Gezonde tussendoortjes voor je kind

Gezonde tussendoortjes voor je kind

Op een gegeven moment vraagt je peuter om een lekker tussendoortje. Maar wat is gezond en wat is ongezond? Is een koekje bij de thee ongezond? Moet het koekje worden verruild voor een appeltje? Lees hier wat je het beste aan je peuter kunt geven.

Gezonde tussendoortjes

Hieronder vind je een aantal suggesties voor gezonde tussendoortjes.

Gezonde tussendoortjes: groenten en fruit

Worteltjes. Snijd een wortel in reepjes waar je kind lekker aan kan knabbelen.

Snoeptomaatjes. Snijd de tomaatjes door midden zodat je kind zich er niet in verslikt en het geen kliederboel wordt.

Allerlei soorten fruit. Geef je kind iedere dag een ander stuk fruit. Het is namelijk goed om verschillende soorten fruit aan je kind aan te bieden. Zo eet hij gevarieerd en went hij aan verschillende smaken.

Aardbei-yoghurtsnoepjes. Deze ‘snoepjes’ gemaakt van yoghurt en aardbei zijn ideaal als gezonde snack voor je kind. Of voor jezelf natuurlijk! En ze zijn ook nog eens kinderlijk eenvoudig om te maken:

Knabbelmix. Laat je kind bijvoorbeeld knabbelen aan bananenchips, rozijntjes en kokos.

Gezonde tussendoortjes: koek en brood

Eierkoek. Een eierkoek bevat wel suiker, maar weinig vet. Voor een peuter zal een hele eierkoek te veel zijn. Geef daarom een halve of koop een kleiner formaat.

Krentenbolletjes. Krentenbollen bevatten relatief weinig suiker en vet, maar zijn nog steeds zoet door de rozijntjes. Een hele krentenbol is waarschijnlijk te veel voor je peuter. Kies daarom voor mini krentenbolletjes of snijd de grote krentenbol in stukken.

Boterham. Een simpele snee brood wordt extra spannend voor je kind wanneer je er met een koekjesvormpje een figuurtje uitsteekt.

Plakje ontbijtkoek. Ontbijtkoek bevat net als een eierkoek weinig vet. Maar pas op, er zitten wel veel suikers in. Een verantwoord tussendoortje, maar met mate.

Soepstengel. De soepstengel is een knapperig tussendoortje dat geen vet en weinig suiker bevat. Geef dit tussendoortje niet aan al te kleine kinderen of breek het in stukken. Let er goed op dat je kind de stengel niet te ver in de keel stopt.

Drank

Smoothie. Maak een smoothie van vers fruit en halfvolle yoghurt. Je weet precies wat je erin stopt en zo kun je voorkomen dat je kind veel vet, zout of suiker binnen krijgt.

Thee. Geef je kind in plaats van water lauwe fruitthee zonder suiker.

Wat kun je beter vermijden?

Sommige snacks lijken gezond, maar zijn het niet. Deze tussendoortjes kun je beter niet aan je kind geven.

Suikervrij snoepgoed. In plaats van suiker, bevatten deze snoepjes zoetstoffen. Een peuter kan deze suikervervangers niet verwerken en dat uit zich vaak in buikpijn en diarree.

Kaas en worst. Kaas en worst lijken gezond, maar bevatten veel vet en zout.

Zoute stengels. Er zit weinig vet in deze knapperige stokjes, maar wel ontzettend veel zout.

Mueslirepen. Deze repen bevatten veel suiker.

Hoeveel tussendoortjes?

Je kind heeft veel energie nodig. Naast de drie hoofdmaaltijden zijn tussendoortjes een belangrijk onderdeel van de voeding. Twee tussendoortjes per dag zorgen ervoor dat de dagelijkse energiebehoefte van je peuter op peil blijft. Kies bij voorkeur voor gezonde tussendoortjes.

Tips

  • Zorg voor regelmaat en sla het ontbijt niet over zodat je kind geen trek heeft in meer tussendoortjes dan nodig.
  • Geef niet meer dan twee keer per dag een tussendoortje.
  • Zorg voor variatie.
  • Maak het eten aantrekkelijk voor je kind. Doe bijvoorbeeld de groenten of fruit op een satéprikkertje en laat je kind je helpen. Zo worden de groenten en fruit nog interessanter.