Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
vrolijk meisje eet frambozen netjes door eetopvoeding

Eetopvoeding: tips om je kind beter te laten eten

Kinderen en eten, niet altijd een gelukkige combinatie. Jij wilt dat je peuter (gezond) eet, je kind boeit het niet. En dus haal je de hele trukendoos uit de kast in de eetopvoeding, en vaak tevergeefs. Kinderpsycholoog Tischa Neve geeft tips voor de eetopvoeding van je kind.

In samenwerking met expert

Tischa Neve

Kinderpsycholoog

Help, mijn kind lust niets

De eetopvoeding van je kind kan een behoorlijke worsteling zijn. Maar geen zorgen. Als je kind bijna niets lust, wil dit niet zeggen dat dit zo zal blijven. Pas na gemiddeld tien tot vijftien keer proeven, herkennen en waarderen kinderen een nieuwe smaak. Een kwestie van blijven aanbieden en geduld hebben dus, al heeft ook een peuter natuurlijk zijn voorkeuren en afkeer, ook na vele malen proeven. Wat handige tips voor de eetopvoeding kunnen ook helpen.

Advertentie

Peuter eetopvoeding

Wat is belangrijk in de eetopvoeding van je kind? Dat hij voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt natuurlijk, maar ook dat hij op een positieve manier kennismaakt met eten. Het is niet erg als je kind een periode óf geen groente óf geen fruit eet, het één vangt het ander wel op. Ga altijd op zoek naar wat hij wél wil eten en in welke vorm. Zorg bij de eetopvoeding voor een zo gevarieerd mogelijk aanbod en kijk verder dan de traditionele opties. Er zijn zeker vijftig verschillende soorten fruit. Ga met je kind naar de exotische supermarkt, de markt of de boerderij en kijk wat er nog meer te koop is dan appels en broccoli. Laat je kind op een ongedwongen manier kennismaken met fruit of groente. Eet hij allebei niet, dan kun je eventueel een voedingssupplement geven voor je eigen geruststelling.

Je kunt in de eetopvoeding ook proberen groente en fruit in een andere vorm aan te bieden: als sap, in de pannenkoek of als boterhambeleg. In de ecologische winkel vind je bijvoorbeeld fruit- en groentesmeersels voor op brood, maar plakjes banaan, avocado of wat alfalfa op een boterham kan natuurlijk ook.

Degelijk servies van baby tot kind:

Tips om kinderen beter te laten eten

Eetopvoeding van je kind betekent uitproberen, experimenteren en aanpassen. En met een beetje geluk gaat zelfs de groente erin! Deze tips kunnen daarbij helpen:

  1. Straf je kind niet als hij zijn bord niet leeg eet

    ‘Dan krijg je ook geen toetje.’ Misschien roep je dit wel eens als je peuter zijn eten niet wil opeten. Probeer je in te houden. Straf in de eetopvoeding kan namelijk zorgen voor afkeer: je kind koppelt een negatief gevoel aan gezond eten. Iets wat juist niet de bedoeling is. Maak er ook geen circus van door te applaudisseren als je peuter een hap van zijn eten neemt of zijn bord wél leegeet. Leer je kind in de eetopvoeding dat z’n avondeten opeten heel normaal is.

    Advertentie

    Podcast ‘Ouders van Nu vraagt door’: Moeilijk etende peuters

  2. Laat je kind bepalen hoeveel hij eet

    Bang dat hij dan niet genoeg eet? Maak je geen zorgen. Het is niet erg als je kind een poosje wat minder eet. Het is zelfs bijna te verwachten, zodra het woord ‘nee’ zijn intrede doet in de peuterfase. Door je kind eten op te dringen, leert hij niet te luisteren naar zijn gevoel van vol zitten. Iets wat juist belangrijk is en straks overgewicht kan voorkomen. Zolang je kind goed groeit en levendig is, krijgt hij echt genoeg binnen. Een mooie stelregel is: jij bepaalt wát je kind eet, hij bepaalt hoeveel.

  3. Kleine porties op een vakjesbord

    Het eet-je-bord-leeg-principe is dus niet zo verstandig in de eetopvoeding. Wat dan wel? Zet je kind kleine hoeveelheden voor. Ook een bord met vakjes kan helpen. En één voor één een vakje leegeten of om en om iets uit elk vakje eten, hoe leuk is dat! Laat je kind ook eens zelf opscheppen. En heeft je kind daarna nog trek? Dan kan hij nog wat meer krijgen.

  4. Eet en drink op vaste momenten

    Ontbijten, lunchen en een warme maaltijd. Juist deze drie vaste eetmomenten zorgen ervoor dat je kind niet de hele dag door wil eten en drinken. Natuurlijk is af en toe een tussendoortje helemaal niet erg. Maar houd het bij maximaal vier keer en net voor het eten liever niet. Ook veel drinken voor het eten kan de maag vullen en een vol gevoel geven. Niet zo gek als je kind daarna minder goed eet.

