'Kinderen zijn nou eenmaal big business'

Tijdens het boodschappen doen ontdekt Jan dat 'normale' smeerkaas, vrijwel dezelfde ingrediënten bevat als de kindervariant. 'Zet ergens op dat het speciaal voor de jongere medemens is en diens ouders zullen eerder bereid zijn om de poeplap te trekken.'

‘Makkelijker smeerbaar!’

De dochter eet graag een boterham met smeerkaas. We hebben ook gewone kaas geprobeerd, maar ook al kan ze de smaak daarvan erg waarderen, het is qua kauwen nog wat lastig. Nu kreeg ik van de vrouw een lijstje mee tijdens de boodschappen met daarop ook een nieuw doosje smeerkaas. Eenmaal voor het schap zag ik dat er, naast de kindervariant die wij normaal in de ijskast hebben staan, ook een ’normale’ variant was. Nieuwsgierig besloot ik de twee kuipjes eens naast elkaar te houden. Qua ingrediënten was er, op het eerste oog, maar bar weinig verschil te vinden, al moet ik zeggen dat ik niet de hele ingrediëntenlijst heb bestudeerd. Het grote verschil zat hem in de aanprijzing op de buitenkant. Er stond in vrolijk gekleurde letters op gedrukt: ‘Makkelijker smeerbaar!’

Kinderen zijn big business

Dat verbaast mij dan meteen. Als ze een versie kunnen maken die makkelijker smeerbaar is, wáárom is er dan überhaupt nog een versie die kennelijk minder makkelijk smeerbaar is? Dat is toch evengoed smeerkaas? Om te smeren? En daarbij: de meeste kinderen zullen hun brood nog niet zelf besmeren, dus zij hebben ook niets aan die noviteit. Het zal iets te maken hebben met het feit dat kinderen nou eenmaal big business zijn. Zet ergens op dat het speciaal voor de jongere medemens is en diens ouders zullen eerder bereid zijn om de poeplap te trekken. Uiteraard heb ik, weldenkend als ik ben, de reguliere smeerkaas mee naar huis genomen. En wat denkt u? Smeert precies hetzelfde als de kinderversie.

‘Ander etiket en klaar!’

Er zijn legio voorbeelden te noemen van rare aanprijzingen op verpakkingen. ‘Nu nog lekkerder!’ Een waardeoordeel dat ik graag zelf maak. ‘Nieuwe verpakking!’ 
Nutteloos, want we weten allemaal dat het de binnenkant is die telt in het leven.

Ook hoorde ik ooit van iemand die het leuk deed binnen Unilever, dat de wasmiddelen die ze maakten voor de zwart gekleurde was – Jules Deelder maakte hier nog reclame voor – exáct hetzelfde product is als het spul waarmee je de gekleurde was doet. Ander etiket erop, reclamecampagne ertegenaan en klaar! Kennelijk willen we als consument graag een beetje in de maling genomen worden. Zo heb ik sinds kort de babydoekjes op basis van water ontdekt. Geen parfum, geen kleurstoffen, enzovoorts. De babyhuid is gevoelig, daarom zijn zo neutraal mogelijke doekjes het meest logisch. Waarom zijn er dan nog doekjes mét parfum? Ik veeg toch ook niet mijn bips af met geparfumeerd papier? Wel zijn de doekjes op waterbasis duurder, maar dat is begrijpelijk. Water kost natuurlijk een godsvermogen.

Vanaf nu nog beter

Nu heb ik even de moeite genomen om een aantal columns van het afgelopen jaar terug te lezen en met trots kan ik u melden dat deze column vanaf nu nog beter is! Zonder parfum en geheel suikervrij!

Jan Versteegh

Jan Versteegh (31) is presentator bij SBS6. Hij is getrouwd met Dieuwertje en vader van dochters Lulu Keesje en Bella Didy. Om zich voor te bereiden op de komst van zijn dochter maakte hij het programma 'Jan wordt vader'. In het blad Ouders van Nu en op de site schrijft hij over het vaderschap.