meerlingen

Tweeling naar kinderopvang en basisschool: apart of samen?

Wat doe je als je tweeling naar het kinderdagverblijf of de peutergroep gaat? Haal je ze uit elkaar, of niet?  En hoe zit dat op de basisschool? Dit adviseren de experts.

Al vanaf het allereerste moment is een tweeling samen. In de buik troosten ze elkaar al en na de geboorte zijn ze de eerste jaren ook voortdurend bij elkaar in de buurt. Vanaf hun tweede ontdekken peuters langzaam maar zeker dat ze een eigen persoon zijn. Bij tweelingen gebeurt dit over het algemeen wat later, omdat ze een heel sterk ‘wij-gevoel’ kennen. Je tweeling scheiden op het kinderdagverblijf of de peuteropvang is dan ook niet aan te raden, aldus de experts. Het is onnatuurlijk en ze moeten dan op jonge leeftijd dealen met een dubbele scheiding. Ze missen hun moeder én hun tweelinghelft.

In dezelfde klas

En hoe zit dat als ze op hun vierde naar de basisschool gaan? Veel scholen kiezen er voor om meerlingen in verschillende klassen te plaatsen zodat ze zich beter individueel ontwikkelen. Ze worden zo niet continu met elkaar vergeleken en maken sneller eigen vriendjes. Maar volgens bekende tweelingexperts als Coks Feenstra is die gedachte ondertussen achterhaald. Er spelen veel meer factoren een rol bij de ontwikkeling van hun identiteit, zoals de opvoeding, hun karakters en eigen ervaringen.

Nadelig effect scheiding

Uit verschillende Nederlandse onderzoeken is de afgelopen jaren juist gebleken dat een scheiding een nadelig effect heeft op schoolprestaties en gedrag van tweelingen. Vooral voor jonge kinderen (4 en 5 jaar) kan het slecht uitpakken. Het zou ze onzeker en bang maken en ze voelen zich vaker onveiliger dan tweelingen die niet gescheiden worden. Tweelingen die samen in de klas zitten, voelen zich prettig en veilig en zijn daarom juist zekerder en maken makkelijker contact.

Wanneer wel scheiden?

Het blijft een moeilijke afweging voor ouders. Wat voor de ene tweeling wel goed werkt, kan voor de ander juist nadelig zijn. Als een tweeling zich heeft ontwikkeld tot twee losse individuen, kunnen er situaties zijn waarbij het toch beter is om ze in twee aparte klassen te zetten. Als de één de baas speelt over de ander, de één de ander sociaal afremt of wanneer ze erg verschillen in de ontwikkeling. Blijkt dit het geval, dan kun je altijd nog later besluiten om de kinderen uit elkaar te halen. Bijvoorbeeld bij de overgang naar groep 3.

Bron: Coks Feenstra, Twinspiratie, Trouw