eetbuien zwanger

Eetbuien tijdens zwangerschap

Liters melk, kilo’s sinaasappelen, kroketten en augurken: bijna 85% van de vrouwen krijgt tijdens haar zwangerschap met vreemde eetlusten en eetbuien te maken.

Vreemde eetlusten

De meeste zwangere vrouwen vertonen een voorkeur voor zuur (zoals augurken), chocolade, ijs, snoep of sterk gekruid voedsel. Wetenschappers zijn er nog niet over uit waar die typische voorkeuren vandaan komen. Eén verklaring is dat je lichaam tijdens de zwangerschap harder werkt dan anders en dus sowieso behoefte heeft aan meer voedsel.

Advertentie

Een andere gedachte is dat iedere voorkeur een signaal is dat je lichaam een tekort heeft aan bepaalde voedingsstoffen. Als je bijvoorbeeld veel appels eet, heb je misschien een gebrek aan calcium, magnesium of fosfor. En als je opeens gek bent op pindakaas en noten, wil dat zeggen dat je lichaam behoefte heeft aan vitamine B, eiwitten en vet. Je voorliefde voor rood vlees kan dan worden verklaard door een tekort aan ijzer en eiwitten.

Hormonen

Natuurlijk spelen ook hormonen een belangrijke rol tijdens je zwangerschap. Een verklaring voor die zwangerschapslusten wordt door sommige voedingsdeskundigen dan ook gezocht in het hormoon oestrogeen, dat zorgt voor grote veranderingen in het lichaam en een verhoogde bloedtoevoer. Dit heeft invloed op je toch al gevoelige smaakpapillen en daardoor voel je je aangetrokken tot één bepaald soort voedsel.

Amerikaans onderzoek wijst uit dat ruim 40% van de zwangere vrouwen meer behoefte heeft aan zoet eten, 33% spreekt een voorkeur uit voor zout, 17% is dol op gekruid eten en een kleine 10% kiest voor zuur.

Pica

Combinaties van ijs en augurken of tonijn met banaan zijn al moeilijk voor te stellen, maar in zeldzame gevallen krijgen vrouwen zelfs voorkeuren voor niet-eetbare dingen, zoals krijt, klei of aarde. Deze eetstoornis, pica genaamd, is gelukkig zeldzaam en wordt over het algemeen veroorzaakt door een ernstig ijzertekort.

Dus voel je de neiging om een hap uit het pleisterwerk van je huis te nemen, dan is het tijd om contact op te nemen met je huisarts of gynaecoloog. Met een eenvoudige bloedtest kunnen zij nagaan of je wel voldoende ijzer in je bloed hebt. Ga in ieder geval nooit zelf aan de slag met voedingssupplementen.

Uitgebalanceerd

Gelukkig zijn de meeste zwangerschapsverlangens volkomen ongevaarlijk en kun je er later vast om lachen. Je kunt best eens toegeven aan zo’n vreemde voorkeur, zolang je eetpatroon maar niet eenzijdig wordt.

Kortom: zoek de balans tussen wat je lichaam nodig heeft en waar je veel zin in hebt. Geniet van je boterham met pindakaas en haring, maar vergeet niet ook genoeg groente en fruit te eten.

Afkeer

Naast sterke voorkeuren kun je tijdens de zwangerschap ook een afkeer ontwikkelen voor voedsel waar je normaal gesproken wel van houdt. Misschien was je gek op mandarijnen en word je nu misselijk bij de gedachte dat je er één zou eten.

Let er in ieder geval op dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Lust je bijvoorbeeld geen melk meer, zoek dan een alternatief zodat je geen calciumtekort oploopt. In dit geval kunnen vijgen, mango’s en groene bladgroenten ervoor zorgen dat je aan je dagelijkse hoeveelheid calcium komt.

Tips

Zwangerschapslusten zijn niet erg, maar het is wel goed om ze een beetje onder controle te houden. Deze tips helpen daarbij:

  • Ontbijt elke dag. Als je niet ontbijt krijg je later op de dag lekkere trek.
  • Vaak is grijpen naar lekker, ongezond voedsel een vorm van emotie-eten en heb je eigenlijk alleen maar behoefte aan een luisterend oor. Vraag dus zo nodig om emotionele steun van je partner, vrienden of familie.
  • Kies voor de gezondere variant van je lust, bijvoorbeeld yoghurtijs in plaats van slagroomijs of een blokje pure chocolade in plaats van een doos bonbons.
  • Zorg elke dag voor veel beweging en een frisse neus.
  • Zorg voor een uitgebalanceerd dieet. Dat is essentieel voor je eigen gezondheid én een goede groei van je baby.