gezonde tussendoortjes

Gezonde tussendoortjes voor je baby

Als je baby zes maanden is, gaat hij steeds meer hapjes eten. Daar horen ook lekkere tussendoortjes bij. Maar wat voor soort snacks zijn echt gezond en hoe geef je ze het beste?

Natuurlijk mag je kind een stukje taart eten als er een feestje is en kan het geen kwaad als hij een keer chipje eet, maar maak er geen gewoonte van. Daarom kun je het beste vanaf baby af aan al beginnen met het aanbieden van gezonde tussendoortjes. 

Bied je baby dagelijks op vaste tijdstippen een gezonde snack aan. Geef dit bijvoorbeeld tussen het ontbijt en de lunch in en tussen de lunch en het avondeten in.

Gezonde tussendoortjes

Als je kind tussen de vier en zes maanden oud is, kun je beginnen met het geven van de eerste proefhapjes. Dit is nog geen vervanging van borstvoeding of flesvoeding. Je begint met drie tot vier lepels, één tot twee keer per dag. Je gaat hiermee door tot je baby tussen de zes en acht maanden is. Daarna vervangt de vaste voeding steeds vaker de borst- of flesvoeding. Vaak wordt tussen naast de borst- en flesvoeding ’s ochtends fruit gegeven en aan het eind van de dag een groentehapje.

Lees meer: wanneer mag je baby met de pot mee-eten?

Groente

De beste en meest gezonde tussendoortjes die je aan je baby kunt geven, zijn groente en fruit. Ze bevatten veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Lees hier waarom vezelrijk voedsel zo belangrijk is voor je kind.  

Welke groenten mag je baby vanaf 6 maanden?

  • Aardappel, aardpeer, andijvie, artisjok, asperge, aubergine, avocado
  • Bleekselderij, bloemkool, broccoli
  • Champignons, Chinese kool, courgette
  • Doperwten
  • Knolselderij, komkommer, koolraap, koolrabi
  • Meiknol
  • Paksoi, paprika, pastinaak, peultjes, pompoen, postelein
  • Raapstelen, rabarber, radijs, rettich, rode biet
  • Schorseneren, sla, snijbiet, snijboon, sperzieboon, spinazie, spruiten
  • (Cherry)tomaat, tuinboon
  • Venkel
  • Waterkers, witlof, wortel
  • Zoete aardappel, zuurkool

Bron: Basiskookboek Opperdepop.

De eerste hapjes groente pureer je voor je baby. Hoe ouder hij wordt, hoe grover je de hapjes kunt aanbieden. Met de Rapley-methode leert je baby eten uit zijn vuistje. Zo leert hij op zijn eigen tempo te eten, goed kauwen en zijn kaakspieren ontwikkelen, lees hier hoe dat werkt.

Tips voor het geven van groente

Je kunt niet alle soorten groente op dezelfde manier aan je baby geven.

  1. (Cherry)tomaten en komkommer kun je het beste in kwarten snijden, omdat de kans groot is dat je kind zich anders in de groente verslikt.
  2. Avocado is glibberig en zacht. Snijd dit eerst in blokjes, zodat je baby de blokjes goed kan vastpakken en in zijn mond kan stoppen.
  3. Bloemkool, broccoli, worteltjes, pompoen en (zoete) aardappel zijn hard. Kook, stoom of rooster deze groenten totdat het zacht genoeg is voor je baby om te eten.

Fruit

Ook stukjes fruit kun je niet allemaal op dezelfde manier aanbieden. Het ene soort fruit is wat glibberiger om vast te pakken en het andere fruit kan te grof zijn voor je baby om in zijn geheel in zijn mond te stoppen.

Welk fruit mag je baby vanaf 4-6 maanden?

  • Abrikoos, appel
  • Banaan
  • Druif
  • Honingmeloen
  • Kers
  • Mango
  • Nectarine
  • Peer, perzik, pruim
  • Rozenbottel
  • Stoofpeer

Welk fruit mag je baby vanaf 8-9 maanden?

  • (Pers)mandarijn
  • Sinaasappel
  • Citroen
  • Grapefruit

Vanaf 12 maanden

  • Aardbei, ananas, aalbes
  • Blauwe bes, bosbes, braam
  • Framboos
  • Kiwi, kruisbes
  • Rode bes
  • Vlierbes
  • Zwarte bes

Bron: Basiskookboek Opperdepop.

Dit zijn belangrijke vitamines voor je kind.

Tips voor het geven van fruit

  1. Snijd bessen en druiven verticaal in vieren en niet horizontaal in tweeën. Druiven (en ook cherrytomaatjes) zijn zacht, kunnen vervormen en de luchtpijp afsluiten waardoor je kind kan stikken.
  2. Als je een appel wilt geven, schil die dan even en stoom de appel kort. Dan is de appel niet te hard en kan je baby de stukjes appel makkelijker eten.
  3. Kiwi, mango en peer zijn voor je baby glibberig om vast te pakken. Snijd dit soort fruit in blokjes, zodat hij het fruit zelf goed kan vastpakken en in zijn mond kan stoppen.

Lees meer: Verslikken en verstikking, hoe handel je goed en snel.

Andere gezonde tussendoortjes

Naast groenten en fruit kun je je baby vanaf zes maanden ook deze tussendoortjes geven:

  • Een korstje of stukje brood, daar kan je baby lekker op sabbelen. Lees hier waarom je niet te vroeg moet beginnen met brood aanbieden.
  • Cracker, bijvoorbeeld een luchtige van Craquotte.
  • Soepstengel
  • Rijstwafel (lees hier waarom je je kind niet elke dag een rijstwafel moet geven)
  • Een bakje yoghurt of kwark
  • Kinderkoek: je hebt verschillende gezondere koekjes die geschikt zijn voor baby’s en dreumesen. Hierin zitten minder suikers en vetten. Sommige koekjes zijn bijvoorbeeld gemaakt van fruit. Op de verpakking kun je zien voor welke leeftijd de koekjes geschikt zijn.
  • Groentechips: er zijn verschillende chips voor baby’s en jonge kinderen die gemaakt zijn van bijvoorbeeld erwten, wortel, mais of rode linzen (bijvoorbeeld van de Kleine Keuken). Aan deze chips zijn geen zouten of suikers toegevoegd.

Lees meer: dit zijn superfoods voor je baby.

Geef geen honing

Honing is levensgevaarlijk voor je baby. Het advies is dan ook om het niet voor zijn eerste verjaardag te geven. Ook niet een heel klein beetje. Lees hier waarom.

tip