Multivitamine tijdens zwangerschap: wat heb je nodig?

Multivitamine tijdens zwangerschap: wat heb je nodig?

Is het verstandig om voedingssupplementen te nemen als je zwanger bent?

Voedingssupplementen:

Foliumzuur (vitamine B11)

Elke zwangere vrouw doet er goed aan vier weken voorafgaand aan een mogelijke zwangerschap foliumzuur (vitamine B11) te slikken. Gebruik foliumzuur minimaal tot je tien weken zwanger bent. Deze vitamine reduceert de kans dat je kind met een open ruggetje wordt geboren met 50 tot 70 %. Foliumzuur zit ook in je voeding, maar niet genoeg om de 400 mcg binnen te krijgen die nodig is om je kind te beschermen. Daarom is het belangrijk om foliumzuurpillen te slikken.

Vitamine D

Ook adviseert de gezondheidsraad iedere zwangere om dagelijks 10 mcg vitamine D in te nemen, omdat blijkt dat je tijdens je zwangerschap een hogere behoefte aan deze vitamine hebt. Deze vitamine is belangrijk voor de opname van calcium (nodig voor de ontwikkeling van botten en tanden), maar speelt ook een belangrijke rol in de werking van je immuunsysteem.

Multivitamines voor zwangeren

Behalve foliumzuur en vitamine D zou een fitte zwangere die dagelijks gezond eet geen extra vitaminetabletten of voedingssupplementen hoeven slikken. Helaas blijkt uit de laatste voedselconsumptiepeiling dat slechts 5 % van de vrouwen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente eet en een kleine 10 % de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit.

Dit geldt ook voor de aanbevolen hoeveelheid vis (slechts 17% voldoet hieraan). Hoor je bij de vrouwen die niet aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden komt, dan is het verstandig om een multivitamine speciaal voor zwangeren te gebruiken. Deze vitaminepreparaten bevatten naast vitamine B11 en D ook alle andere vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor moeder en kind.

Voorzichting met vitamine A

Bovendien is in deze pillen rekening gehouden het schadelijke effect van vitamine A; een vetoplosbare vitamine die bij een overdosering aangeboren afwijkingen kan geven bij de ongeboren baby. In veel vitaminepreparaten speciaal voor zwangeren zit in plaats daarvan bètacaroteen; een antioxidant die in groenten voorkomt. Bètacaroteen wordt ook wel provitamine A genoemd, omdat ons lichaam hier vitamine A van kan maken. Dit is heel veilig, omdat het lichaam niet meer bètacaroteen in vitamine A omzet dan het nodig heeft. De inname van bètacaroteen leidt daarom nooit tot een te hoog vitamine A-gehalte.

Visolie

Eet je geen twee keer per week vis, waarvan zeker eens per week vette vis, gebruik dan een visoliepreparaat met Omega 3-vetzuren (geen Omega 6 en 9). Deze zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en ogen van je ongeboren kind.