Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Eieren eten tijdens je zwangerschap

Roerei, een zacht gekookt ei of een spiegelei: welke mag je wel en welke niet tijdens je zwangerschap? En hoe zit het eigenlijk met toetjes als crème brûlée en tiramisu? Voedingsdeskundige Sharon Asscher geeft advies.

In samenwerking met expert

Sharon Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Tip: Heb je totaal geen idee meer wat je moet eten? Sla dit kookboek er eens op na

Advertentie

Eieren eten tijdens je zwangerschap

Eieren zijn heel gezond en goed om te eten als je zwanger bent. Ze bevatten veel vitaminen en mineralen, waaronder choline en calcium. Calcium is essentieel voor de aanmaak van het skelet van je baby. Maar je kunt als je zwanger bent niet zomaar alles met ei eten. Zo worden rauwe eieren en producten met rauw ei meestal afgeraden. Ze kunnen namelijk salmonella bevatten, ook al is dit tegenwoordig nauwelijks nog het geval. Salmonella vormt voor je ongeboren baby geen gevaar (de bacteriën kunnen de placenta meestal niet passeren), maar omdat je als zwangere vrouw vatbaarder bent, kun jij er wel erg ziek van worden.

Tip: door verse eieren te gebruiken en de eieren te wassen voor gebruik, kan salmonellabesmetting worden voorkomen. Door de eieren in de koelkast te bewaren verklein je ook de kans op bacteriegroei.

Meer lezen: Vermijd deze producten om listeria-besmetting te voorkomen

Welke eieren mag je eten tijdens de zwangerschap?

De salmonellabacterie bevindt zich eerder aan de buitenkant van het ei dan erin, pas als je het ei breekt kan er besmetting plaatsvinden. Om dat te voorkomen kun je de eieren voor gebruik met warm water wassen. Door verhitting zal de salmonellabacterie sterven en geen gevaar meer vormen. Vaak wordt daarom geadviseerd om alleen eieren te eten waarvan het eiwit én de dooier gestold zijn. Gebruik daarnaast vooral verse eieren. Hoe ouder het ei, hoe groter de kans dat er toch een bacterie is binnengedrongen.

Advertentie
  • Rauw ei: het eten van rauwe eieren wordt meestal afgeraden voor zwangere vrouwen vanwege salmonellabesmetting.
  • Zacht gekookt ei: het risico op salmonellabesmetting is bij zacht gekookte eieren erg klein, namelijk 1 op 20.000. Het is aan jou of je dit wilt nemen.
  • Gepocheerd ei: kun je gerust eten, maar zorg wel dat het eigeel niet vloeibaar is.
  • Roerei: kun je gerust eten, maar zorg wel dat het eiwit en de dooier goed doorbakken is.
  • Spiegelei: hierbij is het risico even minimaal als bij een zachtgekookt ei, het is aan jou of je dit wilt nemen. Is het eiwit en -geel helemaal gaar, dan is er geen risico.
  • Gekookt ei: een (hard) gekookt ei is voldoende verhit en kun je gewoon eten.

Ook eieren in omelet, quiche en hartige taart zijn voldoende verhit en zijn veilig om te eten. Ideaal om te combineren met veel groenten.

Mayonaise tijdens je zwangerschap

Mayonaise mag je eten, maar het is belangrijk dat er geen rauwe eieren in verwerkt zitten. Mayonaise uit de supermarkt kun je gerust nemen, deze is namelijk gepasteuriseerd. Maar zelfgemaakte mayonaise vaak niet. Vraag daarom in een restaurant of de mayonaise zelfgemaakt is en rauwe eieren bevat. Rauwe eieren worden soms ook gebruikt in zelfgemaakte dressings en sauzen, zoals bearnaise- en hollandaisesaus. Geef daarom altijd aan dat je zwanger bent en geen rauwe eieren mag.

Leestip: Deze kazen kun je beter niet eten als je zwanger bent

Desserts met rauwe eieren

Desserts zoals chocolademousse, advocaat, bavarois, meringue, crème brûlée en tiramisu kunnen rauwe eieren bevatten. Eet deze alleen als ze zonder ei zijn gemaakt of als de eieren voldoende verhit zijn.

