Bandenpijn

Bandenpijn tijdens je zwangerschap

Ben je zwanger dan kun je vroeg of laat last krijgen van bandenpijn: een scherpe pijn die tot in het schaambot en zelfs de vagina kan trekken. Vervelend, maar gelukkig ongevaarlijk voor jou en je baby. En goed nieuws: het is niet te verhelpen, maar wel te verlichten.

Zo herken je bandenpijn

Aan het begin van je zwangerschap kun je al bandenpijn ervaren. Het voelt dan als een soort menstruatiekramp. Maar rond de twintig weken zwangerschap kan bandenpijn voelen als een nare, scherpe pijn in de onderbuik of aan de zijkanten van je baarmoeder. Die pijn trekt soms door naar je onderrug, schaambot, vagina en je schaamlippen. Je schaambot kan gekneusd aanvoelen. Het is een zeurende, aanhoudende pijn, niet te vergelijken met weeën, die komen en gaan.

Meer lezen: wat is het verschil met bekkenpijn?

Wat veroorzaakt bandenpijn?

Je baarmoeder wordt door banden van bindweefsel, vergelijkbaar met spieren, op zijn plaats gehouden. Deze banden zijn verbonden met je bekken. Tijdens je zwangerschap, als je baarmoeder groeit, komen die banden onder spanning te staan. Zeker rond de twintigste week, als de baarmoeder bij veel zwangere vrouwen een groeispurt inzet en je buik hard groeit, rekken de banden flink uit. En dát voel je. Lees hier meer over de groei van je zwangere buik. 

bandenpijn
Dwarsdoorsnede van het vrouwelijk lichaam, waarop de banden te zien zijn.

Tips tegen bandenpijn

Je kunt bandenpijn tijdens je zwangerschap niet voorkomen, maar je kunt er wel voor zorgen dat de pijn minder heftig is.

  1. Houding
    Als je je buik echt laat hangen, trekt je baarmoeder flink aan de banden. Een goede houding is daarom belangrijk, vooral een goede sta houding: rechtop, geen holle rug en met aangespannen buikspieren.
  2. Ondersteuning
    Als je veel last hebt van bandenpijn, kun je je buik en banden ondersteunen door een buikband, sjaal of sarong om je onderbuik te binden. Zo wordt je buik als het ware een beetje opgetrokken en heb je minder last.
  3. Rust en warmte
    Bij pijn helpt het meestal om rustig te gaan liggen en iets warms (bijvoorbeeld een warme kruik) tegen je buik te leggen. Relaxen in een warm bad doet soms ook wonderen; de banden komen zo tot rust en de pijn neemt vaak binnen dertig minuten af. Tip: neem een warmwaterkruik of pittenkussen mee naar je werk om tegen je buik te leggen als je achter je bureau zit.
  4. Steunbroekje
    Een zwangerschapssteunbroekje is een soort grote onderbroek die meegroeit met de zwangerschap. Het strak zittende broekje heeft een verstevigde band die je buik ondersteunt.  Dit broekje is trouwens ook handig als je last hebt van lage rugklachten, want het ondersteunt ook de rug.

Bewegingen die bandenpijn veroorzaken

Ook al doe je er alles aan om bandenpijn te voorkomen en te verlichten, er zijn bepaalde bewegingen die bandenpijn uitlokken. Als je je hiervan bewust bent, kun je er in sommige gevallen gelukkig ook wat aan doen.

  • Plotselinge of intensieve bewegingen, zoals opstaan of een stuk lopen. Tip: ondersteun je buik bij het opstaan. Moeheid en inspanning kunnen bandenpijn verergeren. Neem daarom voldoende rust en heb je veel last van bandenpijn, ga dan even niet naar de sportschool.
  • Hoesten en niezen. Tip: voel je een hoestbui of een nies opkomen? Ondersteun je buik met je handen.
  • Een volle blaas. Tip: ga op tijd naar het toilet.
  • Een orgasme.
  • Bukken en zwaar tillen. Tip: laat het zware tilwerk zo veel mogelijk aan anderen over en ga bij het bukken goed door je knieën.
  • Als je baby zich omdraait in de buik.

Bandenpijn na de bevalling

Niet bepaald fijn om te horen, maar na de bevalling is het heel normaal om nog een tijdje last te hebben van bandenpijn. Dat komt doordat de baarmoeder, nu de baby is geboren, losser in je buik ligt dan normaal en bewegingsvrijheid heeft. Daardoor komt er druk te staan op de inmiddels uitgerekte banden. Gelukkig is dit snel weer over.

Bandenpijn bij een volgende zwangerschap

Bij een tweede of volgende zwangerschap hebben veel vrouwen eerder en meer last van bandenpijn. Dit komt omdat de buikspieren vaak nog wat verslapt zijn en sowieso sneller verslappen dan tijdens de eerste zwangerschap. Gelukkig weet je nu wat je er kunt doen en dat het vanzelf weer overgaat.

Meer lezen: hoe voorkom je pijn in je stuitje?