zomervakantie
door

5 tips: zo eet je kind ook tijdens de zomervakantie gezond

Yes, zomervakantie: lekker veel tijd voor elkaar, lange dagen buiten, niks hoeven en op elke mooie zomeravond de barbecue aansteken. Al dat laissez-faire heeft wel één nadeel: gezond eten schiet er nogal eens bij in. Zo los je dat op!

Michelle en Manon, auteurs van het boek Wegwijs in de voedingsjungle, delen 5 praktische tips om ook tijdens de zomervakantie je kinderen gezond te laten eten.

Advertentie
  1. Vast eetritme

    Een bakje yoghurt op de bank als ontbijt en ’s avonds eten in de tuin. Helemaal niet erg natuurlijk dat jullie nu eens niet aan een gedekte tafel aanschuiven. Zorg er wel voor dat jullie de vaste eetmomenten op een dag aanhouden. Dus ontbijt, lunch en diner, met twee of drie snackmomenten tussendoor. Dat scheelt een hoop gezeur én rammelende magen, terwijl je de barbecue nog niet eens aan hebt staan.

    Lees ook: Dit mogen peuters (nog) niet eten

  2. Drinken, drinken, drinken

    Ontzettend belangrijk met het warme weer – of dat nou in Frankrijk is of in Costa Hollandia – is het om genoeg te drinken. Zeker voor kinderen! Weersta de verleiding om onderweg of op de camping telkens een flesje frisdrank of pakje sap uit te delen als je kind dorst heeft. Water is dorstlessender en een stuk gezonder. Enneh, als je een flinke karaf water vult met daarin bijvoorbeeld komkommer of fruit, dan krijgt het een lekker smaakje (waar je als ouder ook van geniet). Benieuwd hoeveel je kind moet drinken op een zomerse dag? Je leest het hier.

  3. Doseren

    Het warme weer schreeuwt natuurlijk om een paar uitgebreide barbecuesessies. Dat hoeft niet te betekenen dat je kinderen opeens ongezond of heel veel kunnen gaan eten. Halveer bijvoorbeeld de hamburgers; kinderen hebben vaak echt wel genoeg aan 50 gram vlees. En leg ook eens wat groenten op de kolen – lekker kluiven van een maiskolf! – en laat je kind kiezen uit een of twee sausjes. Ook goed om in de gaten te houden: in kant-en-klare salades zitten vaak veel suikers en vetten. Maak liever zelf een groene salade voor bij het vlees. Of geef groentespiesjes; dat ziet er leuk uit, vult ook en is een stuk gezonder.

Meer inspiratie: Dit zijn gezonde tussendoortjes voor je kind

  1. Een goede planning is goud waard

    Of je nou twee uur in de auto zit naar de Efteling of twintig uur in een busje naar Kroatië: het is goed om van tevoren te bedenken hoe je het eten van je kind gaat aanpakken. Lunchen jullie onderweg, of haal je een ijsje in het pretpark en neem je boterhammen mee? Door een plan te maken, ben je minder vatbaar voor – onverwachte – verleidingen en komt je kind de dag gezonder door.

  2. Goed voorbeeld doet…

    Inderdaad, volgen. Hoeveel zin je ook hebt in dat roomijsje met twee dikke lagen chocolade, als je kinderen erbij zijn kun je toch beter een iets gezonder alternatief kiezen. Liever waterijs dus, of één bolletje als je een keer trakteert bij de Italiaan. Zelf ijsjes maken is ook leuk en lekker. En een keer een hartig tussendoortje is helemaal niet erg. Kies dan wel voor aan handje nootjes en niet een halve zak chips.

Wist je dat? Kinderen eten meer groenten als het niet gesneden is!

Bronnen: Wegwijs in de voedingsjungle, Shutterstock