Hoe ziet een dag op het kinderdagverblijf er eigenlijk uit?

Overweeg je om je kind aan te melden bij een kinderdagverblijf? Dan ben je vast benieuwd hoe een dag daar eruit ziet voor kinderen. Pedagogisch medewerker Jahmella Uhlenbeek van Smallsteps Koppestok in Utrecht legt aan de hand van een dagschema uit wat er van uur tot uur gebeurt.

Ouders van Nu samen met KidsFoundation

Goed om te weten: dit is slechts een indicatie. Niet elk kinderdagverblijf werkt op dezelfde manier en bovendien wordt er altijd gekeken naar de behoefte van een kind. Valt een peuter bijvoorbeeld al voor de lunch in slaap, dan gaat hij gewoon eerder naar bed.

07.30 – 09.00 uur

‘Vanaf half 8 zijn we open en kunnen ouders hun kind brengen. We begroeten altijd eerst het kind en maken even een praatje met de ouders. Heeft hun kind goed geslapen? Zijn er bijzonderheden? Meestal gaan de oudste kinderen meteen met elkaar spelen.

Rond 9.00 uur start ons programma. Daarom vragen we ouders altijd om hun kind voor deze tijd te brengen. Als het een keer iets later wordt, is dat natuurlijk niet erg. We vinden het wel fijn als dit van tevoren gemeld wordt. Anders gaan wij ons zorgen maken.’

09.00 – 09.30 uur

‘Sommige baby’s gaan rond dit tijdstip een slaapje doen. Wie (nog) niet slaapt – en zeker de oudere kinderen – komt gezellig aan tafel zitten. We lezen dan een boekje voor en zingen liedjes. Na ‘Eet smakelijk eten we fruit. De oudere kinderen krijgen voorgesneden stukjes en de baby’s een prakje. Daarna krijgen de kinderen water. Sommigen drinken al uit een gewone beker en anderen uit een tuitbeker. Daarna krijgen ze allemaal een schone luier.

09.30 – 10.30 uur

‘Rond half 10 bieden we een activiteit aan. Als het even kan qua weer gaan we in de ochtend naar buiten met de kinderen. Op dit moment is het thema ‘Smaaksafari’ en staat de zoete aardappel centraal. Een van de pedagogisch medewerkers verstopt dan bijvoorbeeld een zoete aardappel in de zandbak. De kinderen mogen hem dan opgraven. Er is ook altijd ruimte voor vrij spelen. Kinderen kunnen spelen met takjes, bladeren, zand en water of  lekker fietsen.

10.30 – 11.30 uur

‘Als we buiten zijn geweest, wassen we eerst allemaal onze handen. Daarna is er een vrijspel moment. De kinderen mogen dan lekker doen wat ze willen. Iets knutselen aan de tafel, bouwen, met de poppen spelen of rustig een boekje lezen. Als het bijna lunchtijd is, ruimen we met z’n allen op. We stimuleren de kinderen hierbij door het lied ‘We gaan opruimen’ te zingen. En zo weten ze ook dat we weer iets anders gaan doen.’

Even koekeloeren...

Kinderopvangorganisatie Smallsteps maakt gebruik van een speciale app om regelmatig met ouders te communiceren. In deze app geeft de pedagogisch medewerker bijvoorbeeld aan hoeveel je kind heeft gedronken en wanneer, wat hij heeft gedaan en eventuele bijzonderheden. Ook worden in deze app foto’s geplaatst. Zo kun je tijdens je werk dus altijd even kijken hoe het met je kind gaat.

11.30 – 12.30 uur

‘Samen met de kinderen die willen, dekken we de tafel en gaan we met z’n allen aan tafel voor het broodmoment. Op sommige locaties van Smallsteps wordt ook een warme maaltijd aangeboden. Net als bij het fruitmoment zingen we een lied voordat we gaan eten. Bij het eten krijgen de kinderen melk of water. Daarna ruimen we rustig op en bereiden we ons voor op het slaap- of rustmoment. Ieder kind krijgt een eigen washandje om zijn mond en handen mee te poetsen.’

12.30 – 14.00 uur

‘De meeste kinderen gaan nu lekker even slapen. Voor de kinderen die niet meer slapen, zijn er fijne hoekjes met kussens waar ze kunnen rusten of een boekje kunnen lezen.’

14.00 uur

‘Rond twee uur worden de meeste kinderen weer wakker. We stimuleren de oudste kinderen om zichzelf aan te kleden. We kammen de haartjes of doen opnieuw een staartje in. Daarna even lekker wakker worden en vrij spelen.

Op de babygroep

‘Als kinderen nog heel jong zijn, hebben ze allemaal een eigen ritme. Bij baby's kijken we daarom naar het kind zelf en hoe het thuis gaat. Wel zorgen we dat er verschillende aandachtsmomenten zijn en dat er activiteiten met hen gedaan worden, maar op passende tijden in hun eigen ritme. Niet in een grote groep, zoals bij de peuters, maar in een klein groepje of één op één.'

14.30 uur

Rond half drie doen we een activiteit met de kinderen. We gaan knutselen aan tafel, maken muziek, lezen of spelen een spelletje. Vaak bedenken we dingen die passen bij het thema van dat moment. Aan de peuters vragen we vaak wat zij willen doen.’

15.00 uur

‘Rond drie uur gaan we gezellig samen aan tafel. Dit keer met een cracker en een bekertje water. Daarna kunnen alle kinderen weer lekker vrij spelen.’

17.00 uur

‘We sluiten de dag altijd af met verse groente. Dat betekent stukjes rauwkost voor alle kinderen, zoals komkommer, paprika, wortel of tomaatjes. Meestal worden de eerste kinderen rond deze tijd opgehaald door hun ouders en doen we een korte overdracht. We vertellen altijd hoe de dag gegaan is. Ook al kunnen ouders ze dat ook lezen in onze speciale app.’