Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

plassen na de bevalling

Tips voor plassen na de bevalling

Na een bevalling kan plassen erg pijnlijk zijn. Hoe zit dat precies? En wat zijn de tips om de pijn zo veel mogelijk te voorkomen?

Plassen na de bevalling

Het is belangrijk dat je binnen zes uur na de bevalling goed hebt geplast. Na een bevalling in het ziekenhuis moet je geplast hebben, voordat je weer naar huis mag. Met een lege blaas kan je baarmoeder beter samentrekken waardoor je minder bloed verliest en je baarmoeder sneller geneest. Of je nu wel of geen hechtingen hebt: plassen na de bevalling is vaak gevoelig en pijnlijk. Dit komt doordat je vagina als het ware één grote schaafwond van binnen.

Advertentie

De eerste dagen na je bevalling is het vaak lastig om te plassen. Dit komt doordat het weefsel rond de plasbuis opgezwollen is en de blaasspier door de hormonen slapper is geworden. Zowel de aandrang als het plassen zelf kan na de bevalling anders aanvoelen, omdat tijdens het persen de zenuwen die door de bekkenbodemspieren lopen gekneusd kunnen zijn. Vooral tussen de tweede en zesde dag na je bevalling loopt je blaas snel vol, omdat je lichaam het overtollige vocht begint af te voeren dat je tijdens je zwangerschap vasthield.

Lees hier wat je nog meer kunt verwachten in de eerste kraamweek.

Pijn bij het plassen

Als je uitgescheurd bent tijdens je bevalling, of een knip en hechtingen hebt gekregen, kan plassen erg pijnlijk zijn. De urine zorgt voor een branderig gevoel. Hoe geconcentreerder de urine, hoe pijnlijker het voelt. Spoel je vagina na het plassen meteen na met water, dan ‘brandt’ het minder. Je spoelt op die manier ook meteen de hechtingen schoon. Je kunt ook spoelen met lauwwarme kamillethee: dat werkt behalve verzachtend ook ontstekingsremmend.

Als je naar de wc gaat, kun je ook tegelijkertijd met het plassen water langs je vagina laten lopen en zo de urine verdunnen. Je kunt daarvoor een maatbeker of een bidon gebruiken. Ook kun je onder de douche plassen om de pijn te verminderen.

Meer lezen: Alles over ‘kraamvloed’ oftewel bloedverlies na de bevalling

Tips voor plassen na de bevalling

Hier volgen nog meer tips om de pijn tijdens het plassen zo veel mogelijk te voorkomen.

  1. Ga regelmatig naar de wc om te plassen, ook als je geen aandrang hebt. Doe dit om de 2,5 uur.
  2. Probeer ontspannen op de wc te zitten. Leun licht naar voren en probeer je bekkenbodem te ontspannen. Hier tips hoe je dat doet.
  3. Lukt het plassen niet? Laat dan de kraan in de wastafel lopen. Het geluid van stromend water kan helpen.
  4. Laat tijdens het plassen lauwwarm water langs de hechtingen lopen. Dit kun je doen met een maatbeker of bidon. Zo wordt de urine verdund en voelt plassen minder branderig aan. Ook kun je zo je bekkenbodem beter ontspannen.
  5. Spoel je vagina na het plassen goed na met water. Zo voorkom je dat je een infectie krijgt.
  6. Misschien drink je onbewust minder water, omdat je niet zo vaak wilt plassen. Begrijpelijk, maar niet slim. Zeker als je borstvoeding geeft, is het belangrijk om voldoende te drinken (1,5 tot 2 liter per dag).

Blijf je last houden van klachten of worden de klachten erger? Neem dan contact op met je huisarts of verloskundige.

Plas geen ‘stippeltjes’ na de bevalling

Vroeger leerden vrouwen na hun bevalling ‘stippeltjes’ te plassen om hun bekkenbodemspieren te trainen. Maar daarmee verstoor je de plasreflex: je geeft je hersenen het signaal dat je klaar bent met plassen, terwijl dat niet zo is. Na je bevalling ben je extra kwetsbaar voor een blaasontsteking, dus het is extra belangrijk om goed uit te plassen.

