baby wil niet in eigen bed slapen

Baby wil niet in eigen bed slapen

Sommige baby’s vinden hun eigen bed een prima slaapplek, andere baby’s vallen het liefst in slaap bij papa of mama of in de kinderwagen. Valt jouw kind in de laatste categorie en vind je het tijd worden dat hij in zijn eigen bed leert slapen? Slaapcoach Inge de Heer geeft tips.

Grote overgang van buik naar bed

Je baby heeft negen maanden lang in je buik gezeten. Hij dobberde in je baarmoeder in heerlijk warm water. Licht en geluid waren er gedempt, hij hoorde altijd jouw hartslag, je stem en de stem van je partner. Alles wat hij nodig had, kreeg hij vanzelf. Na de geboorte komt je baby in een compleet nieuwe omgeving terecht. Hij moet wennen aan het felle licht, de koude lucht, harde geluiden en veel beweging om hem heen. En nu moet hij het laten merken als hij honger heeft. Het is dan ook niet gek dat hij het liefst bij dicht bij jou is. Ook als hij slaapt. Zo voelt hij zich veilig en geborgen.

Advertentie

Lees ook: Dit is waarom knuffelen met je baby superbelangrijk is

Moet je baby in een eigen bed?

Het is een achterhaald idee dat baby’s vanaf het begin in een wieg in hun eigen kamer moeten slapen. Steeds meer ouders gebruiken de babykamer de eerste maanden dan ook niet. Baby’s zijn zo afhankelijk van de nabijheid van hun ouders: voor voeding en warmte, maar ook om zich veilig te voelen. Ze volgen hun instinct en kunnen nog niet redeneren zoals oudere kinderen. Als je baby alleen is, kan hij niet bedenken dat jij er heus nog wel bent en dat je weer terugkomt.

Sommige baby’s hebben van nature een groot vertrouwen en slapen overal, andere baby’s blijven onrustig als je niet in de buurt bent.  Slaapt jouw baby het liefst bij jou in de buurt, bijvoorbeeld in een draagdoek of de box? Lekker laten gaan.

Lees meer: Zo slaapt je baby veilig

Inbakeren

Valt je baby moeilijk in slaap, dan kan inbakeren helpen. De meeste ouders beginnen vanaf een paar weken met inbakeren. Je kan het tot uiterlijk 6 maanden doen. Het advies is om tegen de 4 maanden af te bouwen, omdat je kind rond die leeftijd kan gaan omrollen. Inbakeren kan ervoor zorgen dat je baby zich geborgen voelt. Ook voorkomt het dat hij wakker schrikt door zijn eigen ongecontroleerde bewegingen, zoals het zwaaien met zijn armpjes. Als je baby goed slaapt of als je merkt dat je baby inbakeren niet prettig vindt, dan hoef je natuurlijk niet in te bakeren.

Meer weten? Zo werkt inbakeren

Slaapplek

Baby’s vallen meestal sneller in slaap en slapen rustiger als hun ouders dichtbij ze zijn. Je kunt de wieg of het ledikant van je baby de eerste paar maanden daarom bij jou op de kamer zetten. Dat heet rooming-in. Als zijn bed naast dat van jou staat, merkt hij jouw aanwezigheid en kun je hem makkelijk aaien om hem gerust te stellen. Ook merk je signalen dat hij iets nodig heeft sneller en kun je erop reageren voordat hij stress krijgt en gaat huilen. Als je baby merkt dat jij direct reageert op zijn behoeftes, geeft hem dat vertrouwen en valt hij makkelijker in slaap als hij moe is.

Lees meer: Rooming-in versus rooming-out

Co-sleeping

Bij co-sleeping slaapt je baby in een co-sleeper: een bedje dat aan één kant open is en dat je bevestigd aan je eigen bed. Je baby bij jou in bed laten slapen wordt afgeraden vanwege de kans op verstikking en wiegendood. Of je baby nou slaapt in een wieg, een co-sleeper, de box, een autostoeltje, de kinderwagen, een draagzak: volg je gevoel, maar gebruik ook je verstand. Tip: zo zorg je dat je baby veilig slaapt.

Lees ook: Hoe veilig is co-sleeping met je baby?

Babynestje

Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van babynestjes. Een babynestje is een soort kussen of mandje met een opstaande rand waar je je baby in kunt leggen. Het lijkt een beetje op een honden- of kattenmand. Laat je baby nooit zonder toezicht in een babynestje slapen. De kans bestaat dat je baby met het gezicht tegen de rand komt te liggen en stikt.

