Eerste schooldag van je kind

Eerste schooldag van je kind

De eerste schooldag (of wendag, voordat je kind fulltime naar school gaat) zal op iedere basisschool net even anders zijn. Maar wat gebeurt er globaal in de klas nadat jij je kind een laatste afscheidsknuffel hebt gegeven?

1. Het verzamelen van de kinderen in de klas

Het is nogal wat om als kind ineens tussen heel veel andere kinderen te staan en dan afscheid te moeten nemen van je vader en/of moeder. De een heeft er meer moeite mee dan een ander. De leerkracht zal de kinderen die moeite hebben met de eerste schooldag, proberen gerust te stellen door ze even op schoot te nemen of proberen ze af te leiden met een taakje. Iets als: ‘Het zou fijn zijn als je op mijn pen kunt letten, want ik raak hem telkens kwijt.”

2. Rondleiding op de eerste schooldag

Bijna alle lokalen van groep 1 hebben speciale hoekjes. Zo is er bijvoorbeeld een hoek waar kan worden geschilderd, is er plek met een zand- of waterbak, een bouwhoek, een woon- of een leeshoek. De leerkracht geeft je kind een rondleiding tijdens de eerste schooldag. Ook zal de juf of meester laten zien waar alle knutselspullen zijn, de verfschorten hangen, waar de toiletten zijn en waar hij zijn jas in de gang kan ophangen.

3. Hoe werkt het in de klas?

Na de rondleiding zal de leerkracht uitleggen hoe het precies werkt in de klas. Er worden tijdens de eerste schooldag dingen uitgelegd als ‘na het spelen ruimen we op’, ‘voordat je de klas ingaat, hang je eerst je jas op’, en ‘samen spelen, dus ook samen delen’.

Ook wordt uitgelegd hoe het bijvoorbeeld werkt als je in de verfhoek mag spelen: dat je eerst een verfschort aantrekt, kwasten en verf pakt. En dat je na het verven de kwasten ook weer omspoelt, terug legt op de plek waar ze vandaan zijn gehaald, het schort weer ophangt en waar je het kunstwerk kunt laten opdrogen.

4. Rouleren

In de loop van de eerste schooldag zal de leerkracht de kinderen in groepjes verdelen. Elk groepje mag dan spelen in een bepaalde hoek. Na een tijdje gaan de groepjes wisselen. Zo kan de juf of meester zien waar de interesse van je kind ligt.

In kleine groepjes is het voor de docent ook makkelijker om een gesprek aan te knopen met je kind om hem beter te leren kennen. Wat zijn zijn hobby’s, heeft hij broertjes of zusjes, heeft hij een huisdier.

5. Vrienden maken tijdens de eerste schooldag

In de klas zijn er vast al kinderen die een vriendengroep vormen. Als je kind nieuw is in de groep dan kan dat voor hem best spannend zijn om zich bij hen aan te sluiten. De juf of meester kan vriendschappen sluiten natuurlijk niet afdwingen, maar kan daar wel een handje bij helpen.

Dit doen ze door ze te vragen samen een spelletje te doen, of als ze in de woonhoek spelen, te vragen of ze aan de andere kinderen eten willen serveren. Op deze manier kunnen ze interactie bij de kinderen stimuleren.

6. Einde van de eerste schooldag

Aan het eind van de eerste schooldag gaan de kinderen in de kring zitten. Daar zal de leerkracht nog een verhaal voorlezen of samen met de kinderen een liedje zingen. Teken- en knutselwerkjes die die dag zijn gemaakt, worden door de juf of meester meestal uitgedeeld. Daarna gaan de kinderen rustig de gang op om hun jassen aan te doen en gaan ze twee aan twee in de rij staan om naar buiten te gaan. Het kan ook zijn dat de kinderen in de kring blijven zitten totdat hun (mee)vader/(mee)moeder/oppas/kinderopvang ze komt ophalen bij de klas.