Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

sporten met baby

Sporten met je baby

Sporten en gezond eten is belangrijk voor een gezond lichaam. Niet alleen voor jou, maar ook voor je baby. Wanneer kun je na een bevalling weer beginnen met sporten? En hoe doe je dat samen met je baby?

Vind je het moeilijk om je baby alleen bij de oppas te laten of heb je simpelweg (even) geen oppas? Je kunt je baby ook meenemen en samen sporten.

Advertentie

Sporten na de bevalling

Wil je na de bevalling graag weer sporten? Hou er dan rekening mee dat hoe zwaarder de bevalling was, hoe langer je lichaam nodig heeft om te herstellen. Misschien werd je tijdens de bevalling ingeknipt of ben je uitgescheurd. Of misschien is je baby in een afwijkende ligging geboren (stuitligging of sterrenkijker). Ook kan je baby heel zwaar zijn of misschien heb je een meerling gekregen. Daarbij ben je in de kraamperiode extra vermoeid door de gebroken nachten en de eventuele borstvoeding die op gang moet komen.

De eerste weken na de bevalling kun je dan ook nog niet (fanatiek) gaan sporten. Je moet eerst helemaal herstellen en eventueel de borstvoeding goed op gang laten komen. Als dat allemaal in orde is, kun je daarna weer langzaam wat activiteiten opbouwen.

Het is dan ook belangrijk dat je niets overhaast en goed naar je lichaam luistert. Zes weken na de bevalling kun je het sporten weer opbouwen. Vraag wel eerst even toestemming aan je verloskundige of gynaecoloog. Hardlopen en highimpact trainen kan pas weer na drie maanden.

Lees meer: Buikspieren na de bevalling: wanneer mag het weer?

Bekkenbodemspieren trainen

Eén van de eerste oefeningen die je kunt doen, is het trainen van je bekkenbodemspieren. Het oefenen van de bekkenbodem is in de eerste fase na de bevalling gericht op voelen en weer leren beheersen. Op controle dus en zeker niet op kracht. Hier lees je meer over het trainen van je bekkenbodemspieren.

Sporten met je baby

Samen met je baby sporten klinkt misschien onhandig, maar dat hoeft niet zo te zijn. Je baby vindt het fijn om iets samen met jou te doen. Jij bent weer meer in beweging en je baby heeft daar plezier van: een win-winsituatie.

  1. Babyzwemmen
    In de meeste zwembaden kun je babyzwemmen. Je moet je baby continu vasthouden en dat versterkt de band tussen jou en je kind. Door in het water te trappelen, worden de bewegingen van je kind gestimuleerd. Je kunt met babyzwemmen beginnen als je baby zes weken oud is.
  2. Fietsen en wandelen
    Samen fietsen en wandelen met je baby zijn ideale manieren om in beweging te komen. Zodra je baby zelfstandig kan zitten, mag hij mee met je voor- of achterop de fiets. Wandelen kun je natuurlijk al eerder doen als je baby in de kinderwagen ligt of zit. Je baby doet allerlei nieuwe indrukken op. Probeer daarom eens van route te veranderen, zodat hij steeds weer nieuwe dingen ziet. Tip: zo fiets je veilig met je baby.
  3. Buiten spelen
    Voor kinderen zijn speeltuinen erg leuk. Ze leren in de buitenlucht spelen en omgaan met andere kinderen. En jij bent in beweging doordat je je kind helpt op de toestellen en veel achter hem aan rent en loopt. Bij sommige speeltuinen is ook een oefenparcours voor volwassenen. Veel buitenspelen heeft nog meer voordelen voor kinderen, zoals:
    – bewegen in de frisse lucht is goed voor de weerstand.
    – ze herstellen sneller van ziektes.
    – het is goed voor de ontwikkeling van de spieren en de ogen.
    – het stimuleert de ontwikkeling van de motoriek en het evenwicht, waardoor ze zich fysiek beter redden.
  4. Dansen
    Kinderen vinden het heerlijk om naar muziek te luisteren en hierop te bewegen. Ook is het leuk om zelf voor je kind te zingen. Zo leert hij spelenderwijs kinderliedjes en door te bewegen tijdens het zingen verbetert zijn motoriek.
  5. Yoga en pilates
    Wil je niet te snel intensief bewegen, maar wel aan je lichaam en geest werken? Dan zijn yoga en pilates goede sporten om mee te beginnen na je bevalling. Tijdens de oefeningen worden allerlei variaties aangeboden waar je je baby op een speelse manier bij kunt betrekken. Meer weten? Als je postnatale yoga wil doen, moet je dan eerst zwangerschapsyoga hebben gedaan?
  6. Thuis fitnessen
    Als je graag wilt fitnessen, hoef je hier niet per se voor naar de sportschool. Samen met je baby kun je ook thuis allerlei oefeningen doen. Kijk naar deze video met thuisoefeningen.