Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Is appelsap gezond voor je kind?

Direct naar:

Appels zijn gezond, maar is appelsap dat ook? Helaas, appelsap draagt niet bij aan de gezondheid van je kind. Het bevat heel veel suikers en veel minder vezels dan een appel (of ander stuk fruit). Waar kun je op letten als je je kind toch appelsap wilt geven?

In samenwerking met expert

Susanne Verzuu

Voedings- en lifestylecoach

Soorten appelsap

Er zijn veel verschillen tussen al die soorten appelsap die je in de winkel kunt kopen. Het belangrijkste verschil is de manier waarop appelsap wordt bereid.

Advertentie
  1. Vers puur sap
    Vers puur appelsap bestaat volledig uit het sap van appels. Hier is geen suiker aan toegevoegd. Zodra het appelsap is geperst, wordt het meteen in een fles geschonken. Deze soort is niet lang houdbaar, omdat er geen conserveringsmiddelen aan worden toegevoegd. Meestal is deze variant appelsap na het openen maximaal vijf dagen houdbaar in de koelkast. Je koopt dit appelsap bijvoorbeeld bij een appelboomgaard, of je kunt het zelf maken.
  2. Appelsap Puur
    Bij puur appelsap wordt het sap eerst gepasteuriseerd voordat het in een fles of pak wordt geschonken. Dit betekent dat het sap kort wordt verhit om de schadelijke bacteriën te doden. Soms wordt er nog wat ascorbinezuur aan toegevoegd voor de houdbaarheid. Dat klinkt misschien chemisch, maar dit zuur is niets anders dan vitamine C. Dit sap is soms troebel omdat het minder wordt gefilterd dan helder appelsap, maar dat maakt het niet gezonder. Integendeel: puur appelsap bevat zelfs meer suikers dan appelsap uit concentraat.
  3. Appelsap uit concentraat
    Het appelsap dat het meest wordt gedronken en ook het goedkoopst is, is appelsap uit concentraat. De appels worden meteen na het plukken geperst. Het water verdampt en de pitten, schillen en vezels worden weggehaald. Wat overblijft, wordt concentraat genoemd. Bij het verdampen van het water komen ook de geurstoffen (aroma’s) vrij. Die stoffen worden apart bewaard. Het concentraat wordt meestal in het buitenland gemaakt en naar Nederland vervoerd, waar de fabrikant er aroma’s, (soms) suiker en water aan toevoegt en dan is het het appelsap zoals we het meestal drinken.
  4. Diksap appel
    Diksap is ingedikt vruchtensap. Het bestaat voor honderd procent uit fruit en je moet het zelf aanlengen met water. Net als de bovenstaande varianten bevat het veel suiker. Maar doordat je het zelf kunt aanlengen, kun je het minder zoet en dus minder suikerrijk maken. Dit heeft als voordeel dat je kind niet went aan mierzoete drankjes.

Etiketten lezen

Het loont om etiketten te bekijken voordat je een bepaald soort appelsap kiest. Zo heeft Appelsientje zowel appelsap als appeldrink. De Appeldrink bevat per honderd gram de helft minder suikers dan het appelsap.

Volgens de Warenwet moet duidelijk op de verpakking worden vermeld om wat voor soort sap het gaat. Dat komt hierop neer:

  • Vruchtensap:bestaat uit 100% fruit. Suikers en zoetstoffen mogen niet worden toegevoegd.
  • Vruchtendrank:wordt gemaakt uit (geconcentreerd) vruchtensap of moes. Hoeveel van welke vrucht erin zit, moet in percentages staan vermeld. Hieraan mogen wel suikers, zoetstoffen, vitamines en vruchtvlees worden toegevoegd, zolang het maar genoemd wordt.
  • Vruchtensap uit concentraat:het water is eruit gehaald en later weer toegevoegd. Dit moet op het etiket staan vermeld.

Welke appelsap is het beste voor je kind

Appelsap is geen product dat bijdraagt aan de gezondheid van je kind. Het is vooral een lekker zoet drankje. Als je wilt dat je kind voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt, geef dan genoeg verse groente en fruit. Hoeveel groente en fruit moet een kind per dag eten?

Als je je kind toch af en toe appelsap geeft, is dat niet direct schadelijk. Het helpt om te kijken welke soort appelsap de minste suikers bevat. Kijk op de ingrediëntenlijst bij ‘koolhydraten, waarvan suikers’: daar staat hoeveel suiker erin zit en dit kun je vergelijken met andere verpakkingen appelsap.

Lees meer: waarom vezelrijke voeding zo belangrijk is voor je kind.

Suiker in appelsap

Ook al zitten er in appelsap vitamines en mineralen, het sap staat niet in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dit komt omdat er in appelsap veel (natuurlijke) suiker zit. Als je kind appelsap drinkt, krijgt hij ongemerkt veel suiker en dus calorieën binnen. In een glas (200 ml) appelsap zit ongeveer 21 gram suiker. Dat komt neer op ruim 5 suikerklontjes en 92 kilocalorieën. Suiker kan voor overgewicht en tandbederf zorgen. Dit zijn de belangrijke vitamines voor kinderen.

