Eetopvoeding: tips om je kind beter te laten eten

Eetopvoeding: tips om je kind beter te laten eten

Kinderen en eten, niet altijd een gelukkige combinatie. Jij wil dat je peuter (gezond) eet, je kind boeit het niet. En dus haal je de hele trukendoos uit de kast: vaak tevergeefs. Kinderpsycholoog Tischa Neve geeft tips die helpen je om je kind beter te laten eten.

Help, mijn kind lust niets

Als je kind bijna niets lust, wil dit niet zeggen dat dit zo zal blijven. Pas na gemiddeld negen keer proeven, herkennen en waarderen kinderen een nieuwe smaak. Een kwestie van blijven aanbieden en geduld hebben dus. En wat handige trucjes.

Je kind (meer) groente laten eten, hoe doe je dat?

Het is niet erg als je kind óf geen groente óf geen fruit eet, het één vangt het ander wel op. Eet je kind allebei niet, dan kun je eventueel een voedingssupplement geven voor je eigen geruststelling. Zorg voor een gevarieerd aanbod. Kijk ook verder dan het traditionele. Er zijn zeker vijftig verschillende soorten fruit. Ga met je kind naar de exotische supermarkt, de markt of de boerderij en kijk wat er nog meer is. Laat je kind op een ongedwongen manier kennismaken met fruit of groente.

Je kunt het ook proberen door het in een andere vorm aan te bieden, als sap of als boterhambeleg. In de ecologische winkel vind je fruit- en groentesmeersels voor op brood.

Tips voor de eetopvoeding

En met een beetje geluk gaat zelfs die groente erin!

  1. Straf je kind niet als hij zijn bord niet leeg eet

    ‘Dan krijg je ook geen toetje’. Misschien weet je het ook wel, maar roep je het toch weleens als je peuter zijn eten niet wil opeten. Probeer je in te houden. Straf kan namelijk zorgen voor afkeer: je kind koppelt een negatief gevoel aan gezond eten. Iets wat juist niet de bedoeling is. Maak er ook geen circus van door te applaudisseren als je peuter een hap van zijn eten neemt of zijn bord leegeet. Leer je kind dat z’n avondeten opeten heel normaal is. 3 tips: zo geef je je kind een positieve kijk mee op eten

  2. Laat je kind bepalen hoeveel hij eet

    Bang dat hij dan niet genoeg eet? Maak je geen zorgen. Het is niet erg als je kind een poosje wat slechter eet. Het is zelfs bijna te verwachten, zodra het woord ‘nee’ zijn intrede doet in de peuterfase. Door je kind eten op te dringen, leert hij niet te luisteren naar zijn gevoel van vol zitten. Iets wat juist belangrijk is en straks overgewicht kan voorkomen. Zolang je kind goed groeit en levendig is, krijgt hij echt genoeg binnen.

  3. Kleine porties op een vakjesbord

    Het ‘eet je bord leeg-principe’ is dus niet zo verstandig. Wat dan wel? Zet kleine hoeveelheden voor. Ook een bord met vakjes kan helpen. En één voor één een vakje leegeten of om en om iets uit elk vakje eten, hoe leuk is dat! Laat je kind ook eens zelf opscheppen. En heeft je kind daarna nog trek? Dan kan hij nog wat meer krijgen.

  4. Eet en drink op vaste momenten

    Ontbijten, lunchen en een warme maaltijd. Juist deze drie vaste eetmomenten zorgen ervoor dat je kind niet de hele dag door wil eten en drinken. Natuurlijk is af en toe een tussendoortje helemaal niet erg. Maar houdt het bij maximaal vier keer en net voor het eten liever niet. Ook veel drinken voor het eten kan de maag vullen en een vol gevoel geven.

