kind-terug-slaaproutine

Na de vakantie: zo krijg je je kind weer in zijn oude slaapritme

Tijdens de vakantie hebben veel gezinnen een ander ritme dan normaal. Maar dan komt school weer in zicht en ligt je kind elke avond veel te laat in bed… Hoe krijg je hem terug in zijn gewone slaaproutine? Check snel deze tips.

Kinderen tussen de zes en dertien jaar hebben negen tot elf uur slaap nodig om op volle sterkte te kunnen functioneren en informatie te kunnen opslaan, zo blijkt uit onderzoek. Op tijd naar bed gaan is voor je kind dus echt belangrijk als hij weer op school zit.

Elke avond pizza-avond

Tijdens de vakantie is de structuur vaak ver te zoeken: jullie gaan laat naar bed en je bent misschien makkelijker met regels dan normaal. Zodra je kind weer naar school moet, is het fijn om weer je normale routine aan te houden. Al is het alleen maar omdat een schooldag nu eenmaal vroeg begint.

Verschuif zijn bedtijd iets

Als je kind gewend is aan laat naar bed gaan en laat opstaan, zal hij niet uit zichzelf om 19.00 uur in bed gaan liggen en om 07.00 wakker worden. Je zult hem hierbij moeten helpen en dit doe je geleidelijk, zodat je kind het nauwelijks doorheeft. Elke avond verschuif je zijn bedtijd iets naar voren. Tegelijkertijd maak je je kind steeds iets eerder wakker. Dit doe je telkens met vijftien of twintig minuten.

Vaste routine

Het is belangrijk om het vaste bedritueel van wassen, tandenpoetsen, verhaaltje lezen, naar bed (of hoe jullie dat thuis ook doen) aan te houden. Zo raakt je kind niet in de war en weet hij wat er straks gaat komen – ook al is dat misschien iets vroeger dan hij in de vakantie gewend was.

Dim de lichten

Dim op tijd de lichten. Zo stimuleer je de aanmaak van melatonine, het hormoon waar je slaperig van wordt. Laat je kind twee uur voor het slapengaan liever niet meer naar lichtgevende beeldschermen (tablet, tv, smartphone, computer) kijken: het type licht dat deze beeldschermen uitstralen (led-licht) is extreem helder en heeft invloed op het biologische ritme. Als je kind vlak voor hij naar bed gaat nog een filmpje kijkt, onderdrukt dit de aanmaak van melatonine. Met andere woorden: hij komt hierdoor moeilijker in slaap en slaapt slechter.

Wanneer start je?

Dat hangt ervan af hoe lang je de tijd hebt en hoeveel de bedtijd van je kind tijdens de vakantie is verschoven. Heeft je kind zes weken zomervakantie en gaat hij nu twee uur later naar bed? Dan begin je idealiter twee weken voordat de school weer start. Pas zijn bedtijd dan elke twee dagen aan met vijftien tot twintig minuten.

Gaat het om een week vakantie en is je kind niet zo erg uit zijn normale ritme? Dan ben je ruim op tijd als je hem de donderdag voordat hij weer op school wordt verwacht richting zijn oude bedtijd coacht.