vruchtbaarheid zwangerschapstest

10 natuurlijke manieren om je vruchtbaarheid te vergroten

Zwanger worden gebeurt lang niet bij iedereen vanzelf. Zijn jullie hier al een tijdje mee bezig en wil je proberen op een natuurlijke manier je vruchtbaarheid te verhogen? Het is geen garantie dat je door deze tips zwanger raakt, maar het is het proberen waard.

  1. Pas je voeding aan
    Volgens verschillende onderzoeken kun je je vruchtbaarheid op een natuurlijke manier verhogen door gezond te eten. Daarbij is het belangrijk om genoeg antioxidanten binnen te krijgen, zoals zink en foliumzuur, vitamine C en E, betacaroteen en luteïne. Eet dus vooral fruit, groenten, noten en volkoren graanproducten. IJzer is ook erg belangrijk voor je vruchtbaarheid, dus zorg dat je regelmatig ijzerrijke voeding neemt, zoals vlees, gedroogde vruchten en donkergroene bladgroente. Eet verder vezelrijke voeding. Vezels zorgen voor een goede hormoonbalans en kunnen een overschot aan oestrogeen afbreken. Een teveel aan oestrogeen kan een negatief effect hebben op je vruchtbaarheid, omdat het de groei van poliepen en cystes kan veroorzaken. Wil je voedingsadvies op maat, dan zou je naar een orthomoleculair therapeut kunnen gaan. Lees hier meer over hoe je je vruchtbaarheid kunt verhogen door voeding.
  2. Vermijd transvetten en geraffineerde koolhydraten
    Wat je juist beter kunt vermijden, zijn transvetten. Dat zijn slechte onverzadigde vetten, die het cholesterol verhogen en in verband worden gebracht met een verhoogd risico op onvruchtbaarheid. Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. Transvetten zitten vooral in hard frituurvet, roomboter, gebak, koek, snoep, chips en patat. Hetzelfde geldt voor geraffineerde koolhydraten, die vooral in suikerrijke voeding zitten, zoals wit brood, pasta en rijst. Geraffineerde koolhydraten kunnen de insulinewaarden in je lichaam snel laten stijgen. Een verhoogde insulinewaarde wordt in verband gebracht met een verminderde vruchtbaarheid door PCOS.
  3. Meer bewegen
    Bewegen is goed voor je gezondheid en alle lichaamsfuncties, en heeft daardoor ook een positief effect op je vruchtbaarheid. Vooral als je overgewicht hebt kan meer beweging je vruchtbaarheid gunstig beïnvloeden. Overgewicht kan namelijk een negatief effect hebben op je vruchtbaarheid. Je hoeft echt niet direct dagelijks fanatiek te gaan sporten. Neem om te beginnen de trap in plaats van de lift of de fiets in plaats van de auto. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat voor vrouwen met overgewicht die eerder een miskraam hebben gehad, regelmatig wandelen de kans op een volgende zwangerschap kan vergroten. Maak dus regelmatig een wandeling in de natuur, zo kom je ook lekker tot rust. Of probeer het eens met een stappenteller en stel daarmee elke dag een doel voor jezelf. Dagelijks twintig minuten buiten wandelen kan al veel doen voor je gezondheid.Lees ook: Overgewicht en zwanger worden
  4. Ontspan
    Als je al een tijdje zwanger probeert te raken, kan er op den duur stress ontstaan doordat het niet lukt. Dat is een lastige vicieuze cirkel, want stress kan de vruchtbaarheid negatief beïnvloeden. Dat heeft te maken met je hormoonbalans, die verandert als je te veel stresshormoon aanmaakt. Maak regelmatig bewust tijd om te ontspannen. Dat is voor iedereen goed, maar zeker als je hoopt zwanger te worden. Je kunt bijvoorbeeld mediteren met een meditatie-app zoals Insight Timer, mindfulness-oefeningen doen, een massage nemen, lezen of koken, wat maar werkt voor jou. Maak je hoofd leeg en probeer je zo min mogelijk druk te maken over zwanger worden, hoe moeilijk dat ook is als je het zo graag wilt. Maak je je veel zorgen over je vruchtbaarheid, praat er dan met iemand over. Je kunt hiervoor naar de huisarts gaan, maar veel verloskundigenpraktijken hebben ook een kinderwensspreekuur.
  5. Probeer vruchtbaarheidsyoga
    Ook yoga hoort bij de natuurlijke manieren waarmee je je vruchtbaarheid kan vergroten. Vooral omdat yoga helpt om te ontspannen en stress te verminderen, maar er zijn ook specifieke yogaposes gericht op vruchtbaarheid. Door deze poses ontspant het bekkengebied, verbetert de doorbloeding van de voortplantingsorganen en komen je hormonen beter in balans. Er bestaan zelfs speciale yogalessen voor, fertiliteitsyoga heet dit. Lees hier meer over je vruchtbaarheid vergroten met yoga en welke oefeningen je kunt doen.
