Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Zwanger en wintersport

Wintersport en zwanger zijn, waar moet je allemaal rekening mee houden? Mag je überhaupt skiën als je zwanger bent? Dit zijn de do’s en don’ts.

Of je mag skiën of snowboarden als je zwanger bent, hangt af van verschillende factoren. Overleg met je verloskundige of behandelend arts of het verantwoord is. Tijdens het skiën en snowboarden kun je hard vallen. Zelfs de meest ervaren wintersporters raken betrokken bij ongevallen die anderen veroorzaken.

Advertentie

Ga sowieso niet skiën of snowboarden als:

  • Je verloskundige of gynaecoloog het je afraadt.
  • Je langer dan twaalf weken zwanger bent.
  • Je een onervaren skiër/snowboarder bent.
  • Je door je veranderende lichaam instabiel op je ski’s staat.
  • Je van plan bent naar een gebied te gaan dat hoger gelegen is dan 2150 meter. Even op 3000 meter hoogte zijn is niet schadelijk, maar maak er geen gewoonte van.
  • Je je onzeker voelt op de piste.

Wintersport en zwanger tot twaalf weken veilig

Het zwaartepunt van je lichaam verandert tijdens de zwangerschap. Daardoor sta je minder stabiel op de ski’s en je bent sneller uit balans. Dus: tot twaalf weken zwangerschap kun je skiën, daarna niet. Die grens wordt ook om een andere reden gesteld: tot de elfde week is de baarmoeder achter het schaambeen verstopt, maar vanaf week twaalf kan je baarmoeder bij een val geraakt worden (door bijvoorbeeld ski’s, skistokken, bomen en andere personen). Skiën als je zwanger bent of zwanger snowboarden is dus om die redenen vanaf twaalf weken geen goed idee.

Hoogte wintersportgebied

Ga sowieso niet naar een skigebied dat hoger ligt dan 2150 meter. In het hooggebergte bevat de lucht namelijk minder zuurstof. In een zuurstofarm gebied ga je soms onregelmatig ademhalen of word je benauwd. Als je tijdelijk naar een hoger gelegen gebied gaat, bijvoorbeeld om van een piste af te dalen, blijf dan niet te lang op een hoogte van 3000 meter of meer. Zorg er in elk geval voor dat je verblijfplaats niet hoger dan 2150 meter ligt.

Je lichaam moet altijd even wennen aan een hoger gelegen gebied. Neem dus de tijd om te acclimatiseren en doe vooral de eerste dag rustig aan. Dit geldt trouwens ook voor niet-zwangeren.

Ervaring

Natuurlijk scheelt het als je veel ski-ervaring hebt, maar de meeste zwangere vrouwen voelen zich onzeker op hun ski’s en zijn bang om te vallen. Het is niet aan te raden om voor het eerst te gaan skiën wanneer je zwanger bent. En ook als je een ervaren skiër bent, is het verstandig om rustig aan te doen. Ski bijvoorbeeld een niveau lager. Hou er ook rekening mee dat jij zelf een goede skiër kunt zijn, maar dat een ander je omver kan skiën. Ditzelfde geldt natuurlijk ook als je zwanger bent en wilt snowboarden.

Alternatieven

Als je door je zwangerschap niet kunt skiën, zijn er genoeg alternatieven te bedenken op je wintersportvakantie. Ga bijvoorbeeld lekker wandelen. Sommige skiliften (meestal de gondels) zijn ook geschikt voor wandelaars, je kunt hier makkelijk in- en uitstappen. Neem de lift naar boven en geniet van een wandeling in het winterlandschap. Informeer bij de plaatselijke VVV wat er nog meer voor activiteiten en excursies zijn in de omgeving.

Bronnen: Aronszorg.nl