Kind (meer) groente laten eten

Kind (meer) groente laten eten

Hoe krijg ik mijn kind zover om (meer) groente te eten? Het is een vraag waar veel ouders mee worstelen. Daarom delen we hier onze gouden tips om je kind groente te laten eten.

Waarom voldoende groente eten?

Wie kent de regel niet: ‘Twee stuks groente, twee stuks fruit. Zo houdt je het een stuk langer uit’. Voor kinderen is de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit iets anders, maar dat het belangrijk dat ze er dagelijks genoeg van krijgen is zeker. Toch eet slechts 1 procent van alle kinderen voldoende groente eet per dag. En dat is niet best, want het eten van voldoende groente (en fruit) is heel belangrijk is voor kinderen.

De voedingsvezels die in groenten en fruit zitten zijn goed voor de darmwerking. Bovendien zit er vitamine C in dat goed is voor de weerstand. Voor de groei en goede ogen is de aanwezigheid van caroteen (onderdeel van vitamine A) in groenten en fruit een goede aanvulling op het menu.

Veel groenten bevatten bovendien vaak ijzer, denk bijvoorbeeld aan spinazie. IJzer is een belangrijk onderdeel van de rode bloedcellen. Deze rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar andere organen in het lichaam. Te weinig ijzer kan moeheid veroorzaken.

Tips kind (meer) groente laten eten

Dat het eten van voldoende groente heel belangrijk is voor de gezondheid van kinderen en volwassenen, snapt iedereen. Helaas zijn er heel wat kinderen die juist de boontjes, broccoli, worteltjes of andere groente op hun bordje links laten liggen, met de nodige strijd als gevolg. Je kunt natuurlijk proberen groente te verstoppen of te pureren, maar daar trappen kinderen niet altijd in. Hoe krijg je je kind dan zover (meer) groente en fruit te eten? En hoe zorg je dat ook lastige eters voldoende vitamines en voedingsstoffen binnenkrijgen? Een ding is zeker: forceren, dwingen of dreigen om je kind groenten te doen eten, werkt op de lange termijn niet. Probeer liever een van deze methodes:

  1. Maak het interessant

    Weigert je kind worteltjes, boontjes of andere bekende groente te eten? Gooi het eens over een andere boeg. Ga naar een exotische supermarkt, de markt of de boerderij en kijk wat er nog meer is. Misschien dat je kind zoete aardappel, bietjes of iets waar je eerder nooit aan hebt gedacht wel wil proberen, of zelfs lekker vindt. Kortom, experimenteer. Er zijn ongetwijfeld groenten die je kind wel met plezier eet.

  2. Voedingssupplementen

    Het is niet heel erg als je kind óf geen groente óf geen fruit eet, het een vangt het ander wel op. Eet je kind allebei niet, dan kun je je kind eventueel een voedingssupplement geven voor je eigen geruststelling. Let wel op dat je kind niet te veel vitamines binnenkrijgt. Klinkt misschien gek, maar teveel is ook in dit geval niet goed. Voedingsproducten waaraan vitamines en mineralen zijn toegevoegd, kun je daarom beter niet of in elk geval niet te vaak geven. Deze bevatten al snel te veel vitamines voor een kind.

  3. Superhelden

    Kinderen zijn sneller geneigd om een gezonde keuze te maken als ze weten dat hun held ook altijd gezond eet. Dit blijkt uit een experiment dat wetenschappers tijdens een zomerkamp uitvoerden. Kinderen tussen de zes en twaalf jaar konden kiezen tussen patat of plakjes appel. In de eerste twee weken koos slechts 9 procent van de kinderen voor fruit. In de derde en vierde week kregen de kinderen vlak voor hun keuze foto’s te zien van superhelden. De kinderen kregen de vraag: ‘Zou deze held appel of frietjes bestellen?’ De gedachte was dat kinderen die in de veronderstelling waren dat hun helden gezond aten, zelf ook gezonder zouden gaan eten. Dit bleek te kloppen: na het zien van de foto’s koos maar liefst 45 procent van de kinderen voor een appel.

  4. Snijd fruit in stukjes

    Vaak wordt gedacht dat kinderen liever een snoepje willen dan fruit, omdat ze snoep lekkerder vinden smaken. Toch laat onderzoek zien dat dat niet altijd de reden is. Aan de leerlingen van acht basisscholen werd gevraagd waarom ze geen fruit aten in de kantine. De kinderen bleken hier twee redenen voor te hebben. De onderbouwleerlingen – die vaak hun melktanden aan het wisselen zijn – vonden het fruit niet makkelijk om te eten en de oudere kinderen vonden het er niet cool uitzien om hun tanden in zo’n grote appel te zetten. Na deze uitkomst kregen de scholen een apparaatje waarmee ze appels in gelijke stukjes konden verdelen. Het resultaat: het aantal verkochte appels steeg tot wel 71 procent.

  5. Geef groentes een hippe naam

    Een simpele truc met een bewezen effect: verander de naam van groenten en kinderen lusten ze ineens wél. Voor een experiment werden in de kantines van twee basisscholen een maand lang groenten geserveerd onder de normale naam. De maand daarna gaven de onderzoekers op één van de scholen hippe namen aan de groenten. Broccoli werd bijvoorbeeld ‘Power Punch Broccoli’ en wortels ‘X-ray Vision Carrots’. Het resultaat loog er niet om: op de school met de hippe namen werd 99 procent meer groente gegeten.

