16 weken zwanger

16 weken zwanger

Je bent nu tussen de 16 en 17 weken zwanger. Lees alles over jouw lichaam, de ontwikkeling van je kind en praktische zaken die op dit moment belangrijk voor je kunnen zijn als je 16 weken zwanger bent.

Je baby is nu 18 centimeter lang en weegt 150 gram. Hij heeft de grootte van een flinke ui.

16 weken zwanger: je baby

Je baby groeit nu zo’n twee centimeter per week. De ogen zitten nog dicht, maar je kind kan door de oogleden heen licht en donker onderscheiden. Als je met je blote buik in de felle zon gaat liggen, zal hij dat zeker merken. Hij doet allerlei oogoefeningen. Hij kijkt echt vooruit, maar kan ook vreselijk scheel kijken. Inmiddels heeft je baby ook wimpers en wenkbrauwen.

De vingers en tenen ontwikkelen zich verder, en er zijn al minuscule nagels gegroeid. Op de vingers ontwikkelt zich een vingerafdruk die uniek is en die je kind voor de rest van zijn leven zal houden.

Heb je een pretecho met 16 weken? Dan kun je je baby op zijn duim zien zuigen. Na zestien weken is de zuigreflex namelijk ontwikkeld. Deze primitieve reflexen worden vroeg in de zwangerschap ontwikkeld zodat de baby ook buiten de baarmoeder kan overleven.

16 weken zwanger: jij

De doorbloeding van je lichaam is beter, en dat geldt ook voor je geslachtsorganen. Daardoor kun je eerder opgewonden raken en meer zin in sex hebben dan anders. Misschien voel je je met je rondere borsten en wat ronde buik ook wel sexy: nog een reden waarom je meer zin kunt hebben om te vrijen.

Je hoeft niet bang te zijn dat je door te vrijen je baby beschadigt. Als je na een orgasme een pijnlijk gevoel in je buik of rug krijgt, is dat niet erg: de baarmoeder trekt samen en er wordt aan de omringende spieren en banden getrokken. Dat kan geen kwaad en de pijn trekt ook snel weg. Schrik niet als je wat bloed verliest. Je baarmoedermond is beter doorbloed en daardoor kunnen oppervlakkige bloedvaatjes knappen tijdens het vrijen. Maak je je daarover zorgen, neem dan contact op met je verloskundige.

Video: Zo verplaatsen je organen zich tijdens de zwangerschap

Striae

Doordat je borsten en je buik tijdens de zwangerschap flink oprekken, kun je last krijgen van striae, ook wel ‘zwangerschapsstrepen’ genoemd: kleine scheurtjes in je huid. Je herkent ze als roze of blauwe streepjes, onderhuids en grillig van vorm. Na de zwangerschap worden ze meestal parelmoerachtig en daardoor minder opvallend, maar ze gaan niet meer weg.

Striae tegengaan is moeilijk. Als je nog vrij jong bent, is je huid nog heel stevig en ontstaat er makkelijker striae. Je kunt er wel alles aan doen om je borsten en buik in een goede conditie te houden. Let goed op je houding (rechte rug), zorg voor genoeg lichaamsbeweging (zwemmen, borstspieroefeningen…), draag een stevige beha en neem wisseldouches (waarbij je altijd eindigt met koud water).

Nog meer kwaaltjes

Bekkenpijn, een spontante bloedneus, acne of blaasontsteking. Je kunt er tijdens je zwangerschap allemaal last van hebben.
Top 8 babykwaaltjes

Tijdens je zwangerschap zorgt het zwangerschapshormoon progesteron ervoor dat de gewrichten en spieren rondom je bekken soepeler (weker) worden. Dit gebeurt meestal vanaf week vijftien of zestien. Als je een verkeerde beweging maakt, wordt dit minder goed opgevangen door het bekken en kan er sneller iets verkeerd ‘schieten’ (16 tips bij bekkenpijn: wat kun je zelf doen)

Door hormonale veranderingen, kun je ook last krijgen van huidproblemen zoals acne en eczeem. Net als constante droogheid in de neus. Spontane bloedneuzen komen ook vaak voor: tijdens je zwangerschap maakt je lichaam meer bloed aan, voor zowel jou als je baby. Ook worden je bloedvaten onder invloed van het zwangerschapshormoon progesteron slapper en dunner.

Zwangere vrouwen zijn verder vatbaarder voor een blaasontsteking vanwege de veranderende hormoonhuishouding in hun lichaam. De urineleiders worden tijdens de zwangerschap wijder en de blaaswand slapper. Plus: hoe verder je in je zwangerschap bent, hoe meer de baarmoeder (lees: baby) op je blaas drukt. Hierdoor voel je vaker de aandrang om te plassen.

Sporten tijdens de zwangerschap

Het is belangrijk om in goede conditie te blijven, dus met sporten en fitness kun je gewoon doorgaan. Maar overdrijf niet: ga niet tot het uiterste en stop als je je minder lekker voelt. Door het hormoon progesteron zijn je banden verslapt, zodat je wat sneller blessures kunt krijgen. Dé zwangerschapssporten zijn fietsen, zwemmen en wandelen.
Tips om te beginnen met sporten tijdens je zwangerschap

Vitamine D slikken

In de vierde maand kun je extra vitamine D slikken, zo’n tien microgram per dag. Dat is belangrijk voor een goede botopbouw van je baby. Koop alleen vitamine D, geen AD-preparaat: te veel vitamine A is niet goed voor de baby.

Kinderwagen

Begin op tijd met het zoeken naar een kinderwagen. Bedenk van tevoren waar je de wagen vooral voor gaat gebruiken, dat maakt de keuze makkelijker.