Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Mijn kind kan niet slapen

Het is een veelgehoord probleem: je kind kan niet slapen. Als je kind eenmaal in bed ligt wil je graag dat hij daar ook blijft en lekker de hele nacht doorslaapt. Met wat oefening lukt dat.

In samenwerking met expert

Karolien Kop

Kinderslaapcoach

Mijn kind kan niet slapen, hij heeft inslaapproblemen

Van de vier- tot twaalfjarigen heeft 8,1% inslaapproblemen. Ze doen er langer dan een halfuur over om in slaap te vallen. Soms heeft dat te maken met angst voor het donker of het alleen zijn. Het kan ook komen door spanningen in het gezin of op school. Iets simpels als honger kan er ook voor zorgen dat je kind wakker ligt. Maar veel vaker heeft het te maken met ingesleten gewoontes. Kan je kind niet slapen? Het goede nieuws: daar kun je iets aan veranderen.

Advertentie

Steeds uit bed komen

Herken je dit? Je kind kan niet slapen en komt vaak uit bed. Hij vraagt om een slokje water of nog een laatste kus. Soms houden kinderen het heen en weer lopen lang vol. Doorbreek dit patroon met regelmaat en duidelijkheid. Bespreek vooraf met je kind dat je je kind wilt helpen bij het in slaap vallen en stel voor dat jullie hier nieuwe afspraken over maken. Laat je kind meedenken over de afspraken zodat hij zich serieus genomen voelt en meer motivatie heeft om zich aan de afspraken te houden.

Bepaal en bespreek ook een vaste bedtijd. Kondig elke dag aan wanneer het bijna bedtijd is en hanteer een vast slaapritueel. Zorg dat je dan even onverdeeld de aandacht voor hem hebt. Komt hij daarna weer uit bed, reageer dan rustig en ‘saai’. Zeg bijvoorbeeld: ‘De dag is voorbij, ga maar weer lekker naar bed’. Herhaal dit steeds op dezelfde manier totdat hij in bed blijft en lekker in slaap valt.

Bang in het donker

Het komt best veel voor dat kinderen bang zijn in het donker. Denk je dat er spanningen zijn, praat daar dan over en erken zijn gevoel, ook als het voor jou een onbelangrijke angst of spanning lijkt. Als je kind ergens bang voor is, vraag dan waar hij steun aan kan hebben. Een bepaalde knuffel, een foto van papa of mama, een lampje aan laten op de gang?

Jongere kinderen kunnen bijvoorbeeld ook veel hebben aan een beschermspray (normale plantenspuit, maar dan vertel je er een bijzonder verhaal bij over dat de spray hem beschermt tegen enge monsters of nachtmerries). Misschien vindt hij het fijn als je een kwartier na het slapengaan even komt kijken? Slaapt je kind al? Vertel hem dan de volgende ochtend hoe lekker hij lag te slapen. Hiermee bevestig je dat je echt bent gaan kijken. Vertel je kind tot slot dat het niet erg is om een tijdje wakker te liggen. Ook daarvan rust je uit.

Advertentie

Tip! Nachtlampjes voor de kinderkamer shop je hier.

Ontspanningsoefeningen voor kinderen

Kinderen kunnen veel baat hebben bij ontspanningsoefeningen. Zo kan het goed werken bij het loskomen van de dag, zijn gedachten even te temperen en het kan een fijn moment samen met jou zijn. Er komen steeds meer boeken, cd’s en apps op de markt met meditatie- of ontspanningsoefeningen speciaal voor kinderen. De bibliotheek heeft er meestal wel een aantal. Je kunt ook zelf naast het bed gaan zitten en beelden schetsen in je eigen woorden. Bijvoorbeeld van fijne vakantieplekken met wuivende palmbomen, zacht zand en warme zonnestralen. Probeer ook eens deze 5 yoga-oefeningen die je kind slaperig maken.

