Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Snel zwanger worden, de beste tips

Als je hebt besloten dat je graag zwanger wilt worden, hoop je misschien dat het zo snel mogelijk lukt. Geen enkele tip kan dat voor je ‘regelen’, maar je kunt wel zorgen voor optimale omstandigheden. Hoe kun je de kans op zwangerschap vergroten? Bestaat er een beste standje om zwanger te worden? En eh… hoe vaak moet je het eigenlijk doen?

Advertentie

1. Zwangerschap bevorderen door gezond te leven

Een goede gezondheid is altijd een mooi uitgangspunt om zwanger te worden. Dit heeft een gunstige invloed op je hormoonhuishouding, maar ook op de prille ontwikkeling van een baby. Probeer stress te vermijden, veel groente en fruit te eten, stop alvast met alcohol en zorg dat je fit bent. Lekker bewegen dus. Bij een BMI tussen 18,5 en 25 heb je een normale kans op een zwangerschap, maar ben je (veel) te zwaar of te licht, dan kan het moeilijker zijn om zwanger te worden. De moeite waard dus om daarop te letten. Bovendien is het voor jezelf ook fijn als je energiek en lekker in je vel zit, zeker als je lichaam straks een baby gaat bouwen.

2. Ken je vruchtbare dagen

Een fijn seksleven draagt bij aan lekker in je vel zitten. Doe het wanneer je wilt, maar pak ook je vruchtbare dagen mee als je zwanger wilt worden. De dag waarop je je eisprong hebt en de twee dagen ervoor zijn je meest vruchtbare dagen, maar tot vijf dagen dagen ervoor kun je al vruchtbaar zijn. Bij de meeste vrouwen vindt de eisprong twee weken voor de volgende menstruatie plaats. Heb je een menstruatiecyclus van precies 28 dagen, dan is je eisprong dus ongeveer twee weken na de eerste dag van je laatste menstruatie. Je kunt dit zelf bijhouden, maar je kunt ook online je vruchtbare periode berekenen. Als je in de week voor je eisprong regelmatig seks hebt, is de kans dat je zwanger wordt het grootst. Elke dag hoeft niet: zaadcellen kunnen een aantal dagen in de baarmoeder overleven, in afwachting van een eicel.

Lees ook: heb je een onregelmatige menstruatiecyclus of twijfel je hoe je je eisprong kunt berekenen? Dit artikel legt uitgebreid uit wanneer je vruchtbaar bent.

Ovulatietest

Je kunt ook een ovulatietest gebruiken. Er zijn verschillende soorten en merken verkrijgbaar. Een ovulatietest meet de hoeveelheid luteïniserend hormoon (LH) in je urine. Bij een grote hoeveelheid LH – in het midden van je cyclus – komt je eisprong eraan.

Het nadeel van ovulatietesten is dat je het gevoel kunt hebben dat je moet vrijen ‘op commando’, wat na een tijd het plezier in je seksleven kan verminderen. Ook werkt de test niet bij iedereen. Bij vrouwen met PCOS kan de LH-spiegel constant verhoogd zijn zonder dat er een eisprong plaatsvindt, waardoor de testuitslag vals-positief is. Ook bij vrouwen boven de veertig en vrouwen die vervroegd in de overgang zijn, kan het testresultaat positief zijn zonder dat er een eisprong is.

Advertentie

Tip: Hier kun je online ovulatietesten kopen

Eisprong zien aan je afscheiding

Je afscheiding geeft ook een goede indicatie van je vruchtbare periode. De samenstelling en helderheid van het cervixslijm (afscheiding) verandert namelijk als de eisprong dichterbij komt. De witte afscheiding wordt dan helder, glanzend, dunner en slijmeriger. Dit begint drie tot vier dagen voor de eisprong. Het is misschien even wennen, maar als je met het slijm tussen je vingers een draad kunt maken, is dit een teken dat je eisprong eraan komt.

Lees ook: De verschillende soorten cervixslijm (baarmoederhalsslijm) en wat het betekent

3. Eet gezond en gevarieerd

Door gezond, gevarieerd en vers te eten, maak je je lichaam startklaar voor een zwangerschap. Dit heeft ook – vanaf het prilste begin – een gunstige invloed op de ontwikkeling van de baby, als het zover is. Zorg dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt: eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Niet alleen voor jouw eigen gezondheid, maar ook om vanaf het eerste begin van de zwangerschap de ontwikkeling van de baby te ondersteunen. Hier lees je wat je wel en niet mag eten tijdens de zwangerschap.

Groente en fruit

Eet genoeg groente en fruit en varieer volop. Probeer hiervan bij elke maaltijd iets te eten, denk aan een groene smoothie bij het ontbijt, soep of een salade bij de lunch en fruit als toetje. Noten of snackgroente als tussendoortje kan natuurlijk ook.

Advertentie

IJzer

Zorg dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. Zo verklein je de kans op bloedarmoede tijdens je zwangerschap. IJzer zit bijvoorbeeld in volkorenbrood, vlees en vegetarische producten met toegevoegd ijzer. In groente en fruit zit veel vitamine C, dat ervoor zorgt dat je lichaam het ijzer beter opneemt.