  5. Verbieden werkt averechts, grenzen niet

    Als je iets wil doen en het mag absoluut niet, doe je het toch. Dat geldt voor aardig wat kinderen tenminste. Snoep en koek verbieden werkt dus vaak averechts. Stel wel grenzen. Je kind helemaal vrijlaten en zelf eten uit de kast laten pakken, is ook weer niet de bedoeling. Een bepaalde mate van controle uitoefenen is belangrijk en geef je kind op vaste momenten wat lekkers. Maar niet te veel.

  6. Aan tafel… met z’n allen!

    Verschillende onderzoeken tonen het aan: samen aan tafel eten heeft veel voordelen. Er wordt gezonder gegeten, het is goed voor de taalontwikkeling van kleine kinderen, het zorgt voor een gevoel van saamhorigheid… Kortom, het is goed voor de algemene ontwikkeling en gezondheid van je kind. Toch blijkt het voor drukke gezinnen best een uitdaging te zijn dat samen eten. De één komt laat uit zijn werk, de ander is vroeg in de ochtend al vertrokken. Probeer op de momenten dat het kan, het in elk geval te doen. En anders: plan vooruit, kook in grote hoeveelheden en vries porties in voor later. Zo creëer je toch tijd om samen te eten.

  7. Geen tv, mobieltje of iPad

    Voor volwassenen is het al lastig om je te focussen als de televisie aan staat of een tablet op tafel ligt, laat staan voor prikkelgevoelige kinderen. Eet zelf met aandacht (leg je mobieltje weg) en geef je kind aandacht tijdens het eten. De focus moet liggen op eten en niet het bestuderen van een boekje, de krant lezen, een spelletje doen… Allemaal hartstikke leuk en gezellig, maar het leidt letterlijk af.

  8. Goede voorbeeld doet goed volgen

    Eet je een koekje, grote kans dat je peuter dat ook wil. Je kind wil na-apen, zeker op deze leeftijd. Dus neem iets vaker fruit en groenten als tussendoortje, dan wil je kind dat ook. Zeg je zelf dat je iets vies vindt, dan neemt je kind dat over. Je kind kijkt naar jouw gedrag; wat en wanneer je eet. Als je de hele dag door eet, is de kans groot dat je kind dat normaal vindt en straks ook doet.  Lees ook: het goede voorbeeld geven aan je kind.

  9. Meehelpen, kijken en leren

    Een ei pellen, groenten en fruit wassen of brood smeren. Het is een makkie, ook voor de allerkleinsten en hartstikke leerzaam. Als ouder kun je zelf goed inschatten waar je kind al bij kan helpen in de keuken. Neem hem ook mee met boodschappen doen. Allemaal manieren om je kind op een goede manier met eten bezig te laten zijn. En als hij samen met jou een maaltijd heeft gemaakt, dan wil hij vast wel zelf proeven en opeten? Misschien heeft hij al wat groente gepikt tijdens koken. Dat heeft hij dan al mooi binnen! Hier tips om je kind meer groente te laten eten.

  10. Gebruik eten niet als troost of beloning

    Leer je dat wel aan, dan zal je kind later zichzelf misschien ook troosten of belonen met eten. En dat kan weer leiden tot overgewicht. Speel of dans liever even met je kind, lees een boekje, zing een liedje. En samen knuffelen werkt altijd.

    Beloon je kind ook niet met ander eten, zoals een toetje, als hij zijn groente opeet. Je kind kan dan gaan denken dat groenten eigenlijk niet lekker zijn. En ook al eet hij niet al zijn groenten op, geef gewoon een toetje als onderdeel van de maaltijd. Je mag natuurlijk je kind wel een complimentje geven als hij zijn fruit of groente heeft gegeten.

Video: Rachel vraagt door: 'Welke voedingskeuzes maak jij voor je kind?'

Tischa Neve

Kinderpsycholoog

Tischa Neve is kinderpsycholoog, en opvoedkundige, moeder van Dim en pleegmoeder. Sinds het opvoedtv-programma Schatjes (2006) waarin zij ouders coachte, richt zij zich met Groot&klein en Opvoedcursussen op het inspireren en ondersteunen van ouders en professionals bij de opvoeding en het grootbrengen van kinderen.