Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

zwanger
door

10 goede voornemens die elke aanstaande moeder zou moeten hebben

Verwacht je je eerste kind, dan wordt dit het spannendste, mooiste en meest overweldigende jaar ooit: je wordt moeder! Omdat je nog niet precies weet wat je te wachten staat, hebben wij een aantal goede voornemens voor je op een rij gezet die je gegarandeerd gaan helpen bij je nieuwe rol. Enne... houd je eraan hè. Niet alleen voor jezelf, ook voor je baby.

  1. Hulp vragen

    Als er één periode is in je leven waarin je wat extra hulp kunt gebruiken, dan is het na de geboorte van je eerste kind. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan: om hulp vragen is niet zo makkelijk. Zet je hier alsjeblieft overheen. Hulp kan uit de simpelste dingen bestaan: even oppassen als jij naar de kapper gaat, een schaal lasagne brengen omdat je de puf en de tijd niet hebt om te koken of een paar uurtjes meehelpen in het huishouden. Grote kans dat je (schoon)ouders of vriendinnen dit met liefde doen.

  2. Aan je relatie werken

    Heel belangrijk zodra de baby er is: vergeet de relatie met je partner niet! Uit onderzoek blijkt dat tachtig procent van alle ouders in een flinke relatiedip belandt na de geboorte van hun eerste kind. Niet zo gek: jullie zijn doodop van de gebroken nachten en hebben er een enorm takenpakket bij gekregen dat verdeeld moet worden. Deze combi leidt vaak tot irritaties. Zorg daarom dat je oog blijft houden voor de ander en regelmatig tijd vrijmaakt voor elkaar – zonder babygehuil op de achtergrond.

    Meer weten? Zo overleeft je relatie het eerste jaar met een baby

  3. Tijd voor jezelf nemen

    Net als de relatie met je partner, is het ook belangrijk dat je jezelf niet uit het oog verliest. Veel moeders gaan in de beginfase zo op in hun nieuwe rol, dat ze vergeten af en toe aan zichzelf te denken. Pas hiermee op en onthoud: blije moeder, blije baby. Ga dus af en toe een nachtje bij je ouders of op zolder slapen met oordoppen in als je doodmoe bent. Of spreek met vriendinnen af – zonder baby! – als je even helemaal klaar bent met luiers en flesjes.

    Ook handig: 15 manieren om een mommy burn-out te voorkomen

  4. Een oppas regelen

    Als het goed is, zorgt je partner voor de baby als jij de broodnodige me-time pakt. Maar kan hij niet of wil je samen wat leuks doen, ga op zoek naar een oppas. Dit kan opa of oma zijn, een goede vriendin of dat lieve buurmeisje. Er is altijd wel iemand die met liefde even voor je kind zorgt. Het is trouwens ook geen schande om je baby af en toe eens uit logeren te sturen. Bovendien: hoe eerder je hier mee begint, hoe makkelijker je kind bij een ander slaapt. Opa en oma vinden het vast reuzegezellig om hun kleinkind een dag én nacht bij zich te hebben. Zo kunnen jullie weer eens een goed gesprek voeren boven een bord sushi, de horizontale tango dansen in bed of simpelweg acht uur achter elkaar slapen (halleluja!).

  5. Je grenzen aangeven in de kraamtijd

    In de kraamperiode ben je als nieuwe moeder ontzettend kwetsbaar. Niet voor niets vloeien er bij de meeste moeders na een paar dagen flink wat kraamtranen. Je hebt nog pijn van de bevalling, je bent onzeker over je moederschapsskills, de borstvoeding lukt misschien niet en het slaapgebrek breekt je op. Zie je het daarom niet zitten om gezellig te keuvelen en je baby te showen? Laat je partner het kraambezoek dan afbellen. Desnoods last minute. Wie dit niet begrijpt, heeft pech (en waarschijnlijk zelf geen kinderen).

  6. Geen schuldgevoel hebben

    Omdat je over bent gestapt op flesvoeding. Omdat je niet meteen die intense liefde voelt voor je kind. Omdat je af en toe knettergek wordt van het gehuil of het slaapgebrek. Omdat je je baby uit logeren hebt gestuurd. Er zijn talloze redenen waarom nieuwe moeders zich schuldig voelen en meestal is het nergens voor nodig. Laat het dus los. Schuldgevoel is zonde van je tijd!

    Al gedaan? Geboorteplan schrijven: voorbereiding op je bevalling

  7. Minstens één keer per maand op stap gaan

    Een avondje uit, aan de wijn bij een vriendin of samen met je partner een weekend weg: doe dit minstens één keer per maand. Je laadt ervan op! Echt, je kunt een stuk beter van het moederschap genieten als je niet 24/7, 7 dagen per week met je kind bezig bent. Bovendien is het belangrijk sociale contacten te onderhouden: het moederschap met kleine kinderen is soms al eenzaam genoeg.

  8. Zoveel mogelijk slapen

    We willen je niet bang maken, maar wat zul je je aaneengesloten nachten van acht uur slaap gaan missen. Eén voordeel: baby’s slapen – als het goed is – overdag ook. Laat die vaat of die was daarom af en toe zitten en doe een powernap als je kind een slaapje doet. De wereld ziet er een stuk zonniger uit na een paar uur slaap!

    Lees ook: 9 onmisbare slaaptips voor ouders

  9. Het huishouden waar mogelijk uitbesteden

    Tuurlijk, financieel moet je je het kunnen veroorloven. Maar een schoonma(a)k(st)er die bijvoorbeeld om de week een paar uurtjes  langskomt om alles te ontdoen van stof en je badkamer weer laat glanzen? Dat is je geld meer dan waard. Het is zo fijn als je als moeder ook nog werkt om dan in de spaarzame vrije uurtjes met je kind ook écht tijd te hebben voor hem of haar. Kortom: met een schoonmaakster koop je vrije tijd. Geen geld om het uit te besteden? Zorg dan dat jij en je partner de taken zo goed mogelijk verdelen. Of kijk je (schoon)moeder eens lief aan…

  10. Geniet!

    Stel je erop in dat je leven in het eerste jaar met een baby redelijk chaotisch wordt. Met name de eerste maanden zul je je regelmatig afvragen: wordt mijn leven ooit weer normaal? (Ja, dat wordt het!) Maak je vooral niet te druk, maar omarm de chaos en vertrouw erop dat het een fase is die vanzelf weer overgaat. Sterker nog, er komt een moment dat je met weemoed terug zal denken aan de babytijd. Dus tot het zover is: geniet!

Lees ook: 9x onmisbare tips voor aanstaande vaders

Beeld: Unsplash – Kelly Sikkema