Lees meer: Zo gebruik je een babynestje veilig

Regelmaat en ritme

Het klinkt ouderwets, maar wil je je baby leren in zijn eigen bed te slapen dan zijn rust, reinheid en regelmaat onmisbaar. Elke dag een vaste volgorde aanhouden voordat je hem in bed legt, geeft duidelijkheid en een veilig gevoel. Een volgorde voor de ochtend kan bijvoorbeeld zijn: slapen, verschonen, voeden, knuffelen, even spelen in de box en weer slapen. Als je kind weer wakker wordt, kun je hem daarna weer voeden. Je kind is dan goed uitgerust en zal lekker drinken. Na het voeden laat je je kind een boertje doen, je knuffelt weer samen en daarna kun je hem weer in de box neerleggen. Meestal is een kwartiertje spelen in de box genoeg voor een baby. Breng hem naar bed als je ziet dat hij moet wordt. Zo weet je baby waar hij aan toe is en went hij hieraan.

Tekenen van vermoeidheid

De meeste baby’s tot drie maanden oud zijn na een uur tot anderhalf uur weer moe en willen slapen. Dit zijn de tekenen van vermoeidheid:

  • gapen
  • jengelen
  • beweeglijk worden
  • in zijn ogen wrijven
  • aan zijn oren friemelen
  • wegkijken

Zodra je baby één of meerdere tekenen van vermoeidheid laat zien, kun je hem het beste een schone luier geven en wakker in zijn bed leggen. Zo weet je dat hij in elk geval geen schone luier nodig heeft als hij gaat huilen. Misschien huilt hij omdat hij moe of overprikkeld is, of omdat hij gefrustreerd is dat hij niet in slaap valt. Maar misschien voelt het ook niet veilig voor hem om alleen in bed te liggen met jou ver uit de buurt.

Even jammeren voordat hij in slaap valt is niet erg. Sommige baby’s doen dit om prikkels te verwerken. Je hoeft hem dan niet direct op te pakken, maar je kunt wel bij hem blijven zitten. Zo weet hij dat je er voor hem bent en hij veilig kan gaan slapen. Leg je hand op zijn buik, aai zachtjes over zijn hoofd of zeg met een heel rustige stem lieve woorden tot hij weer rustig is. Is je kind overstuur, neem hem dan wel bij je om hem te troosten en te ontdekken wat er aan de hand is.

Lees ook: Hoeveel slaapt een baby?

Tips: baby in zijn eigen bed laten slapen

Zijn jij en je baby eraan toe hem te leren slapen in een eigen bed, hier wat praktische tips:

  • Rustige slaapomgeving. Zet het bed van je baby op een rustige plek zonder prikkels van felle kleuren, veel licht, een bewegende mobiel boven zijn hoofd of speelgoed in het zicht. Zo leert hij het verschil kennen tussen een speelplek en een slaapplek.
  • Leg je baby wakker in bed. Zo went hij eraan dat dit de plek is waar hij zich gerust kan overgeven aan de slaap. Ook geeft het hem een veilig gevoel om op dezelfde plek in slaap te vallen en weer wakker te worden.
  • Breng je baby tot rust. Huilt je baby of vindt hij het niet fijn dat je hem in bed legt? Blijf bij hem zitten, aai langzaam over zijn hoofd, herhaal zachtjes dat hij lekker mag gaan slapen. Doe dit alleen als het echt nodig is.
  • Zorg dat jij zelf ook rustig bent. Je baby pikt feilloos jouw gemoedstoestand op en neemt eventuele stress direct over. Het helpt je kind dus enorm als je ontspannen bent als hij gaat slapen. Adem naar je buik, probeer je niet druk te maken als het slapengaan wat langer duurt en ga niet zitten stressen omdat je nog van alles moet doen. Kortom, maak er ook een rustmoment voor jezelf van.
  • Push het niet. Lukt het niet meteen om je kind in zijn eigen bed te laten slapen, maak er dan geen ding van. Hoe meer druk je erop legt, hoe moeilijker het zal gaan. Leg je je kind ’s ochtends in zijn eigen bed voor zijn eerste slaapje. Is dit geen succes, laat hem dan ergens slapen waar hij zich wel prettig voelt. Bijvoorbeeld in de box of kinderwagen. Niet alleen dan, maar ook de rest van de dag. Je kunt het dan de volgende dag opnieuw proberen.

Lees meer: Mijn baby wil niet slapen, wat nu?

Inge de Heer

Kinderslaapcoach

Inge de Heer is eigenaar van kinderslaapcoachpraktijk “de Kinderslaapcoach”. Als gecertificeerd kinderslaapcoach coacht ze, sinds 2016, ouders van kinderen met gedragsmatige slaapproblemen. De kinderen zijn in de leeftijd van 0-6 jaar. Inge is getrouwd en is moeder van 2 tieners.