  6. Neem een groot ontbijt
    Voor vrouwen met PCOS zou het kunnen helpen om het ontbijt de grootste maaltijd te maken en het avondeten de kleinste maaltijd. Uit een onderzoek is gebleken dat vrouwen met PCOS die zich hieraan hielden, veel vaker een eisprong kregen dan vrouwen die weinig aten bij het ontbijt. Deze manier van eten zorgde er na verloop van tijd voor dat de insuline- en testosteronwaarden in het bloed daalden. Een overschot van die hormonen lijkt een van de oorzaken te zijn van een verminderde vruchtbaarheid door PCOS. Het blijft uiteraard belangrijk om gezond, gevarieerd en niet te veel te eten (zie punt 1), en te voorkomen dat je overgewicht krijgt.
  7. Minder cafeïne
    Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het verband tussen cafeïne en vruchtbaarheid, maar de conclusies lopen erg uiteen en het is dus de vraag wat betrouwbaar is. Vrouwen die veel cafeïne drinken (of dat nou koffie, cola of thee is) blijken er volgens sommige onderzoeken langer over te doen om zwanger te raken. Ook lijkt de kans dat een vruchtbaarheidsbehandeling slaagt lager, hoewel hier geen duidelijke verklaring voor is gevonden. Er zijn ook studies geweest waaruit bleek dat er geen aanwijsbaar verband is. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan kan het natuurlijk geen kwaad om minder cafeïne te drinken of koffie helemaal te laten staan.
  8. Geen (of minder) alcohol
    Alcohol is een no-go als je zwanger bent, vanaf het prilste begin. Maar het is nog beter om alcohol ook te laten staan als je bezig bent om zwanger te worden. Dat geldt voor jou én je partner. Alcohol heeft zowel bij mannen als bij vrouwen een negatief effect op de vruchtbaarheid. Bij vrouwen kan het de eicel beschadigen en verhoogt het het oestrogeengehalte, wat de menstruatiecyclus beïnvloedt. Bij mannen remt het de aanmaak van testosteron en zorgt het ervoor dat dit hormoon wordt afgebroken, waardoor de hoeveelheid en de kwaliteit van de zaadcellen afneemt. Bij welke hoeveelheid alcohol er een negatief effect is, is niet precies duidelijk. De uitkomsten van onderzoeken die hiernaar werden gedaan verschillen. Als je helemaal niet drinkt, weet je zeker dat alcohol in elk geval geen issue is bij het zwanger raken. Hetzelfde geldt overigens voor roken: zowel bij mannen als bij vrouwen vermindert dit de vruchtbaarheid.
  9. Neem multivitaminen
    Het is sowieso verstandig om foliumzuur te slikken als je bezig bent om zwanger te worden. Verder zijn er allerlei vitaminesupplementen te koop die de vruchtbaarheid beloven te vergroten. Een multivitamine kan een positief effect hebben als er ovulatieproblemen zijn, blijkt uit onderzoek. Kies een multivitamine met foliumzuur als je dit wilt proberen. Let op dat je de juiste dosering neemt en stap over op een speciale multivitamine voor de zwangerschap zodra je zwanger bent. Ook dan moet je tot en met de tiende zwangerschapsweek foliumzuur blijven slikken.
  10. Acupunctuur
    Volgens verschillende onderzoeken kan acupunctuur de vruchtbaarheid helpen, door onder meer de menstruatiecyclus en de hormoonhuishouding te reguleren, stress te verminderen en te zorgen voor een betere doorbloeding van de eierstokken en baarmoeder. Ook blijkt uit onderzoek dat het een gunstig effect kan hebben op de zaadkwaliteit. Sommige acupuncturisten hebben zich gespecialiseerd in vruchtbaarheid en zwangerschap, je kunt ze vinden via beroepsvereniging Zhong.

Lees hier meer over de vruchtbaarheid van de vrouw.

Advertentie

Kwaliteit van sperma verbeteren

Niet alleen de vrouw kan haar best doen om haar vruchtbaarheid te verhogen, maar ook de man. Eigenlijk gelden al bovenstaande adviezen ook voor mannen. Daarnaast kun je er als man op letten dat je teelballen niet te warm zijn, door wijde broeken en boxershorts te dragen en voorlopig niet naar de sauna te gaan. Warmte rond de teelballen komt de kwaliteit van sperma namelijk niet ten goede. Lees hier meer tips om de kwaliteit van sperma te verbeteren.

Handige tool: bereken hier wanneer zijn je vruchtbare dagen zijn.