Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Alles wat je wilt weten over babyzwemmen

Zwemmen met je baby is niet alleen gezond, maar ook goed voor de motoriek en sociale ontwikkeling van je kind. Maar vanaf wanneer kan het? Moet je van tevoren oefenen? En wat moet er allemaal mee in de tas? Alles over babyzwemmen.

In samenwerking met expert

Britt Klaassen-Anholts

Zwemonderwijzer

Waarom babyzwemmen?

De meeste baby’s voelen zich vertrouwd in het water. Babyzwemmen vergroot dat vertrouwen. Je baby leert draaien, drijven en bewegen in het water. Het stimuleert de fysieke en psychische ontwikkeling en versterkt de band tussen ouder en kind.

Advertentie

Lees meer: alles over de grove motoriek stimuleren

Wanneer kun je beginnen met babyzwemmen?

Als je baby drie maanden oud is, kun je beginnen met babyzwemmen. Je baby kan zichzelf dan op temperatuur houden en de kans op infecties is klein. Het is niet nodig om te wachten tot je baby alle vaccinaties heeft gekregen. Het verschilt per kind wanneer het beste moment is om te beginnen, dat kan bijvoorbeeld ook pas met zes maanden zijn. Een zwembad is erg indrukwekkend voor een kleine baby, dus het hangt er ook vanaf hoe gevoelig je kind reageert op prikkels of hij het er leuk zal vinden.

Is je baby gezond, heeft hij een goede weerstand en houdt hij van water? Dan kun je prima een les babyzwemmen gaan uitproberen. Bij koorts, open wondjes, ontstekingen, verkoudheid, hoesten of vlak na een vaccinatie wordt babyzwemmen afgeraden. Als je kind te vroeg is geboren, kun je het advies van het consultatiebureau opvolgen.

Babyzwemmen: in een groep of alleen?

Je kunt zelf met je baby naar het zwembad gaan op een tijdstip dat jou uitkomt, maar babyzwemmen in groepsverband is zeker aan te raden. Er is dan deskundige begeleiding bij, waardoor je het vertrouwen hebt dat je veilig met je baby het water ingaat. Ook leer je manieren om je baby vast te houden in het water, waardoor de natuurlijke reflexen van je kind worden gestimuleerd. Je bent samen met andere ouders met baby’s in dezelfde leeftijd, dus wie weet doe je nog leuke contacten op ook. Tijdens het babyzwemmen is het zwembadwater 31 tot 33 graden, dat is warmer dan gebruikelijk en de optimale temperatuur voor je baby.

Advertentie

Voordelen babyzwemmen

Tijdens het babyzwemmen leert je kind spelenderwijs omgaan met water. Zingen, water druppelen op het hoofdje, ontspannen drijven, trappelen met de voetjes, met het hoofd onder water… Je baby is druk bezig met bewegen: goed voor de fysieke ontwikkeling en de motoriek. Ook heeft babyzwemmen een positieve invloed op de band tussen jou en je kind, omdat je samen voortdurend contact maakt. Je baby leert op jou te vertrouwen in deze nieuwe situatie.

Babyzwemmen en chloor

Sommige ouders twijfelen over babyzwemmen, omdat er chloor in het zwemwater zit. In Nederland worden strenge regels en normen gehanteerd voor het gebruik van desinfecteermiddelen. Zo moeten alle overdekte zwembaden voldoen aan de eisen van de ‘Wet hygiëne en veiligheid van badinrichtingen en zwemgelegenheden’. Zwembaden worden regelmatig door de provincie gecontroleerd op het naleven van deze regels en zwembadeigenaars zijn verplicht de zwemwaterkwaliteit te (laten) controleren. Je kunt in Nederlandse zwembaden dan ook veilig met je kind gaan zwemmen.

Zijn zwembandjes nodig?

Tijdens de lessen babyzwemmen worden er geen zwembandjes gebruikt. Het gebruik van zwembandjes kan bij je baby en jou een vals gevoel van veiligheid in het water geven. Het is belangrijk om te leren hoe je je kind in het water kunt vasthouden en ondersteunen, zodat je kind vanaf het begin vrij kan bewegen zonder drijfmiddelen. Als je zelf met je baby gaat zwemmen (dus niet in groepsverband), zijn zwembandjes wel verplicht.

