Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

12x leuke tips: wat doen tijdens je zwangerschapsverlof

Minimaal vier weken voor de uitgerekende datum trek je op je werk de deur achter je dicht en begint je verlof. Voor veel aanstaande moeders is dat best schakelen, al die vrije tijd ineens. Maar vervelen hoeft niet! Er zijn zat leuke dingen om je zwangerschapsverlof mee te vullen.

Wat te doen tijdens zwangerschapsverlof?

Kijk je er al naar uit sinds de positieve zwangerschapstest? Of zie je er eigenlijk een beetje tegen op om zo lang niet te werken? Iedereen in je omgeving is immers wel aan het werk, hoe ga je je vermaken? Nou, met deze tips dus.

Advertentie
  1. Onthaasten
    Als je de hele zwangerschap flink uren hebt gemaakt en de laatste weken nog druk was om je taken over te dragen, is het niet gek dat je de eerste week van je verlof nog helemaal in de werkmodus bent. Je verwacht misschien eindelijk te kunnen ontspannen, maar in plaats daarvan voel je onrust omdat je je draai nog niet kunt vinden. Het kan ook zijn dat je direct helemaal instort. De beste remedie in beide gevallen: kalm aan doen. Geef je hoofd en je lijf de kans om rust te vinden. Maak een wandelingetje, koop lekkere thee, ga in bad, doe een dutje, luister een meditatie… Misschien moet je je er even toe zetten, maar zodra je de drempel over bent wordt ontspannen heerlijk.
  2. Regeldingetjes
    Wil je toch juist graag iets dóén? Werk in relaxed tempo je to-do-lijstje voor de baby af. Kleertjes wassen en strijken, de commode inruimen, de laatste babyspullen kopen, geboortekaartjes bestellen, je vluchttas inpakken, een bevalbad reserveren: als je dit in de eerste week van je verlof kunt afvinken, kun je je daarna onderdompelen in de rust.
  3. Mutsje haken
    Of een knuffelbeestje, of slofjes. Klinkt hartstikke ‘oma’s tijd’, maar het is ook heel mindful. En als je iets moois voor je baby aan het maken bent, en in gedachten voor je ziet hoe je dat mutsje op zijn donshaartjes zet, maak je oxytocine aan. Heerlijk voor de hechting met je baby en het boosten van je moedergevoel. Een dekentje naaien of decoratie voor de babykamer maken telt natuurlijk ook. Zoek op YouTube naar tutorials.
  4. De diepvries vullen
    Jawel, nóg een tuttige tip! Met een goede reden: je gaat jezelf zo dankbaar zijn als je de eerste weken na de bevalling af en toe een lekkere zelfgemaakte maaltijd uit de vriezer kunt trekken. Kook een paar makkelijke soepen, ovenschotels met verse groenten of lasagne, en je hoeft straks alleen de magnetron aan te slingeren met je vermoeide kraamhoofd.
  5. Bewegen
    Fanatiek sporten gaat niet meer, maar het is wel verstandig om een beetje in beweging te blijven. Het is goed voor de doorbloeding, je energie en je bekkenstand. Allemaal factoren die je helpen zo fit mogelijk te blijven tijdens de laatste zwangerschapsweken én om de kans op een soepele bevalling te vergroten. Je kunt ook makkelijker verschillende bevalhoudingen aannemen als je lichaam meer gewend is dan de klassieke onderuitgezakte netflix-positie. Misschien kun je in het plaatselijke zwembad terecht of een (online) les zwangerschapsyoga doen. Wandelen is natuurlijk ook prima.
  6. Playlist maken voor de bevalling
    Daar kun je uren zoet mee zijn: fijne muziek uitzoeken die je straks door de weeën gaat helpen. Maak een playlist met ontspannende muziek én eentje met upbeat nummers. Misschien wil je na uren pingelende harp met zeegeluiden graag iets horen waar je nieuwe energie van krijgt. Plus: dansen kan de ontsluiting goed helpen.
