met een practice van 25 jaar is Sanne een senior in de Yoga community. Ze is gastdocent in Yoga Teacher trainingen in Nederland, Dubai & Bali en geeft Retreats in Nederland en Italië. “Door yoga-oefeningen in ons leven op te nemen bevorderen we onze gezondheid op alle niveau’s, fysiek, spiritueel en mentaal. Juist het toepassen van yoga in ons dagelijks leven en dat met anderen delen is mijn grootste drijfveer.”

Vijñānā Yoga is ontstaan uit de 2 traditionele stromingen Ashtanga en Iyengar. De precisie van Iyengar wordt gecombineerd met de flow van Ashtanga. Daarnaast besteedt Vijnana Yoga veel aandacht aan meditatie, krya's, vayu's en pranayama (ademhalingsoefeningen).

Samana Yoga Center biedt lessen voor zowel beginners als gevorderden. De oprichter en eigenaresse van Samana, Sanne Kerkhof, is in deze traditie opgeleid. Haar specialismen zijn zwangerschapsyoga, postnatale yoga, babymassage en restorative yoga. Hoe hou je de practice organisch, fun en verassend, de beginners mind levend, nieuwsgierig en onderzoekend? Laat je verassen tijdens de Vijñāna zwangerschaps lessen. Sanne heeft heeft drie volwassen dochters.

Contact
Website
Facebook
Instagram

Redactioneel – Offer – Eindelijk een goede nachtrust

Numsy

Eindelijk een goede nachtrust

White Noise producten
Bekijk hier