Wennen aan het water

Thuis kun je al oefenen door samen te spelen of te bewegen in water. Ga met je kind in bad of onder de douche en laat het water ook zachtjes over zijn hoofdje stromen. Zo kan hij wennen aan het gevoel. Andere activiteiten om te wennen aan water: spelen met een gieter, handen wassen of spelen met sop.

Wat neem je mee naar babyzwemmen?

Zo’n eerste keer babyzwemmen kan best spannend zijn en er is van alles om aan te denken, zoals wat je moet meenemen. Een handig lijstje:

    • Badpak of zwembroek
    • Zwemluier (plus één extra)
    • Badcape
    • Grote hydrofiele doek
    • Gewone luiers
    • Billendoekjes
    • Fles en voeding
    • Bodylotion (voor na het zwemmen, om een droge huid te voorkomen)
    • Shampoo
    • Kleding die makkelijk aan en uit te trekken is

Let op: gebruik zwemluiers

Vergeet niet om zwemluiers te kopen voordat je met je baby gaat zwemmen. Niet alleen omdat ze praktisch zijn, maar ook omdat gewone luiers niet veilig zijn in het water. Een gewone luier zuigt zich vol water en wordt heel zwaar, waardoor je kind naar beneden kan zakken. Een zwemluier biedt bescherming zonder dat de luier zwaar wordt. Zwemluiers zijn online te koop via bijvoorbeeld Wehkamp of Bol.com, en in winkels als Etos, Kruidvat en Albert Heijn. Er zijn ook wasbare zwemluiers te koop.

Je baby omkleden: wat is handig?

De meeste zwembaden hebben speciale babykleedruimtes. Niet alleen is het hier vaak warmer, je hebt er ook alle ruimte om je baby af te drogen, te verschonen en aan te kleden. Er staan tafels met aankleedkussens en soms ook een box. Kleed eerst jezelf uit en laat je baby zolang in de MaxiCosi of box liggen. Bij sommige zwembaden kun je je baby ook aan omkleedtafels bij het zwembad zelf aankleden.

Doe thuis alvast je bikini of badpak aan

Zo ben je sneller uitgekleed en kun je je baby gaan omkleden. Na het zwemmen doe je dit precies andersom. Droog eerst je baby af en pas daarna jezelf. Trek makkelijke kleding en schoenen aan, dan ben je snel klaar. O, en vergeet niet je ondergoed in de zwemtas te doen voor na het zwemmen.

tip

Wel of niet eten voor babyzwemmen?

Als je met je baby gaat zwemmen, is het slim om een uur voordat de zwemles begint geen eten of drinken (ook geen borstvoeding) meer te geven. Zo verklein je de kans op spugen bij je baby. Zwemmen zorgt wel voor trek, dus vergeet niet om voeding mee te nemen voor na de les. Of zoek een rustig plekje uit om borstvoeding te geven.

Hoe lang duurt babyzwemmen?

Het klinkt kort, maar zeker de eerste paar keer is een halfuur babyzwemmen meer dan genoeg. Zo voorkom je dat je kind het koud krijgt en overprikkeld raakt. Het is voor je baby namelijk ook heel intensief. Hij doet veel indrukken op en is fysiek druk in de weer. Dat kost zoveel energie dat je niet verbaasd hoeft te zijn als hij direct na het zwemmen diep in slaap valt.

Praktische tips:

  • Sommige zwembaden hebben specifieke regels voor babyzwemmen. Informeer hiernaar bij het zwembad waar je naartoe wilt.
  • De meeste zwembaden hebben speciale ruime babykleedkamers, aankleedkussens, luieremmers, een box en een magnetron. Je kunt van tevoren even checken of dit aanwezig is, en anders kun je je baby omkleden in de MaxiCosi, op een rustige plek binnen bij het zwembad, waar het warm is.
  • Als je je baby na het zwemmen droog en warm hebt gewreven, is het lekker om hem in te smeren met een vette lotion.

Britt Klaassen-Anholts

Zwemonderwijzer

Britt Klaassen-Anholts, moeder van twee, is zwemonderwijzer en docente bewegingsonderwijs. Samen met haar man heeft ze sinds 2006 een eigen succesvolle zwemschool. Haar boek 'Met succes op zwemles!' is uniek en bevat eenvoudige en leuke tips, oefeningen en spelletjes om op een plezierige manier het zwemtraject te ondersteunen, voor zowel ouder én kind.

Contact
Website
Facebook
Instagram
Youtube