Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Koolhydraatarm dieet: gezond of niet voor kinderen?

Het koolhydraatarm dieet is superpopulair, maar is het gezond voor kinderen? Of kun je het maar beter laten? De feiten op een rij.

Groeien maar

Als je als volwassene een koolhydraatarm dieet wil volgen omdat je wil afvallen, of omdat je niet lekker voelt bij veel brood en pasta, kan dat natuurlijk prima, maar schotel je dan kinderen hetzelfde voor? En is dat dan gezond? Daar kunnen we kort over zijn: nee. Een kind is namelijk geen minivolwassene. Sterker: kinderen hebben voor een gezonde groei en ontwikkeling in verhouding zelfs meer koolhydraten nodig dan volwassenen. Waar wij genoeg hebben aan veertig energieprocent uit koolhydraten – oftewel: van alle kilocalorieën die je binnenkrijgt, moet 40 procent uit koolhydraten bestaan – ligt dat voor kinderen (1-4 jaar) op minimaal 45 energieprocent.

Advertentie

Lees ook: Zoveel moet een kind dagelijks binnenkrijgen aan groenten en fruit

Brandstof

Suiker, zetmeel, vezels: het zijn allemaal koolhydraten. Je vindt ze vooral in brood, aardappels, pasta en fruit, maar ook in koek, snoep en sap. In het lichaam worden ze omgezet in glucose, onze brandstof. Je spieren en hersenen kunnen niet zonder. Sterker nog: als er te weinig glucose binnenkomt, gaat het lichaam deze stof aanmaken uit eiwitten en vetten, maar die heeft een kind juist nodig voor de groei. Niet schrappen dus, die koolhydraten.

Appel vs. appelkoek

Kleine kanttekening: het ene koolhydraat is het andere niet. Dat ligt niet alleen aan de koolhydraten zelf, maar ook aan de ‘verpakking’. Hoewel in bruin- en volkorenbrood, groenten en fruit dezelfde koolhydraten zitten als in koek, sap en snoep – bijvoorbeeld zetmeel en suiker – zijn die laatste drie toch een stuk minder gezond. Die missen namelijk belangrijke voedingsstoffen als vitamines, mineralen en vezels.

Lees ook: Dit zijn belangrijke vitamines voor kinderen van bepaalde leeftijden

Energie voor tien

Hoe hip een koolhydraatarm dieet ook mag zijn: voor kinderen is en blijft brood dus, nou ja, broodnodig. Net als fruit, volkorenproducten en andere koolhydraatbommetjes. Check hieronder tien gezonde varianten.

Gezonde koolhydraten

  • Groente
  • Fruit
  • Zilvervliesrijst
  • Volkorencouscous
  • Volkorenbrood
  • Havermout
  • Volkorenpasta
  • Aardappels
  • Brinta
  • Bulgur

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine – Beeld: Shutterstock

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.