Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Wat mag je niet eten als je zwanger bent? Dit zijn de vier belangrijkste dingen om op te letten. Maak je geen zorgen: je mag nog een heleboel wél eten. Het advies is dan ook om vooral te focussen op wat je wel mag, dat maakt het een stuk positiever.

Tip: Houd jij je zwangerschap al bij in een boekje? Hier vind je de leukste 9 maanden-dagboeken

Advertentie

Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Goede voeding is belangrijk voor de ontwikkeling van je ongeboren kind. Dat betekent dat je extra moet opletten wat je eet. Bepaalde bacteriën en metalen die jouw lichaam vrij makkelijk kan verwerken, zijn voor je baby wel schadelijk. Deze producten kun je betere laten staan:

  1. De toxoplasmoseparasiet

    Van deze parasiet kun je toxoplasmose krijgen. Deze ziekte, die gevaarlijk is voor je baby, wordt veroorzaakt door een parasiet die in rauw vlees en kattenpoep kan zitten. Oftewel: geen rauw vlees eten, de kattenbak niet verschonen en groenten en fruit goed wassen met koud water. Dat laatste omdat dit van het land komt, waar misschien katten hebben zitten poepen. Wat sommige mensen niet weten, is dat de vleeswaren filet americain en ossenworst rauw zijn. Zo herken je de symptomen van een toxoplasmose-infectie.

    Lees ook: Deze vleeswaren kun je beter laten staan

  2. De listeriabacterie

    De kans is klein dat je met deze bacterie in aanraking komt, maar je kunt er erg ziek van worden en dan kan je baby gevaar lopen. Let op met rauwe melk (rechtstreeks van de boer) en kazen die daarvan gemaakt zijn (‘au lait cru’). Maar ook met voorverpakte dierlijke producten, zoals paté en vis. Deze bacterie gedijt goed in de koelkast, ook op voorverpakte sandwiches en rauwkostsalades. Als je deze producten verhit, gaat de bacterie dood. Dus rauwmelkse kaas op de pizza mag wel en gebakken voorverpakte zalm ook.

    Deze kazen kun je beter laten staan.

  3. Vitamine A

    Te veel vitamine A kan schade aan je ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Lever en orgaanvlees bevatten hoge doses vitamine A. Laat die dus liever staan. Leverworst mag wel, maar hou het bij één boterham per dag. In sommige gewone multivitaminen zit ook te veel vitamine A, neem daarom een multi speciaal voor zwangere vrouwen. Bètacaroteen is de plantaardige vorm van Vitamine A en zet zich in het lijf om naar de hoeveelheid vitamine A die je nodig hebt, je kunt hier dus niet te veel van binnenkrijgen. Tip: vitamine A tijdens de zwangerschap, dit is de aanbevolen hoeveelheid.

    Lees hier waarom extra vitamine C belangrijk is tijdens je zwangerschap.

  4. Alcohol

    Er is geen veilige ondergrens voor het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap. Het beste advies is: gewoon helemaal geen alcohol drinken.

Hoe erg is het als je iets hebt gegeten wat eigenlijk niet mag tijdens je zwangerschap, zoals rauwe vis of filet americain? Voedingsdeskundige Sharon Asscher legt het uit.

Iets gegeten wat eigenlijk niet mag

De kans dat je in Nederland een infectie krijgt tijdens je zwangerschap is klein. Daarom is er geen reden voor paniek als je per ongeluk iets hebt gegeten wat je beter niet had kunnen nemen, zoals rauwe vis of filet americain. Toch is het verstandig om niet bewust een risico te lopen. Want hoewel de kans op een infectie klein is, is die kans er wel. Eet daarom liever geen voedingsmiddelen waar de bacterie listeria of toxoplasmose in kan voorkomen, zoals rauwe vis of rauwmelkse kaas.

Gaar en gewassen

Een extra reden om niet bewust risico te nemen: tijdens je zwangerschap ben je twintig keer vatbaarder voor een bacterie-infectie dan normaal. Dat komt omdat de continue hormoonveranderingen je afweersysteem minder alert maken. Twijfel je of iets wel of niet mag? Zorg in ieder geval dat je alles wat rauw is, verhit of wast. Dat geldt ook voor rauwe groenten en fruit. Kan dit niet, eet het dan niet.

Meer over gezond eten tijdens de zwangerschap lees je hier.

Bron: Voedingscentrum

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.


Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram