Bandenpijn

Bandenpijn tijdens je zwangerschap

Ben je zwanger dan kun je last krijgen van bandenpijn: een zeurende, soms stekende pijn die tot in het schaambot en zelfs de vagina kan trekken. Vervelend, maar gelukkig ongevaarlijk voor jou en je baby. Met deze tips kun je de pijn verlichten.

Zo herken je bandenpijn

Aan het begin van je zwangerschap kun je al last hebben van bandenpijn. Het voelt dan als een soort menstruatiekramp. Maar rond de twintig weken zwangerschap kan bandenpijn veranderen in een zeurende en soms stekende pijn in de onderbuik of aan de zijkanten van je baarmoeder. Die pijn trekt soms door naar je onderrug, schaambot, vagina en je schaamlippen. Je schaambot kan gekneusd aanvoelen. Het is een pijn, die niet te vergelijken is met weeën; die komen en gaan.

Advertentie

Meer lezen: Zo herken je het verschil met bekkenpijn

Wat veroorzaakt bandenpijn?

Je baarmoeder wordt door stevige banden van bindweefsel op zijn plaats gehouden. Deze banden zijn verbonden met je bekken. Tijdens je zwangerschap, als je baarmoeder groeit, komen die banden op rek en worden ze onder invloed van hormonen elastischer. Zeker rond de twintigste week, als de baarmoeder bij veel zwangere vrouwen een groeispurt inzet en je buik hard groeit, rekken de banden steeds meer uit. En dat kun je voelen als bandenpijn. Lees hier meer over de groei van je zwangere buik. 

Bandenpijn kan door de volgende activiteiten versterkt worden of opkomen:

  • Het maken van een plotselinge beweging, zoals opstaan en bukken
  • Intensievere beweging, zoals een stuk lopen of sporten
  • Hoesten of niezen
  • Een volle blaas
  • Een orgasme
  • Bewegingen van je kind in de baarmoeder

Bekkenbodem met baarmoeder
Dwarsdoorsnede van het vrouwelijk lichaam, waarop de banden te zien zijn.

Tips tegen bandenpijn

Je kunt bandenpijn tijdens je zwangerschap niet voorkomen, maar je kunt er wel voor zorgen dat de pijn minder heftig is.

  1. Houding
    Een goede houding die in balans is, is heel belangrijk. Zorg dat je je gewicht over twee benen verdeelt. Verdeel het gewicht goed over je voeten, dus draag net zo veel gewicht op je tenen als je hielen. Zet je knieën niet op slot, maar houdt ze heel licht gebogen. Dan zijn je bovenbenen actief en helpen ze bij het dragen van je bekken. Stel je voor dat je bekken een grote, stevige schaal is waar je je kind in draagt. Hoe meer je deze schaal recht houdt, des te meer gewicht er door je bekken wordt gedragen. Als je goed in balans staat, hoeven je spieren niet zo hard te werken. Zorg ook dat je je buikspieren ontspant.
  2. Ondersteuning
    Als je veel last hebt van bandenpijn, kun je je buik en banden ondersteunen door een buikband, sjaal of sarong om je onderbuik te binden. Zo wordt je buik als het ware een beetje opgetrokken en heb je minder last. Er zijn speciale broekjes te koop voor zwangere vrouwen. Een zwangerschapssteunbroekje is een soort grote onderbroek die meegroeit met de zwangerschap. Het strak zittende broekje heeft een verstevigde band die je buik ondersteunt. Dit broekje is trouwens ook handig als je last hebt van lage rugklachten, want het ondersteunt ook de rug.
  3. Rust en warmte
    Bij pijn helpt het meestal om rustig te gaan liggen en iets warms (bijvoorbeeld een warme kruik) tegen je buik te leggen. Ontspannen in een warm bad kan soms ook wonderen doen; de banden komen zo tot rust en de pijn neemt vaak binnen dertig minuten af. Tip: neem een warmwaterkruik of pittenkussen mee naar je werk om tegen je buik te leggen als je achter je bureau zit.
  4. Opstaan, bukken en draaien
    Heb je vooral last van bekkenpijn bij het opstaan, bukken of als je je omdraait in bed? Adem dan goed uit en trek je buikspieren even licht in tijdens deze handeling. Als je vanuit een voorovergebogen houding tot stand komt bijvoorbeeld bij het tillen, buig dan ook je knieën. Vermijd sowieso om zwaar te tillen tijdens je zwangerschap).
  5. Wandelen en sporten
    Bij langer wandelen en sporten helpt ondersteunend materiaal, maar doe het vooral even rustiger aan als je last hebt van bandenpijn. Of kies voor een rustigere sport zoals pilates, zwemmen of yoga.
  6. Hoesten en niezen
    Als je moet hoesten of niezen, ondersteun dan je buik met je beide handen en trek je bekkenbodemspieren in.
  7. Voorkom een hele volle blaas.
    De inhoud van je blaas mag maximaal 400 ml bevatten en naarmate je zwangerschap vordert zal dit minder zijn. Moet je dus naar de wc? Wacht dan niet, maar ga meteen.

Lees ook: Tips hoe je (lage) rugpijn tijdens de zwangerschap het beste kunt voorkomen of verlichten

Bandenpijn na de bevalling

Niet bepaald fijn om te horen, maar na de bevalling is het heel normaal om nog een tijdje last te hebben van bandenpijn. Dat komt doordat de baarmoeder – nu de baby is geboren – losser in je buik ligt dan normaal en bewegingsvrijheid heeft. Daardoor komt er rek te staan op de nog uitgerekte en meer elastische banden. Dit gaat vanzelf weer over, omdat de hormonen die ervoor gezorgd hebben dat alles weker en elastischer werd langzaamaan steeds minder invloed hebben. Je banden worden dus vanzelf weer steviger en stugger.

Bandenpijn bij een volgende zwangerschap

Bij een tweede of volgende zwangerschap hebben veel vrouwen eerder en meer last van bandenpijn. Dit kan komen, omdat de banden en buikspieren vaak nog wat verslapt zijn en omdat de baarmoeder iets sneller groeit. Gelukkig weet je nu wat je er kunt doen en dat het vanzelf weer overgaat.

Meer lezen: Zo voorkom je pijn in je stuitje

Let op: herken je je niet in deze beschrijvingen van bandenpijn maar heb je wel veel pijnklachten, of blijven je klachten aanhouden, neem dan altijd contact op met je verloskundige.

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Marianne Voet

Bekkenfysiotherapeut

Marianne Voet is bekkenfysiotherapeut en werkt onder andere bij Da Costa Fysiotherapie Amsterdam. Ze behandelt vrouwen met klachten die zijn ontstaan door de zwangerschap of de bevalling. Met ruim 25 jaar ervaring weet ze alles van onder andere bekkenklachten. Ze is moeder van drie kinderen.

Contact
Website