Let er ook op dat je kind niet de hele dag aan een drinkflesje met appelsap nipt. De zuren en suikers uit het sap zijn schadelijk voor zijn gebit en veroorzaken erosie. Dit beschadigt het glazuur en kan voor gaatjes zorgen. Het zorgt ook voor schade aan het blijvende gebit, ook all heeft je kind nog zijn melkgebit. Geef je kind daarom een gewone drinkbeker of laat hem uit een pakje met een rietje drinken. Het beste is om hem het sap in één keer te laten opdrinken. Meer weten? Zoveel suiker mag een kind per dag.

Is appelsap gezond?

Appelsap draagt niet bij aan de gezondheid van je kind. Het is ook niet meteen schadelijk als je kind af en toe appelsap drinkt, maar laat het een uitzondering zijn en verdun het sap eventueel met water.

Het Voedingscentrum raadt overigens aan om je kind een appel te geven in plaats van appelsap, omdat een appel ook vezels bevat. Die zijn belangrijk voor een goede darmwerking en je kind is sneller verzadigd. Bovendien adviseren zowel het Voedingscentrum als het consultatiebureau om kinderen te laten wennen aan het drinken van water in plaats van sap.

Lees ook: 5 tips: zo voorkom je een slecht melkgebit

Extra: Help, mijn kind lust geen water

Je kind van jongs af aan leren dat je dorst het beste kunt lessen met water is heel verstandig, maar wat als dat niet helemaal is gelukt? Als een kind eenmaal gewend is om elke dag appelsap of limonade te krijgen, kan het best zijn dat hij geen water meer wil drinken. Toch loont het om wat extra tijd en aandacht te besteden aan het leren drinken van water. Misschien duurt het een tijdje, maar met deze tips komt het vast goed.

Tips:

  1. Vervang de zoete drankjes stapsgewijs voor glazen water, zo bouw je de zoetigheid af en het water op. Begin met één drinkmoment, vervolgens twee, enzovoort.
  2. Drinkt je kind alleen maar aanmaaklimonade, doe er dan steeds wat minder siroop in. Dan went hij langzaam aan de minder zoete smaak.
  3. Ook vruchtensap kun je verdunnen met water. Verminder de hoeveelheid sap in stapjes, net als bij de limonade.
  4. Doe wat bevroren fruit (bosbessen, aardbeien), munt of komkommer in het water. Dit kan geen kwaad, geeft een smaakje aan het water en het ziet er ook nog vrolijk uit.
  5. Maak water drinken aantrekkelijk met een leuk rietje, mooie beker of stoere bidon. Laat je kind zelf zijn beker uitkiezen.
  6. Geef het de tijd en blijf proberen.

Diarree en appelsap

Als je kind vaak last heeft van diarree, is het beter om geen (of alleen af en toe) vruchtensappen, diksap en siroop te geven. Deze producten bevatten vruchtensuiker (fructose). Een kinderdarm kan maar een kleine hoeveelheid vruchtensuiker per keer verwerken. Door een te grote hoeveelheid fructose ontstaat diarree.

Een appel, peer of ander fruit kun je gerust blijven geven. Sommige kleine kinderen die veel sap drinken, krijgen last van peuterdiarree doordat de fructose uit het sap snel vrijkomt en hun darmen dat nog niet aankunnen. Fructose in een stuk fruit, waar ook vezels en andere voedingsstoffen in zitten, verteert langzaam en heeft daardoor een ander effect.

Lees meer: Hoeveel groente en fruit moet een kind per dag eten?

Sap is geen goede methode om verstopping tegen te gaan. Geef je kind in dat geval ook water en voldoende groente en fruit, hierin zitten veel meer vezels dan in sap.

Lees meer: Peuterdiarree, oorzaken en voedingsadvies

Allergisch voor appels (appelallergie)

Kinderen met een appelallergie zijn allergisch voor het eiwit Mal-d1, dat in appels voorkomt. Na het eten van een stukje appel krijgen ze een jeukend gevoel in hun mond of keel. Als je appels goed verhit, gaan deze eiwitten kapot. Je kunt bij een appelallergie dus bijvoorbeeld wel appeltaart eten, maar als je kind puur, vers appelsap drinkt, is de kans groot dat hij een allergische reactie krijgt. Dit komt doordat dit appelsap niet is gepasteuriseerd (verhit).

Vermoed je een allergie bij je kind, raadpleeg dan altijd je huisarts of een diëtist om te bespreken hoe je hiermee kunt omgaan.

Lees meer over het verband tussen hooikoorts en appelallergie.

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bron: Voedingscentrum

Susanne Verzuu

Voedings- en lifestylecoach

Susanne wil als coach graag alle info, adviezen en nieuwe inzichten over voeding en gezondheid filteren. Dit doet ze door de wetenschap te vertalen naar hands-on tips en haalbare duurzame aanpassingen in leefstijl.

In haar werk begeleidt ze zowel volwassenen als kinderen bij het vinden van een passende gezonde(re) leefstijl. Ter verdieping en verbreding van mijn vakgebied ben ik in opleiding tot toegepast psycholoog met een specialisatie in kinder- en jeugdpsychologie.

Lees meer over
Ouders van Nu Voordeelpas

Wil jij besparen op baby- en kinderspullen, kleding, speelgoed en meer?

Dat kan met de Ouders van Nu Voordeelpas!
Shop met korting