Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Sushi eten tijdens je zwangerschap

Zwanger en sushi eten, gaat dat samen? Voedingsdeskundige Sharon Looyen vertelt of je nu wel of geen sushi mag tijdens je zwangerschap.

In samenwerking met expert

Sharon Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sushi is een Japans gerecht dat bestaat uit een hapje gekookte rijst met daaromheen of ertussen rauwe of gekookte vis, zeevruchten, ei, zeewier, avocado en/of andere groenten. Vooral vanwege de rauwe vis bestaat er nogal wat onduidelijkheid of je sushi mag eten tijdens de zwangerschap.

Advertentie

Sushi met rauwe vis tijdens je zwangerschap

Om te voorkomen dat je tijdens je zwangerschap een infectie oploopt die je ongeboren kind zou kunnen schaden, wordt geadviseerd om de sushi met rauwe vis te vermijden. Ook rauwe schaal- en schelpdieren kun je beter niet eten als je zwanger bent. Gekookte of gebakken garnalen, krab en surimisticks kun je wel gewoon nemen. Door verhitting gaan de bacteriën namelijk dood.

Lees ook: deze vis kun je veilig eten tijdens je zwangerschap.

Podcast ‘Ouders van Nu vraagt door’: Voeding tijdens je zwangerschap

Alleen als de sushi echt vers is

Toch is sushi niet altijd een probleem. Ben je bij een goed sushirestaurant waar de vis echt vers is? Dan kun je veel sushi gewoon eten. De vraag is alleen hoe je zeker weet dat de vis echt vers is. Stel vragen en geef aan wat de gevolgen kunnen zijn als je niet goed wordt geïnformeerd en zelfs dan ben je zelf verantwoordelijk voor hetgeen je eet.

Tip: Superlekker en gevarieerd blijven eten? In dit boek staan geweldige recepten voor zwangere vrouwen.

Uiteten?

Handig: steeds meer sushirestaurants geven op hun kaart aan welke sushi wel of niet geschikt is voor zwangere vrouwen.

tip

Laat sushi uit de supermarkt liever voor wat het is. Vette vis is zelfs gezond om te eten vanwege gezonde vetten, maar niet meer dan twee keer per week. Denk aan makreel, haring, zalm (vers en uit blik), paling (gekweekt), heilbot, bokking, sardines en forel. Genoeg keus dus als je sushi gaat eten. Maar bedenk: doorbakken vis is altijd veiliger dan rauwe vis, ook al lijkt het nog zo vers. Laat sushi uit de supermarkt liever voor wat het is.

Vette vis is zelfs gezond om te eten vanwege gezonde vetten, maar niet meer dan twee keer per week. Denk aan makreel, haring, zalm (vers en uit blik), paling (gekweekt), heilbot, bokking, sardines en forel. Genoeg keus dus als je sushi gaat eten. Maar bedenk: doorbakken vis is altijd veiliger dan rauwe vis, ook al lijkt het nog zo vers.

Welke vis mag je niet als je zwanger bent?

Vis is heel gezond, maar deze soorten kun je beter helemaal vermijden als je zwanger bent:

  • Voorverpakte gerookte vis uit de koeling (gerookte zalm, paling)• Rauwe schaal- en schelpdieren (mosselen, oesters)
  • Roofvissen (tonijn, zwaardvis, haai, koningsmakreel, zwaardvis, snoek)
  • Wilde paling

Toch liever geen sushi? Er blijven met gekookte vis, ei, (doorbakken) vlees en groenten nog diverse varianten over waar je wel van kunt genieten, en zo neem je het zekere voor het onzekere.

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bron: Voedingscentrum

Sharon Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Asscher is werkzaam als Orthomoleculair therapeut, hormoonconsulent en Psychische neuro immunoloog, ze heeft haar eigen praktijk Voeding maakt je beter waarbij ze op dagelijkse basis mensen/kinderen begeleid met uitdagingen en vraagstukken op het gebied van gezondheid – zwangerschap/fertiliteit & hormonen.

Sharon is gespecialiseerd in fertiliteit – zwangerschap en kinderen waarbij ze veel samen werkt met verloskundige praktijken in Amsterdam en omstreken en waar ze als expert tips heeft gedeeld bij het programma Hey Baby praktijk op RTL 4. Daarnaast geeft ze lezingen aan grote bedrijven om de vitaliteit en immuniteit op de werkvloer te verbeteren door middel van uitleg en makkelijke tips.

Sharon schrijft voor wendyonline.nl over gezondheid, deelt haar kennis als expert bij cycle.care – daarnaast deelt ze haar expertise via verschillende podcasts (Nina Pierson – Dertig in een dozijn – Ouders van Nu) Ook spreekt Sharon voor bedrijven als Deloitte – McKinsey – Paula’s Choice – The recharge company.

Haar passie voor voeding en een gezonde leefstijl begon op haar 18e, toen werd een nier verwijderd, waarna ze besloot om de regie te nemen over haar eigen gezondheid. Ze wilde er alles aan doen om haar lijf zo goed mogelijk te ondersteunen bij het herstel – zowel van de operatie als van een levenlang antibiotica gebruik.

Ze ging op onderzoek uit om te leren hoe ze het beste voor zichzelf kon zorgen met één nier. Dit resulteerde uiteindelijk in meervoudig HBO & WO niveau afgeronde studies op het gebied van voeding & gezondheid.

Voor meer informatie:

Social media van Sharon Asscher:

Publicaties:

Ouders van Nu Voordeelpas

Wil jij besparen op baby- en kinderspullen, kleding, speelgoed en meer?

Dat kan met de Ouders van Nu Voordeelpas!
Shop met korting