  6. Het oog wil ook wat

    Uit het onderzoek van de Amerikaanse Cornell University blijkt dat kinderen hun eten het liefst op het onderste deel van hun bord zien en bij voorkeur neergelegd in een leuke vorm of patroon. Ook geven kinderen de voorkeur aan veel (zes of zeven) verschillende kleuren op hun bord. Kortom, als je het eten aantrekkelijk serveert aan je kind, kan dat het verschil maken volgens de onderzoekers.

  7. Plak er een sticker op

    Wil je graag dat je kind sneller zijn bord leegeet? Plak dan eens een sticker op zijn bord. Tijdens een experiment kregen kinderen tussen de acht en elf jaar de keuze uit een koekje en een appel. Onderzoekers probeerden de keuze van de kinderen te beïnvloeden door op sommige appels en koekjes een sticker te plakken. Wat bleek? Kinderen kozen twee keer zo vaak voor een appel als er een bekend figuur (zoals Elmo) op was geplakt.

  8. In een andere vorm

    Je kunt het ook proberen door groente en fruit het in een andere vorm aan te bieden, als sap, smoothie, in een hartige taart of als boterhambeleg bijvoorbeeld. In de ecologische winkel vind je fruit- en groentesmeersels voor op brood. Probeer ook verschillende bereidingsvormen. Gewone spruitjes zijn minder lekker dan gewokte spruitjes met wat kerriepoeder bijvoorbeeld. En witlof uit de oven is veel zachter van smaak dan gekookt of rauw. En wat dacht je van: frietjes van zoete aardappel, pizza met bloemkooldeegbodem, worteltaart, greonteburgers en courgette pannenkoeken. 8 slimme manieren om groente te verstoppen in het eten van je kind.

  9. Geef het goede voorbeeld

    Het is een open deur, maar ook hierbij geldt: geef het goede voorbeeld. Als je kind ziet dat jij met plezier groenten eet en het volkomen normaal vindt om als tussendoortje een tomaat of appel te nemen, dan is de kans groot dat hij dit uiteindelijk zelf ook gaat doen.

  10. Bied het regelmatig aan

    Je hoeft groente en fruit niet alleen aan te bieden bij de avondmaaltijd. Geef je kind ’s middags een bakje met rauwkost als snack of geef eens een appel in stukjes mee naar school met wat kaneel erover. Zo wordt het voor je kind normaal om af en toe groente te eten.

    Je kunt het ook verstoppen in een smoothie voor het ontbijt, paprikareepjes aanbieden als tussendoortje of stop stiekem plakjes komkommer op een boterham. Zo raakt je kind, zonder dat hij het doorheeft, gewend om groenten te kiezen als tussendoortje.

  11. Geef kleine porties

    Onderhandel of discussieer niet over de hoeveelheid groenten die gegeten moet worden (daar kom je dan namelijk moeilijk weer vanaf). Geef eerst kleine, haalbare porties. Een wortel is beter dan geen wortel. Zo ziet het kind niet op tegen een gigantische berg groenten en kan het trots zijn op wat het ‘al’ gegeten heeft.

  12. Gewoon doorgaan…

    Uit onderzoek blijkt dat kinderen pas een smaakgeheugen opbouwt, nadat ze iets tien tot vijftien keer hebben geproefd. Dit betekent niet dat je kind dan alles lekker zal vinden, maar wel meer zal tolereren. Alles over de smaakontwikkeling van je baby.

  13. Knapperig, niet papperig

    Kook groenten niet plat, maar beetgaar.Zo houdt je niet alleen zoveel mogelijk vitamines in takt, maar veel kinderen houden bovendien van een knapperige bite. Bovendien ziet het er lekkerder uit als het niet helemaal slap is, omdat het lang heeft gekookt.

  14. Jong geleerd is oud gedaan

    Bied groenten zo vroeg mogelijk aan, laat je baby er al kennis mee maken als hij de eerste hapjes mag eten. Realiseer je wel dat baby’s makkelijker groenten opeten, dan peuters. Baby’s zitten in een fase dat ze alles nog willen ontdekken en stoppen daardoor sneller dat stukje broccoli in hun mond dan de peuter. Lees hier meer over de Rapley-methode, oftewel eten uit het vuistje.

  15. Samen koken

    Is je kind oud genoeg, betrek hem dan bij het voorbereiden van de maaltijd. Kies samen de groenten in de winkel, ga op jacht in de moestuin en laat je kind, als hij oud genoeg is, groenten snijden of in de pan gooien. Ook voor kinderen geldt: wat je zelf maakt, is het lekkerst. Veilig koken met kinderen: 6 handige tips.

Niet te doen

Beloon je kind niet met snoep of extra lekker toetje. Zo bevestig je alleen maar dat een toetje lekkerder is dan de groente. Geef daarom de voorkeur aan een sociale beloning: samen iets leuks doen bijvoorbeeld.

tip