Advertentie

Een crème brûlée kan op verschillende manieren worden bereid. De basis bestaat uit room, eieren en suiker. Zolang de custard van de crème brûlée voldoende wordt verhit in de oven is er geen risico op een salmonellabesmetting. Tiramisu, bavarois en chocolademousse worden niet verwarmd en kun je dus beter niet nemen als er rauwe eieren in verwerkt zitten. Er bestaan gelukkig ook recepten zonder ei of met gepasteuriseerd eiwit. Bestel je een van deze toetjes in een restaurant, dan is het verstandig om te vragen wat precies de ingrediënten zijn en te vertellen dat je zwanger bent. Pas ook op met alcohol in deze toetjes.

Meringue wordt gemaakt van eiwitten en zijn na verhitting vaak nog zacht van binnen. Mag je dit als je zwanger bent wel eten? De salmonellabacterie wordt gedood bij 70 graden. Dus een meringue die boven deze temperatuur wordt bereid, kun je gewoon eten.

Koop je een toetje in de supermarkt? Vrijwel alle producten die je in de supermarkt kunt kopen, zijn zo bewerkt dat er geen rauwe producten meer in zitten. Die kun je dus gewoon eten. Als dat niet kan, staat er een waarschuwing op. Bedenk wel dat in de meeste toetjes veel suiker is toegevoegd. Suiker is altijd beter om te beperken als je een gezonde levensstijl probeert na te streven.

Belangrijk

Uiteindelijk beslis je zelf wat je wel en niet wilt eten tijdens je zwangerschap. Het is aan te raden om zo goed en gezond mogelijk te eten. Dat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor je baby. Meer over voeding dat je wel mag eten én gezond  is tijdens de zwangerschap lees je hier.

Meer tips van onze voedingsdeskundige Sharon Looyen:

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bron: Voedingscentrum

Podcast ‘Ouders van Nu vraagt door’: Voeding tijdens je zwangerschap

Sharon Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Asscher is werkzaam als Orthomoleculair therapeut, hormoonconsulent en Psychische neuro immunoloog, ze heeft haar eigen praktijk Voeding maakt je beter waarbij ze op dagelijkse basis mensen/kinderen begeleid met uitdagingen en vraagstukken op het gebied van gezondheid – zwangerschap/fertiliteit & hormonen.

Sharon is gespecialiseerd in fertiliteit – zwangerschap en kinderen waarbij ze veel samen werkt met verloskundige praktijken in Amsterdam en omstreken en waar ze als expert tips heeft gedeeld bij het programma Hey Baby praktijk op RTL 4. Daarnaast geeft ze lezingen aan grote bedrijven om de vitaliteit en immuniteit op de werkvloer te verbeteren door middel van uitleg en makkelijke tips.

Sharon schrijft voor wendyonline.nl over gezondheid, deelt haar kennis als expert bij cycle.care – daarnaast deelt ze haar expertise via verschillende podcasts (Nina Pierson – Dertig in een dozijn – Ouders van Nu) Ook spreekt Sharon voor bedrijven als Deloitte – McKinsey – Paula’s Choice – The recharge company.

Haar passie voor voeding en een gezonde leefstijl begon op haar 18e, toen werd een nier verwijderd, waarna ze besloot om de regie te nemen over haar eigen gezondheid. Ze wilde er alles aan doen om haar lijf zo goed mogelijk te ondersteunen bij het herstel – zowel van de operatie als van een levenlang antibiotica gebruik.

Ze ging op onderzoek uit om te leren hoe ze het beste voor zichzelf kon zorgen met één nier. Dit resulteerde uiteindelijk in meervoudig HBO & WO niveau afgeronde studies op het gebied van voeding & gezondheid.

Voor meer informatie:

Social media van Sharon Asscher:

Publicaties:

Ouders van Nu Voordeelpas

Wil jij besparen op baby- en kinderspullen, kleding, speelgoed en meer?

Dat kan met de Ouders van Nu Voordeelpas!
Shop met korting