Tip: zo train je je bekkenbodem op de juiste manier

Urineverlies

Veel vrouwen krijgen na hun bevalling last van urineverlies. Dit komt bijvoorbeeld voor bij het niezen, lachen, of als ze te lang hun plas ophouden. Tijdens de bevalling (tenzij je een keizersnede hebt gehad) hebben je bekkenbodemspieren het flink te verduren gehad. Ze zijn opgerekt en daardoor zijn ze minder sterk. Met speciale oefeningen tegen urineverlies kun je je bekkenbodemspieren trainen. Meestal gaat urineverlies een paar maanden na de bevalling weer over.

Seks na de bevalling: dit zijn de meest gestelde vragen (en antwoorden)

Tips voor poepen na de bevalling

Na je bevalling kun je niet alleen pijn hebben tijdens het plassen, ook het poepen kan zeer doen. De ontlasting komt na een bevalling vaak pas na een paar dagen weer op gang. Dat komt doordat je darmen tijdens de bevalling zijn leeg geduwd en het even duurt voordat de darmbewegingen weer op gang komen. Door het vochtverlies na je bevalling kan je ontlasting wat dikker en harder zijn. Je kunt hierdoor last krijgen van verstopping (obstipatie).

Sommige vrouwen die net zijn bevallen, zijn bang om te poepen. Ze zijn bang dat het pijn doet of denken dat de hechtingen losraken als ze druk zetten. Als je voelt dat je moet poepen, hou het dan vooral niet op. Probeer je zo veel mogelijk te ontspannen. Neem de tijd en probeer zo min mogelijk kracht te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een tijdschrift of je mobieltje meenemen naar de wc om even rustig te zitten. Gebruik na afloop liever geen vochtig toiletpapier, maar een lauwwarm washandje.

Hier volgen nog meer tips om je ontlasting op gang te brengen:

  • Drink voldoende water, zeker als je borstvoeding geeft. Denk aan 1,5 tot 2 liter per dag.
  • Eet vezelrijk voedsel, zoals fruit. Vooral mango’s, pruimen, peren met schil en bosvruchten zijn goed voor je stoelgang. Ook suikervrije granola, volkorenproducten en lijnzaad bevatten veel vezels.
  • Producten als bananen, wit brood, hardgekookte eieren en te veel koffie en thee kun je beter laten staan.
  • Probeer op vaste tijdstippen te eten en sla geen maaltijden over.
  • Probeer voor voldoende lichaamsbeweging te zorgen. Als je net bent bevallen, ben je blij met een kort blokje om. Maar probeer na een paar weken elke dag een half uurtje te lopen.

Bekijk hier 6 slimme voedingstips voor na de bevalling

Aambeien

Tijdens de zwangerschap of na de bevalling kun je last krijgen van aambeien. Dit is een uitstulping aan de binnenkant van je anus. Aambeien kunnen ook ontstaan door het persen tijdens de bevalling. Ze kunnen geen kwaad, maar zorgen wel voor ongemak, jeuk en/of pijn. Bovendien zitten ze op een ongemakkelijke plek. Aambeien zijn gelukkig goed te behandelen en gaan vaak vanzelf weer weg.

Tips om snel van aambeien af te zijn:

  • Hierbij gelden dezelfde tips als tegen verstopping: beweeg regelmatig, drink voldoende water en kies voor vezelrijk voedsel.
  • Ga meteen naar de wc als je merkt dat je moet poepen. Als je te lang wacht, kan dit ervoor zorgen dat je ontlasting harder wordt.
  • Probeer niet te persen. Hierdoor worden de aambeien erger en doen ze meer pijn.
  • Probeer niet te krabben, hoe lastig dat ook zal zijn. Als je krabt, kunnen er infecties ontstaan en dat verergert de irritatie alleen maar.
  • Gebruik geen ruw toiletpapier of vochtig toiletpapier, maar bij voorkeur een lauwwarm washandje.
  • Dit kan de klachten verminderen: een lauwwarm bad, het dragen van katoenen ondergoed, pijnstilling zonder codeïne (veroorzaakt obstipatie) of duw de aambeien voorzichtig terug als ze mee naar buiten komen tijdens het poepen.
  • Heb je erg veel last van aambeien, doen ze pijn of jeuken ze? Dan kan je huisarts lidocaïnezalf voorschrijven. Die zalf werkt verdovend. Maar ook bij de drogist kun je middeltjes tegen aambeien halen.

Lees meer: Ontzwangeren: dit doet je lichaam na de bevalling