Hoeveel vlees heeft een kind dagelijks nodig?

Hoeveel vlees heeft een kind dagelijks nodig?

Vlees bevat vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor kinderen in de groei. Maar over het niet eten van vlees valt ook wat te zeggen. Hoeveel vlees heeft je kind dagelijks nodig om gezond te blijven? En hoe doe je het goed als je vlees helemaal schrapt?

Hoeveel vlees en waarom?

Vlees bevat belangrijke vitamines én mineralen, zoals ijzer, zink, calcium en vitamine B1 en B12. Die zijn voor je kind erg belangrijk. Vitamine B12 heeft ’ie nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen die zuurstof door ons lichaam vervoeren én voor een goede werking van het zenuwstelsel. En ijzer is een mineraal dat zorgt voor de aanmaak van hemoglobine: een onderdeel van de rode bloedcellen. Om goed te groeien en te ontwikkelen is het belangrijk dat je kind hiervan genoeg binnenkrijgt.

Wat je kind nodig heeft:

  • Eiwitten: zorgen voor aminozuren, dat zijn de bouwstenen van eiwit in
  • IJzer is een mineraal dat zorgt voor de aanmaak van hemoglobine: een onderdeel van de rode bloedcellen.
  • Vitamine B1 zorgt voor een goede verbranding van koolhydraten en een goede werking van het hart- en zenuwstelstel.
  • Vitamine B12 zorgt voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes en een goede werking van het zenuwstelsel.

Vanaf welke leeftijd vlees en vis eten?

Als je kind zes maanden oud is, mag je vlees en vis bij zijn groentehap geven. Zo rond die leeftijd raakt de ijzervoorraad waar een baby mee geboren is op. Goed om deze voorraad aan te vullen met ijzerrijke voeding. Geef je kind geen rauw vlees, want hierin kunnen bacteriën zitten waar hij ziek van kan worden. Kinderen zijn daar extra gevoelig voor. Vermijd dus ossenworst, filet américain en carpaccio.

Hoeveel vlees per dag?

Deze hoeveelheden vlees(waren)heeft je kind per dag nodig om de juiste voedingsmiddelen hieruit binnen te krijgen:

1-4 jaar oud: 50-60 gram (inclusief broodbeleg)

5-8 jaar oud: 60-80 gram (inclusief broodbeleg)

9-14 jaar oud: 80-100 gram (inclusief broodbeleg)

Deze porties gelden ook voor gevogelte (bijvoorbeeld kip of kalkoenfilet). En vis bevat omega 3-vetzuren die belangrijk zijn voor de hersenontwikkeling van je kind. Daarom is het echt aan te raden je kind vis te laten eten, bij de avondmaaltijd of op z’n boterham.

Welk vlees voor mijn kind?

Onbewerkt mager vlees staat in de Schijf van Vijf en wordt door het Voedingscentrum geadviseerd. Bijvoorbeeld: kipfilet, kipdrumstick, mager gehakt en kalkoenfilet. Variëren is het allerbest. Kipfilet kan prima op brood, net als plakjes rauwkost, banaan, hummus of vis. Allemaal lekker en gezond.

Als je kind geen vlees eet

Het niet eten van vlees heeft ook voordelen; voor het milieu, maar ook voor de gezondheid. Rood en met name bewerkt vlees kan nadelig zijn voor de gezondheid van je kind. Onder bewerkt vlees worden alle vleessoorten verstaan die niet vers verkocht worden en door zouten, roken, drogen, inblikken of een ander proces bewerkt zijn met als doel de smaak te verbeteren en/of ze langer houdbaar te maken. Voorbeelden zijn: vleeswaren, ham, salami, bacon, rookworst en knakworst kan nadelig zijn de gezondheid van je kind. Ze bevatten veel zout en (trans)vetten. Plus: het vergroot de kans op darmkanker op latere leeftijd. Verschillende studies tonen dit aan. Volgens een rapport van de World Health Organization verhoogt de kans op darmkanker met 18% als je dagelijks 50 gram bewerkt vlees of meer eet. Iets om om te letten dus.

Gelukkig kan je kind prima gezond vleesloos eten zonder tekorten op te lopen. Als je kind vegetarisch eet, zal hij de belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, ijzer en vitamine B1 en B12 uit andere voedingsmiddelen moeten halen. Vervang het vlees bijvoorbeeld door ei, tempé, tofu, bruine bonen, linzen of vis. Eet je kind helemaal geen dierlijke producten zoals melk, kaas en eieren? Win dan advies in bij een diëtist, zodat je kind geen belangrijke voedingsstoffen misloopt.

Lees hier meer tips als je kind vegetarisch wil eten.

Video: Rachel vraagt door: 'Welke voedingskeuzes maak jij voor je kind?'

Marianne Hoogervorst

Kinderdiëtist

Marianne Hoogervorst is kinderdiëtist en voedingsdeskundige en werkt bij Essential Balance, een voedings- en dieetadviesbureau. Ze informeert ouders over voeding en voedingsproblemen van peuters en schoolgaande kinderen.