obstipatie kind

Obstipatie bij je kind

Bij verstopping (obstipatie) lukt het niet goed om te poepen. We spreken van obstipatie als je kind minder dan drie keer per week ontlasting heeft, of last heeft van harde, droge ontlasting. Wat kun je doen om de stoelgang van je kind te verbeteren?

Voeding

Er bestaat medicatie voor obstipatie bij kinderen, maar het zou mooi zijn om de stoelgang op een natuurlijke manier te stimuleren door middel van voeding. Dit kan op meerdere punten. Meer vezels is zo’n punt. De voedingsvezels in onze voeding stimuleren de darmperistaltiek, wat de stoelgang bevorderd. Daarnaast nemen ze vocht op, wat de ontlasting zachter maakt.

Vezels zitten onder andere in:

  • volkoren producten
  • In alle groenten (rauw en gekookt) en fruit,
  • Verse vruchtensappen
  • Gedroogde vruchten
  • Peulvruchten
  • Noten.
  • Pruimen, vijgen en dadels hebben bijvoorbeeld een laxerende werking.

Pas op met banaan, dit kan een stoppende werking hebben!

Vocht

Het volgende aandachtspunt is voldoende vocht. Let op dat uw kindje voldoende drinkt, bij voorkeur bekertjes water of lauwe/aangelengde thee. Meteen na het opstaan een bekertje lauwwarm water kan helpen bij obstipatie. Er is een handig sommetje om uit te rekenen hoeveel vocht uw kindje nodig heeft.

1 liter voor de eerste 10 kg. Daarna 50 ml voor elke kilo.
Voorbeeld: voor een kindje van 14 kg is de rekensom 10 + (50×4). Dit komt uit op een aanbeveling van 1200 ml.

Vet

Tegenwoordig is de maatschappij zo gefocust op de hoeveelheid vet in de voeding, dat er steeds meer light producten op de markt komen met minder vet. Zo kan het zijn dat uw kindje ook voedingsmiddelen eet die minder vet bevatten. Vet heeft veel belangrijke functies in het lichaam, het maakt onder andere de ontlasting zacht. Voeg daarom wat meer vet toe aan de maaltijden. Bijv. roomboter op brood en een iets dikker laagje. Scheutje olijfolie of wat extra jus over de avondmaaltijd. En kies voor volle zuivelproducten, in plaats van de magere variant.

Buitenspelen

Tot slot is beweging ook een belangrijk aspect. Laat je kind veel buitenspelen, want beweging stimuleert de darmen. Denk bijvoorbeeld voetballen op het strand, kastanjes zoeken in het bos, een indoor speelparadijs of gewoon het speeltuintje in de wijk… Opties genoeg!