eieren-eten-tijdens-zwangerschap

Eieren eten tijdens je zwangerschap

Rauw ei, zacht gekookt ei of een spiegelei, welke mag je wel en welke niet tijdens je zwangerschap? En hoe zit het eigenlijk met toetjes als crème brûlée en tiramisu? Voedingsdeskundige Sharon Looyen geeft advies.

Eieren eten tijdens je zwangerschap

Eieren zijn heel gezond en goed om te eten als je zwanger bent. Ze bevatten een heleboel vitaminen en mineralen, waaronder Vitamine D en foliumzuur. Foliumzuur is belangrijk en verkleint het de kans op aangeboren afwijkingen zoals een open ruggetje, een hazenlip en open gehemelte. Het eten van rauwe eieren ligt wat ingewikkelder. Rauwe eieren en producten met rauw ei worden voor zwangere vrouwen meestal afgeraden. Ze kunnen namelijk Salmonella bevatten, ook al is dit tegenwoordig nauwelijks nog het geval. Salmonella vormt voor de baby geen gevaar (de bacteriën kunnen de placenta meestal niet passeren), maar omdat zwangere vrouwen vatbaarder zijn, kunnen zij er wel erg ziek van worden.

Voorkom besmetting

Door verse eieren te gebruiken en de eieren te wassen voor gebruik, kan Salmonellabesmetting worden voorkomen. Door de eieren in de koelkast te bewaren verklein je ook de kans op bacteriegroei.

tip

Welke eieren kun je eten tijdens je zwangerschap?

De Salmonellabacterie bevindt zich eerder aan de buitenkant van het ei dan erin, pas als je het ei breekt kan er besmetting plaatsvinden. Om dat te voorkomen kun je de eieren wassen voor gebruik. Door verhitting zal de Salmonellabacterie sterven en geen gevaar meer vormen. Vaak wordt daarom geadviseerd om alleen eieren te eten waarvan het eiwit en de dooier gestold zijn. Gebruik daarnaast verse eieren, hoe ouder het ei hoe groter de kans dat er toch een bacterie is binnengedrongen.

  • Rauw ei: het eten van rauwe eieren wordt meestal afgeraden voor zwangere vrouwen vanwege Salmonellabesmetting.
  • Zacht gekookt ei: het risico op Salmonellabesmetting is bij zacht gekookte eieren erg klein, namelijk 1 op 20.000. Het is aan jou of je dit wilt nemen.
  • Gepocheerd ei: kun je gerust eten, maar zorg wel dat het eigeel niet meer rauw is.
  • Roerei: kun je gerust eten, maar zorg wel dat het ei goed doorgebakken is.
  • Spiegelei: bij een spiegelei is het risico even minimaal als bij een zachtgekookt ei, het is aan jou of je dit wilt nemen. Is het ei helemaal gaar, dan is er geen risico.
  • Gekookt ei: een (hard) gekookt ei is voldoende verhit en kun je gewoon eten.

Ook eieren in omelet, quiche en hartige taart zijn voldoende verhit en zijn veilig om te eten.

Mayonaise tijdens je zwangerschap

Mayonaise mag je eten, maar het is belangrijk dat er geen rauwe eieren in verwerkt zitten. Mayonaise uit de supermarkt kun je gerust nemen, deze is namelijk gepasteuriseerd. Maar zelfgemaakte mayonaise vaak niet. Vraag daarom in een restaurant of de mayonaise zelfgemaakt is en rauwe eieren bevat. Rauwe eieren worden soms ook gebruikt in zelfgemaakte dressings en sauzen, zoals bearnaise en hollandaise saus. Geef daarom altijd aan dat je zwanger bent en geen rauwe eieren mag.

Desserts met rauwe eieren

Desserts zoals chocolademousse, advocaat, bavarois, meringue, crème brûlée en tiramisu kunnen rauwe eieren bevatten. Eet deze alleen als ze zonder ei zijn gemaakt of als de eieren voldoende verhit zijn.

Een crème brûlée kan op verschillende manieren worden bereid. De basis bestaat uit room, eieren en suiker. Zolang de custard van de crème brûlée voldoende wordt verhit in de oven is er geen risico op een Salmonellabesmetting. Tiramisu, bavarois en chocolademousse worden niet verwarmd en kun je dus beter niet nemen als er rauwe eieren in verwerkt zitten. Er bestaan gelukkig ook recepten zonder ei of met gepasteuriseerd eiwit. Bestel je het in een restaurant, dan is het verstandig om na te vragen wat precies de ingrediënten zijn. Pas ook op met de alcohol in deze toetjes.

Meringue wordt gemaakt van eiwitten en zijn na verhitting nog zacht van binnen. Mag een zwangere dit wel eten? De Salmonella bacterie wordt gedood bij 70 graden. Dus een meringue die boven deze temperatuur wordt gedroogd, kan gewoon worden gegeten.

Koop je een toetje in de supermarkt? Vrijwel alle producten die je in de supermarkt kunt vinden zijn zo bewerkt dat er geen rauwe producten meer in zitten. Die kun je dus gewoon eten. Als dat niet kan, staat er een waarschuwing op. Bedenk wel dat in de meeste toetjes heel veel suiker is toegevoegd. Suiker is altijd beter om te beperken wanneer je een gezonde levensstijl wilt hanteren.

Fipronil: kun je nu nog wel veilig eieren eten?

De kranten staan er vol van, Kamerleden komen vervroegd terug van vakantie en eieren worden massaal vernietigd. Maar loop je risico als je eieren met fipronil eet? Toxicoloog Jan Tytgat stelt dat Fipronil bij lage doses niet gevaarlijk is, maar kan bij hoge doses problemen opleveren voor nieren, lever en schildklier. Het risico op fipronil-besmetting lijkt erg klein omdat de dosis in de besmette eieren laag blijft.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) adviseert consumenten voorlopig terughoudend te zijn bij het eten van eieren. Pas als alle pluimveebedrijven waar mogelijk het gif fipronil is gebruikt zijn onderzocht, is duidelijk of de eieren helemaal veilig zijn.

Belangrijk

Uiteindelijk beslis je zelf wat je wel en niet wilt eten tijdens je zwangerschap. Het is aan te raden om zo goed en gezond mogelijk te eten. Dat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor je baby.

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram