Mindfulness voor kinderen

Mindfulness voor kinderen

Mindfulness. Je hoort het opeens overal. Het klinkt misschien zweverig, maar dat is het niet. Het is praktisch toepasbaar in je eigen leven en zeker ook in de opvoeding van je kinderen. Lees hier alles over mindfulness voor kinderen.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is leven in het nu. Een open deur? Ja, maar het is nog helemaal niet zo makkelijk. Door écht in het nu te zijn merk je wat bepaalde ervaringen met je doen. Je wordt je bewust van je gevoelens en je (automatische) reacties. Je leert ook beter luisteren naar hoe je lijf reageert. Als je vaker bewust bént in plaats van alles haastig of op de automatische piloot te doen, kun je beter omgaan met de wisselvalligheden van je leven. Vooral ook wanneer er vervelende dingen gebeuren. Mindfulness leert je dat je een keuze hebt. Niet in wat je overkomt, maar wel in hoe je daarop reageert.

Hoe doe je het?

Je kunt zelf op verschillende manieren mindful zijn. Dat kan je veel opleveren tijdens het opvoeden. Bewust aanwezig zijn is bijvoorbeeld al een goed begin. Met aandacht met je kind praten, in plaats van ondertussen op je telefoon kijken. Met aandacht spelen, je realiseren hoe je blokje op blokje zet, of een bal gooit. Probeer ook eens wat langer te luisteren en niet te meteen reageren op je kind. Of stel hier en daar een kort vraagje om hem te stimuleren meer te vertellen, zoals ‘o ja?’. Wát zegt hij, wat voelt hij, wat wil hij van jou. Geef het de tijd en je kind vertelt het.

Drie keer per dag bewust met je aandacht bij je lijf zijn, en je ademhaling, is ook een goeie oefening. Veel volwassenen zijn geneigd om door de dag te racen en vooral bezig te zijn met het volgende wat er moet gebeuren. Sta even stil. Wat registreren je zintuigen? Wat gebeurt er in je lichaam? Daarna vervolg je je dag met meer plezier.

Mindfulness voor kinderen

Het leuke is dat kinderen doorgaans juist mindful zijn. Ze leven vaak zó in het moment dat ze op weg naar hun bed totaal opgeslokt kunnen worden door de kat die kopjes geeft. Of door een papiertje, een druppel water, alles. Ze vergeten waar ze naartoe gingen omdat er op dat moment iets belangrijkers hun aandacht trekt. Mooi! Maar soms ook onhandig voor hun ouders.

Helaas verliezen veel kinderen hun ‘mindfule’ houding tijdens het opgroeien. Ze hebben net als jij een druk programma en staan de hele dag niet meer stil bij wat er gebeurt. Jij kunt ze helpen om tot rust te komen. Bijvoorbeeld door elke dag op een vast moment (voor het slapengaan) samen een oefening te doen. Hieronder staat een voorbeeld van een oefening, hij komt uit het boek MindfulKids – HeartfulKids van George Langenberg & Rob Brandsma.

Oefeningen mindfulness:

Ga allebei zitten op een kussen of een stoel. Rechtop, stevig en wakker. Je hoeft niet stokstijf stil te zitten, maar wel zo stil mogelijk, je kind ook. Richt je aandacht op je lichaam en wat je daarin opmerkt. Laat zijn wat er gebeurt, het hoeft niet weg. Help je kind met de volgende zinnetjes:

  • Voel je voeten en benen op de grond.
  • Maak je rug lang en zit rechtop.
  • Ontspan je gezicht.
  • Zit comfortabel.
  • Merk eens op wat je voelt in jouw stille lichaam.
  • Is het prettig of onprettig wat je nu voelt?
  • Wat je ook opmerkt, kun je dit gewoon voelen zonder te bewegen?
  • Heel goed… blijf nog even zo zitten.
  • Richt al je aandacht helemaal op jezelf en luister naar wat jouw lichaam je wil vertellen, nu op dit moment.
  • Voel je veel of weinig? Hoe voelt het precies?
  • Blijf nog even zitten, met je aandacht bij de stilte.