Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Bewegen voor kinderen: waarom en hoeveel?

Genoeg bewegen is voor volwassenen belangrijk, maar voor kinderen misschien nog wel meer. Het is namelijk heel goed voor hun ontwikkeling, zowel fysiek, mentaal als sociaal. Alles over bewegen voor kinderen en vooral ook hoe je kinderen in beweging krijgt.

Hoeveel moeten kinderen per dag bewegen?

Kinderen hebben elke dag minimaal een uur matig intensieve beweging nodig, meent de Gezondheidsraad. Dubbel zo veel dus als volwassenen. Daarbij is het goed voor ze om drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen, zoals fietsen, buiten spelen, dansen of sporten als voetbal of volleybal.

Advertentie

Toch blijkt uit onderzoek dat veel kinderen die hoeveelheid beweging niet redden: iets meer dan de helft van de kinderen tussen de vier en twaalf jaar kwam in 2019 maar aan die beweegrichtlijnen. En kinderen ouder dan twaalf jaar bewegen nog minder. De oorzaak? Kinderen spelen steeds minder buiten en zitten in plaats daarvan vaker voor de televisie, iPad of computer.

Lees hier alles over: Hoeveel beeldschermtijd is oké?

Waarom is bewegen belangrijk voor een kind?

Bewegen is in meerdere opzichten goed voor de ontwikkeling van je kind: voor zijn conditie, lichaamsontwikkeling, ontwikkeling van de hersenen en sociaal.

Bewegen voor kinderen is goed voor de motorische ontwikkeling:

Door je kind al jong veel en gevarieerd te laten bewegen, groeien zijn spieren en botten goed. En met stevige botten en spieren kan je kind vervolgens weer beter bewegen. Hierdoor verbeteren zijn evenwicht, coördinatie en motoriek verbeteren en wordt je kind leniger en handiger. Bovendien is bewegen natuurlijk goed voor zijn conditie én lichaam: als je kind voldoende beweegt, blijft hij makkelijker op gewicht en heeft hij op latere leeftijd minder kans op overgewicht, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Bovendien krijgt je immuunsysteem een boost van bewegen, het is dus ook goed voor de weerstand van je kind. Nog meer redenen om het bewegen voor kinderen te motiveren!

Bewegen voor kinderen is een goede mentale ontwikkeling

Bewegen is ook goed voor de mentale ontwikkeling van je kind. Door te bewegen leert je kind veel over taal en ruimtelijk inzicht. Let maar eens op: leg je je kind uit waar ‘boven’ en ‘onder’ is, dan wil hij dat waarschijnlijk nadoen met zijn handen. En leer je hem waar je knie zit, dan prent hij dat in zijn hoofd door zijn knie aan te raken. Bovendien leert je kind door te bewegen veel over ruimtelijk inzicht: hoe hoog is dat klimrek echt? En hoe ver komt hij met springen?

Sociale voordelen van bewegen voor kinderen

Bewegen is voor kinderen ook belangrijk om sociale vaardigheden te leren. Zo leer je tijdens het sporten om op je beurt te wachten, je te houden aan de spelregels, samen te spelen en respectvol met anderen om te gaan. Bovendien is sporten goed voor je zelfvertrouwen, want leer je tijdens het sporten iets nieuws of scoor je, dan voelt dat goed. Zo zou bewegen voor kinderen ook weerbaarder maken.

Er zijn ook meerdere onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat sporten zorgt voor betere schoolprestaties. Na het sporten zijn je hersenen actiever en gaan ze slimmer met informatie om: kinderen kunnen na beweging makkelijker informatie verwerken en beslissingen nemen. Bovendien kan het kinderen helpen hun impulsen te beheersen in de schoolbanken, omdat ze hun energie al kwijt zijn.

Kind meer laten bewegen: zo doe je dat

Wil je je kind in beweging krijgen? Geef dan zelf het goede voorbeeld: pak de fiets in plaats van de auto als je kind groot genoeg is, ga samen elke dag een stuk wandelen en ga vooral veel met je kind naar speeltuinen en parken en laat hem daar zelf op avontuur gaan: vallen en opstaan hoort erbij.

Uit onderzoek van Jantje Beton blijkt dat ouders veel angstiger zijn dan decennia geleden, wanneer hun kinderen buiten spelen. Ze zijn bang dat ze zich bezeren, terwijl kinderen juist veel leren van vallen en opstaan. Geef je kind dus de ruimte om te bewegen en te ontdekken.

Beweegtips voor peuters

Beweegtips voor peuters en dreumesen:

  • Zorg voor voldoende ‘beweegspeelgoed’: een bal om achteraan te rennen, een loopfiets om te oefenen, een step of loopauto.
  • Doe wedstrijdjes met je kind. Kan je kind goed lopen en rennen? Daag hem uit: wie is het eerst aan het einde van de straat?
  • Maak elke dag een wandeling: naar de supermarkt, naar familie of naar een speeltuin.
  • Gebruik de tv of tablet voor een dansfilmpje. Er zijn genoeg dansfilmpjes voor kinderen te vinden.
  • Speel de stoelendans met je kind.
  • Slecht weer? Blaas een ballon op en gooi in huis over met de ballon.
  • Maak thuis een tent van stoelen, tafels en dekens. Is je kind al iets groter, dan kun je ook een parcours maken van stoelen en kussens waarover hij kan lopen.

Peutersport: leuk bewegen voor kinderen

Steeds meer sportverenigingen bieden speciale peuter- en kleuterlessen aan. Kinderen vanaf twee jaar kunnen op die manier al lid worden van een sportclub. Zo weet je zeker dat je kind minimaal één keer per week intensief beweegt. Voorbeelden van peutersport:

  • Voetjebal: voetballes voor kinderen van twee tot en met vijf jaar. Op verschillende locaties in het land.
  • Kleutergym: veel gymnastiekverenigingen bieden cursussen kleutergym aan.
  • Kleuterdans: van pre-ballet tot streetdance.
  • Zwemles: naast babyzwemmen zijn er ook vervolgcursussen waarbij kinderen zelfs certificaten kunnen halen. Leuk als opstapje naar echte zwemles.
  • Nijntje Beweegdiploma: op verschillende locaties in het land kan je kind beweeglessen volgen waarmee hij zijn nijntje Beweegdiploma kan halen.

Hier 5 leuke manieren om samen te gaan sporten. Wil jij graag samen met je kind meer gaan bewegen?

Ook met je baby kun je al sporten. Leuke ideeën vind je hier

Bronnen: Voedingscentrum, Jantje Beton, CJG043, NEMO