Angst voor nachtmerries

Een kind dat vaak nachtmerries heeft, kan gaan opzien tegen het in slaap vallen. Klik op de link om te lezen wat je tegen die nare dromen kunt doen.

Hoeveel slaap heeft je kind nodig?

Zoveel uur slaap hebben kinderen die naar school gaan gemiddeld nodig:

Advertentie
  • 4 en 5 jaar : 12 uur per nacht 🡪 9 – 14 uur
  • 6 t/m 9 jaar : 11 uur per nacht 🡪 9 – 11 uur
  • 10 en 11 jaar : 10 uur per nacht 🡪 9 uur
  • 12 jaar: 9 uur per nacht

Wat is de juiste bedtijd voor je kind

Iedereen heeft een interne klok, dit wordt ook wel de biologische klok genoemd. Deze vertelt het lichaam wanneer wakker te zijn en wanneer te slapen. Slaap is het meest herstellend als het gelijk loopt met de interne klok. Een onderdeel van de interne klok is de natuurlijke bedtijd. Elk kind heeft een eigen natuurlijke bedtijd. Het kan soms best een zoektocht zijn om de natuurlijke bedtijd van jouw kind te vinden. Gemiddeld ligt de natuurlijke bedtijd bij kinderen tot zes jaar ergens tussen 18.00 en 20.00 uur. In het eerste jaar is het vaak vroeger dan ouders denken, namelijk tussen 18.00 en 19.00 uur.

Tip: In dit boek vind je alles over de slaap(problemen) en oplossingen van dreumes tot peuter.

Slaaptips voor als je kind niet kan slapen:

  • Zorg voor regelmaat: laat je kind elke dag op dezelfde tijd naar bed gaan, sta op dezelfde tijd op en hanteer steeds hetzelfde ritueel (wassen, plassen, tandenpoetsen, verhaaltje). Ook in de weekenden! Zeker moeilijke slapers hebben hier baat bij. Regelmaat houdt de biologische klok gezond, waardoor een kind beter kan slapen.
  • Eet gevarieerd: kinderen die gevarieerd eten zouden een betere nachtrust hebben, blijkt uit onderzoek. Suiker zou de slaapkwaliteit verslechteren.
  • Lekker bewegen, het liefst buiten: voetballen, dansen of ravotten in de modder, kinderen die regelmatig bewegen slapen beter dan stilzitters.
  • Creëer ’s avonds rust: rust en ontspanning zijn belangrijk om goed te kunnen inslapen. Flikkerende schermen of spannende spelletjes kun je dus beter voor de ochtend of middag bewaren.

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bronnen: Centrum Jeugd en Gezin en NCJ

Karolien Kop

Kinderslaapcoach

Karolien heeft als kinderslaapcoach de passie om oververmoeide gezinnen te helpen hun slaap en energie terug te krijgen. Ze is moeder van twee jongens (5 en 2 jaar) en verwacht een derde kindje. Karolien weet als trotse moeder van een voormalig nachtbraker hoe het is om weinig slaap te hebben en heeft van deze ervaring haar beroep gemaakt.

Samen met Geertje van Heeswijk heeft Karolien de slaapcoachpraktijk By Sleep. Met het diploma Gentle Sleep Coach® op zak, hanteren zij een milde, liefdevolle methode om kinderen te leren slapen. Karolien is medeoprichter van de Nederlandse Beroepsvereniging voor Kinderslaapcoaches.

Karolien heeft als logopedist (ruim 13 jaar) veel ervaring in het begeleiden van gezinnen, actief te luisteren naar de persoonlijke hulpvraag en te beseffen dat elk kind en gezin anders is. Een succesvol traject begint voor haar bij een individueel plan op maat.

Voor meer informatie: kijk op By-Sleep en voor achtergrond:
LinkedIn
Facebook
Instagram

Redactioneel – Offer – Vakantie

Vakantie Center Parcs

Heerlijke vakantie met kinderen
Boek nu