  7. Dagboek schrijven
    Schrijf elke dag (kort) op hoe je je voelt en wat je hebt gedaan. Heb je de smaak te pakken, dan kun je ook opschrijven wat er de afgelopen maanden allemaal is gebeurd en wat je verwacht van de komende tijd. Wat gaat er allemaal in je om nu je moeder wordt? Waar verheug je je op, welke genen hoop je door te geven, wat neem je mee uit jouw eigen opvoeding en wat hoop je anders te gaan doen? Schrijven kan je helpen dingen helder te krijgen en op een rijtje te zetten, maar het is ook een leuk document. Want hoewel je misschien denkt dat je deze bijzondere periode nooit meer gaat vergeten, veel ervan zakt echt weg.
  8. Geboorteplan maken
    Als je er nog niet aan toe was gekomen, kun je nu mooi dat boek over de bevalling lezen. Of podcasts luisteren over de bevalling. Stel je je eigen bevalling eens voor en vraag je af wat jij belangrijk vindt, wat je graag zou willen en liever niet, als het even kan. Ga niet alleen af op wat je dénkt te willen, maar besteed ook aandacht aan je gevoel bij verschillende opties. In je geboorteplan schrijf je je wensen en voorkeuren op voor je verloskundige en ziekenhuispersoneel, zodat ze weten hoe ze jou het beste kunnen begeleiden. Dat geeft vaak ook een rustig gevoel over de bevalling.
  9. Boodschappenavontuur
    Je hoeft nu niet meer snel-snel na je werk naar de supermarkt. Als je wilt kun je een hele dag besteden aan boodschappen doen. Wandel langs de markt, ga ambachtelijke speciaalzaken af, of rijd naar een boerderij die verse producten verkoopt. Niet vergeten om ook langs de bloemenjuwelier te gaan. Je hebt de mooiste bos verdiend voor alle gênante zwangerschapskwaaltjes die je dapper doorstaat.
  10. Van top tot teen mooi
    Veel vrouwen gaan voor de bevalling graag nog even langs de schoonheidsspecialist. Je gaat straks uit de kleren en hoewel het je op dat moment misschien weinig kan schelen, is het vooraf een fijn idee dat alles er picobello uitziet. Ontharen, een pedicure, mooie nagels, dat werk. En wie zegt je wanneer je daarna weer tijd zult hebben voor een uitgebreide gezichtsbehandeling? Ga je ook nog even naar de kapper, dan sta je straks stralend op de eerste foto’s met baby. Ja, dat mag je gerust belangrijk vinden.
  11. Lactatiekundige of draagconsult
    Wil je borstvoeding geven, dan kan het heel handig zijn om je daarop voor te bereiden. Voor de meeste moeders is het namelijk erg wennen en gaat het gepaard met best wat geklungel. Een lactatiekundige kan je al voor de bevalling de belangrijkste tips geven. Ook een draagconsult kun je nu al boeken als je van plan bent om je baby veel te gaan dragen in een draagdoek. Je leert dan alvast de belangrijkste knopen en je kunt verschillende doeken uitproberen. Met een pop laat de consulente je zien hoe je je baby het beste kunt dragen. Na de bevalling komt ze eventueel nog eens langs om mee te kijken hoe het gaat.
  12. Quality time
    Krijg je je eerste kind, dan kun je de bovenstaande tips op je gemak doen. Maar als er al een peuter rondloopt, slokt die je verlof lekker op. Dit zijn de laatste weken dat je alleen bent met je oudste, maak er zoveel mogelijk quality time van. Samen een taartje eten, een boekje voorlezen over de komst van een babybroer of -zus, veel knuffelen en lekker zonder haast naar de speeltuin. Zo sta je er bewust bij stil dat alles straks anders is, ook voor je kind. Ontroerend, spannend en zo leuk dat jouw eerstgeborene straks de nieuwe baby gaat ontmoeten!

Check deze acht voornemens voor je zwangerschapsverlof die niet altijd uitpakken zoals je gehoopt had.