Vis

Eet één à twee keer per week vette vis. De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby’s. Let op: sommige vis kun je beter niet eten omdat daar schadelijke bacteriën of gifstoffen inzitten. Eet je liever geen vis, dan kun je visoliecapsules of (vegetarische) omega-3-capsules slikken. Lees hier waar je op moet letten bij het eten van vis, schaal- en scheldieren tijdens de zwangerschap.

Vitaminen & mineralen

De voornaamste vitaminen zijn vitamine A, B, C, D en E. De meeste vitamines krijg je dagelijks binnen door gezond en gevarieerd te eten, maar je kunt daarnaast speciale multivitaminetabletten voor zwangere vrouwen of vrouwen met een kinderwens slikken. Daarin zit bovendien foliumzuur, dat belangrijk is om te slikken zodra je zwanger wilt worden. Foliumzuur is nodig voor een gezonde ontwikkeling van het zenuwstelsel van je ongeboren baby en verkleint de kans op bijvoorbeeld een open ruggetje of een schisis.

Lees ook: Waarom is het belangrijk nu al met foliumzuur te beginnen?

4. Rook en drink niet

Zowel roken als alcohol drinken vermindert je vruchtbaarheid sterk: vrouwen die roken zijn ruim dertig procent minder vruchtbaar dan niet-rokende vrouwen. Bij vruchtbaarheidsbehandelingen zoals ivf is de slagingskans zelfs vijftig procent kleiner bij (mee)rokende vrouwen. Bovendien is roken heel slecht voor de baby: als je rookt tijdens je zwangerschap heb je een verhoogde kans op een miskraam, vroeggeboorte en ontwikkelingsproblemen bij je kind.

Alcohol

Hetzelfde geldt voor het drinken van alcohol: (veel) alcohol beschadigt de eicel en bemoeilijkt daardoor de bevruchting. Bovendien heb je meer kans op een miskraam als je regelmatig drinkt.

Ook bij mannen

Ook bij mannen vermindert roken en drinken de vruchtbaarheid. Alcoholgebruik en roken remt de aanmaak van zaadcellen en zorgt voor een toename van afwijkende zaadcellen. Een van de eerste dingen die een man kan doen om zijn spermakwaliteit te verbeteren, is stoppen met roken en alcohol.

Lees meer: te veel cafeïne is niet goed als je (pril) zwanger bent. Hoeveel cafeïne mag je drinken? 

5. Seks en de kans op zwangerschap vergroten

Als je zwanger wilt worden, kun je dus het beste regelmatig vrijen in de week voor je eisprong. Je partner hoeft geen sperma te ‘sparen’, en je hoeft ook niet continu de koffer in. Heel vaak vrijen vergroot de kans op een bevruchting niet, het gaat er vooral om dat je de eisprong niet mist. Drie keer per week is dus prima, vaker mag ook.

De beste seks om zwanger van te raken, is seks waar je allebei van geniet én met, heel logisch, penetratie. De kans dat je zwanger raakt is groter wanneer jullie allebei opgewonden zijn. Ga dus liever voor fijne, ontspannen seks, dan voor een gepland ‘moetje’ met tegenzin omdat je nu eenmaal een eisprong hebt. Na de seks hoef je ook niet op je kop te gaan staan, of je best te doen om het sperma binnen te houden. Een inwendige douche om je vagina schoon te spoelen, is dan weer geen aanrader.

6. Snel zwanger worden: dit is het beste standje

Dat bepaalde standjes de kans op een zwangerschap zouden vergroten, is een achterhaald fabeltje. Het is vooral een voorwaarde dat de penis in de vagina is als de man klaarkomt. Wil je toch graag wat inspiratie, doe het dan op z’n hondjes of in de missionarishouding. Daarbij kan hij goed ‘regelen’ dat hij (diep) in jou klaarkomt. Maar ook hiervoor geldt: genieten en opwinding zijn belangrijker dan de positie. En zorg dat niet alleen híj een orgasme heeft, maar dat ook jij aan je trekken komt. Lees hier meer over de link tussen zwanger worden en het vrouwelijk orgasme.

7. Hoe lang blijven liggen na seks voor bevruchting

Het is een veelgehoorde tip: na de seks twintig minuten op je rug blijven liggen om de kans op een zwangerschap te vergroten. Maar eigenlijk is dit advies nergens op gebaseerd, althans niet op wetenschappelijk onderzoek. Doe het gerust als je lekker ligt na te genieten, maar je hoeft er niet bij op de klok te kijken.

8. Relax…

Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als zwanger worden langer duurt, maar probeer het ontspannen te benaderen. Seks kan superleuk zijn als je ergens in je achterhoofd het idee hebt: misschien zijn we nu wel een baby aan het maken. Zodra dit verandert in: het móét en zal dit keer raak zijn, wordt het een stuk minder ontspannen. Dit kan uiteindelijk z’n weerslag hebben op de gezelligheid in de slaapkamer en daardoor ook op je relatie. Geef jezelf en elkaar de tijd. Doe samen leuke dingen en probeer te genieten van het feit dat jullie je aan het voorbereiden zijn op een zwangerschap, en het ouderschap. Wat een teken van liefde! Dat is op zich al heel bijzonder, toch?

Denk je dat je misschien zwanger bent? Lees het artikel Ben ik zwanger? en doe een zwangerschapstest.

Bronnen: De gynaecoloog , Voedingscentrum