    Advertentie
  5. Verbieden werkt averechts, grenzen niet

    Als je iets heel graag wilt en het mag absoluut niet, doe je het (stiekem) toch. Dat geldt tenminste voor aardig wat kinderen. Snoep en koek verbieden werkt dus vaak averechts. Stel wel grenzen in de eetopvoeding. Bedenk wat je op een dag aan lekkers wilt geven en wanneer en zorg ervoor dat het niet te vaak is. Dat is ook helemaal niet nodig: kleine kinderen kunnen genieten van een gezonde snack zolang ze er niet aan gewend zijn dat ze steeds iets ongezonds krijgen. Vaak vinden volwassenen het leuk om een klein kind te zien smullen van ijs of chocola, maar hoe minder ze wennen aan zoetigheid, hoe beter.

  6. Aan tafel… met z’n allen!

    Verschillende onderzoeken tonen het aan: samen aan tafel eten heeft veel voordelen. Er wordt gezonder gegeten, het is goed voor de taalontwikkeling van kleine kinderen, het zorgt voor een gevoel van saamhorigheid en schept een band. Kortom, het is goed voor de algemene ontwikkeling, gezondheid en eetopvoeding van je kind. Toch blijkt het voor drukke gezinnen best een uitdaging te zijn, dat samen eten. De één komt laat uit zijn werk, de ander is vroeg in de ochtend al vertrokken. Probeer op de momenten dat het kan, het in elk geval te doen. En anders: plan vooruit, kook in grote hoeveelheden en vries porties in voor later. Zo staat er sneller iets op tafel voor het hele gezin.

  7. Geen schermen onder het eten

    Voor volwassenen is het al lastig om zich te focussen als de televisie aanstaat of een tablet op tafel ligt, laat staan voor prikkelgevoelige kinderen. Eet zelf met aandacht en geef je kind aandacht tijdens het eten. Leg telefoons, maar ook kranten, tijdschriften en speelgoed weg tijdens het eten. Allemaal hartstikke leuk en gezellig, maar het leidt af van de eetopvoeding.

  8. Goed voorbeeld doet goed volgen

    Eet je een koekje, dan is de kans groot dat je peuter er ook één wil. Je kind kijkt naar jouw gedrag en wil dat kopiëren, zeker op deze leeftijd. Dus ook wat je eet en wanneer. Daar kun je in de eetopvoeding handig gebruik van maken. Neem zelf fruit en groenten als tussendoortje, dan wil je kind dat ook. Maar zeg je dat je iets vies vindt, dan neemt hij dat ook over. En als jij de hele dag door snaait, is de kans groot dat je kind dat normaal vindt en straks ook doet.

    Lees ook: Zo geef je het goede voorbeeld aan je kind

  9. Meehelpen, kijken en leren

    Een ei pellen, groenten en fruit wassen of brood smeren: hartstikke leerzaam voor je kind en helemaal niet moeilijk. Je kunt zelf goed inschatten waar je kind al bij kan helpen in de keuken. Samen boodschappen doen is ook onderdeel van de eetopvoeding. Het zijn allemaal manieren om positief en vanuit de interesse van je kind met eten bezig te zijn. Als hij samen met jou eten heeft gekocht en/of een maaltijd heeft gemaakt, wil hij er vast wel van proeven. Misschien heeft hij al wat groente gepikt tijdens koken. Dat heeft hij dan al mooi binnen!

    Hier tips om je kind meer groente te laten eten.

  10. Gebruik eten niet als troost of beloning

    Leer je dat wel aan in de eetopvoeding, dan zal je kind zichzelf later misschien ook troosten of belonen met eten. Dat kan leiden tot overgewicht, maar het gaat ook voorbij aan waar je kind werkelijk behoefte aan heeft. Speel of dans liever even met je kind, lees een boekje, zing een liedje. Luister naar hem en troost hem als hij verdriet heeft of boos is. En samen knuffelen werkt altijd.

    Beloon je kind ook niet met een toetje of koekje als hij zijn groente opeet. Daarmee bevestig je zijn idee dat groenten eigenlijk niet lekker zijn en dat daar een beloning tegenover moet staan. En ook al eet hij niet al zijn groenten op, geef gewoon een gezond toetje als onderdeel van de maaltijd. Je mag natuurlijk je kind wel een complimentje geven als hij zijn fruit of groente heeft opgegeten.

Lees ook3 tips: zo geef je je kind een positieve kijk mee op eten

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bron: Voedingscentrum

Geen inspiratie? Deze kookboeken helpen je een handje:

Video: Rachel vraagt door: 'Welke voedingskeuzes maak jij voor je kind?'

Tischa Neve

Kinderpsycholoog

Tischa Neve (1970) is psycholoog, en opvoedkundige, auteur, moeder van Dim (2009) en pleegmoeder. Sinds het opvoedtv-programma Schatjes (2006) waarin zij ouders coachte, richt zij zich met haar bedrijf ‘Groot&klein’ op het inspireren en ondersteunen van ouders en professionals bij de opvoeding en het grootbrengen van kinderen. Boeken, lezingen, workshops, coaching en online cursussen: alles om opvoeden (nog) leuker en makkelijker te maken.

Lees meer over
Ouders van Nu Voordeelpas

Wil jij besparen op baby- en kinderspullen, kleding, speelgoed en meer?

Dat kan met de Ouders van Nu Voordeelpas!
Shop met korting