Hap snap
door

Groenteweigeraar aan tafel? Zo pak je het aan

Als groente eten aan jouw kind niet besteed is, moet je ’m dan ‘bijvoeren’ met vitaminepillen?

Soms is het elke avond raak; ‘lust ik niet’, een boos gezicht en eten dat door de lucht vliegt. Wat doe je als je kind geen groente eet? Zijn vitaminepillen dan de oplossing?

Advertentie

Lust ik niet

Is er gedoe aan de tafel, dan zijn groenten vaak de oorzaak. En als je vooral te horen krijgt dat groente zo belangrijk is, wordt het best moeilijk om dat los te laten. Groente is vooral gezond vanwege de vitamines en mineralen die erin zitten. Vitaminepillen lijken dan een snelle oplossing, maar dat zijn ze niet. Die kunnen groente simpelweg niet vervangen, omdat daar nog zo veel andere gezonde stoffen in zitten, zoals vezels. Daarnaast kan de dosering van vitaminepillen ongezond hoog zijn. ‘Baadt ’t niet dan schaadt ’t niet’ gaat dus helaas ook niet op.

Meer weten? Dit zijn de belangrijkste vitamines voor kinderen

Ik ben verstopt

Lukt het niet bij de avondmaaltijd, probeer dan gewoon op andere momenten groente te geven. Geef bijvoorbeeld snoepgroente tussendoor en bij de boterham of verstop groente in een soepje. Vaak lusten kinderen een aantal groentegerechten juist wel, bijvoorbeeld spinaziepasta, stamppot of broccoli met gebakken aardappeltjes. Eet je kind groente? Maak je dan niet druk om hoeveelheden. Het is vooral belangrijk dat hij verschillende soorten groente leert lusten, die hoeveelheden komen later wel.

Lees ook: Waarom spelen met eten juist goed is voor je kind

Telkens weer

Regelmatig nieuwe groentesoorten aanbieden is wel belangrijk. Zo leert je kind meer groente lusten. Bedenk dat een kind een nieuwe smaak vaak acht tot tien keer moet proeven voordat hij aan eraan gewend is. Wil je je kind aan een specifieke groente laten wennen? Maak dan elke week één maaltijd met die groente. Je kunt elke week hetzelfde recept maken, of de groente telkens op een andere manier klaarmaken. De groente kan bijvoorbeeld in een wok- of ovenschotel, stamppot, salade of bij de pasta.

Bijhouden

Blijft groente eten lastig en maak je je zorgen over wat je kind binnenkrijgt? Hou dan eens een paar dagen een eetdagboek bij. Dat geeft vaak al wat meer inzicht. Eet je kind dagen achter elkaar helemaal geen groente, dan kan hij belangrijke voedingsstoffen gaan missen. Je kind kan dan moe en lusteloos worden. Eet jouw kind langer dan een maand heel selectief of maak je je zorgen over zijn eetgedrag? Overleg in dat geval altijd met je consultatiebureau of een kinderdiëtist.

3 tips: zo geef je je kind een positieve kijk mee op eten

Wist je dat…

  • Kinderen (1-4 jaar) gemiddeld 59 gram groente per dag eten?
  • Tomaat, komkommer en paprika favoriet zijn?
  • 5 snoeptomaatjes al snel 50 gram groente is?

*bron RIVM, wateetnederland.nl