Babymassage: hoe en wat?

Babymassage: hoe en wat?

Als je baby slecht slaapt of veel last heeft van krampjes kan een babymassage enorm helpen. Maar het is ook gewoon een fijne manier om tijd met je kind door te brengen en jullie band te versterken. Yogalerares en Ouders van Nu expert Sanne Kerkhof vertelt.

Wat is een babymassage?

Babymassage is afkomstig uit India, waar het ‘Shantala’ heet. Daar worden baby’s dagelijks door hun moeder gemasseerd als onderdeel van de dagelijkse verzorging. Shantala is een ritmische massage waarin je liefdevol en aandachtig met je baby bezig bent. Ook in Nederland ontdekken steeds meer ouders de voordelen van babymassage. Het is goed voor de baby én leuk om te doen.

Voordelen baby

Zowel voor je baby als voor jezelf is een babymassage een ontspannende manier van aandacht hebben voor elkaar. Babymassage heeft daarnaast nog allerlei voordelen voor de gezondheid en ontwikkeling van je baby. Door de massage worden de zintuigen van je kind geactiveerd en als je vrij stevig masseert, voelt je baby zich geborgen en ontspannen. Ook stimuleert de massage de darmpjes van je baby, wat darmkrampjes vermindert. En ook voor onrustige slapers kan een babymassage uitkomst bieden: veel baby’s slapen na een massage… Juist, als een baby.

Gelukshormoon

Hoe komt het dat baby’s ontspannen door een massage? Het masseren zorgt bij de baby voor meer serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd. De hoeveelheid cortisol (het hormoon dat met stress in verband gebracht wordt) daalt. Als resultaat daalt de hartslag van je baby en wordt zijn ademhaling rustiger. Andere voordelen van een babymassage zijn:

Ook heeft babymassage een gunstige invloed op:

  • de ontwikkeling van de hersenen
  • de lichaamsgroei
  • de ademhaling
  • het immuunsysteem

Voordelen ouders

Los van de voordelen van babymassage voor je kind, zoals ontspannen, slapen en darmkrampjes, is het ook goed voor ouders. Door je kind te masseren neem je echt even de tijd voor je kind en daar wordt je zelf ontspannen van. Ook voor moeders met een postpartum depressie werkt babymassage positief. Deze moeders voelen zich vaak minder gedeprimeerd en gestrest door hun baby regelmatig te masseren. Ook voor vaders kan het een goede manier zijn om tijd door te brengen met hun baby. Zeker als moeders borstvoeding geven, missen zij soms een zo’n intensief contactmoment.

Starten met babymassage

Wanneer je baby 4 weken oud is, kun je starten met babymassage. Voor die tijd is een massage te inspannend voor je baby. In principe kun je zo lang doorgaan met het masseren van je baby als je wilt. Maar: hoe ouder je baby wordt, hoe beweeglijker en daarmee moeilijker te masseren. Toch kun je ook als je kind wat ouder is nog het een en ander doen. Masseer bijvoorbeeld alleen nog de handjes of voetjes als je kind niet meer rustig wil blijven liggen.

Dit heb je nodig

Leg je baby in z’n blootje op een handdoek of laken, eventueel met een verschoonkussen eronder. Als je baby het koud heeft, laat je een rompertje aan. Zorg er in ieder geval voor dat de kamer warm genoeg is (ongeveer 24 graden). Berg speelgoed op en zet telefoon en televisie uit. Doe sieraden die in de weg kunnen gaan zitten af en zorg dat je nagels kort zijn.

  • (Massage)olie geschikt voor baby’s (speciale babyolie of plantaardige olie, in elk geval geen geparfumeerde olie).
  • Handdoek of spuugdoekje om gemorste olie of teruggegeven melk mee op te ruimen.
  • Kleertjes voor na de massage en alles wat je normaal gebruikt om een luier te verschonen.
Warm badje

Om er zeker van te zijn dat je baby het lekker warm heeft, kun je hem ook eerst in bad doen. Grote kans dat hij na de massage extra loom is en heerlijk in slaap valt.

tip

De massage

Wil je je baby masseren, kies dan een tijdstip waarop je baby rustig maar alert is, bijvoorbeeld een uur na een voeding en een schone luier. Dan heeft hij geen honger en is hij niet te moe. Wil je juist dat je baby lekker gaat slapen door de massage, masseer hem dan als hij al een beetje moe is en vlak voor bedtijd.

  1. Test voordat je begint met de massage of je baby niet allergisch is voor de olie die je wilt gebruiken. Wrijf wat olie op de binnenkant van zijn ellenboog en wacht een paar minuten. Geeft je baby’s huid geen reactie, dan kun je starten met de massage en de olie gebruiken.
  2. De eerste paar keer masseer je alleen de beentjes van je baby, zodat hij gewend raakt aan het gevoel. Dit is een goede plek om te beginnen aangezien je baby al enigszins gewend is aan de aanraking daar door het verschonen van luiers.
  3. Is je baby gewend aan de aanrakingen, masseer hem daarna dan steeds in dezelfde volgorde. Je start bijvoorbeeld met de buik, dan de armpjes, handjes, benen, rug en het gezichtje. Baby’s houden van een vaste volgorde, zo weten ze wat er straks komt. Om een vaste massage routine te leren, kun je een cursus babymassage volgen.
  4. Een van de belangrijkste dingen tijdens het geven van een babymassage is het lezen van de signalen die je baby geeft. Je baby geeft vanzelf aan wanneer hij het genoeg vindt en wat hij prettig vindt. Hoe vaker je je baby masseert, hoe beter je deze signalen zult herkennen.
  5. Een volledige babymassage duurt zo’n twintig minuten. Let op: dat is een richtlijn. Als jouw baby het na tien minuten genoeg vindt, dan stop je. Je hoeft ook niet altijd een volledige massage te geven, je kunt je ook beperken tot een gedeelte van het lijstje.

Na de massage

Ben je klaar met de massage, kleed dan je baby lekker warm aan of wikkel hem in een doek. Kijk waar hij behoefte aan heeft. Misschien heeft hij honger of is hij slaperig. Wees niet verbaasd als je baby na de massage in een lange en diepe slaap valt.

Wanneer niet masseren?

Er zijn een aantal momenten waarop je je baby beter niet kunt masseren:

  • Als je baby last heeft van uitslag
  • Als je baby zich niet lekker voelt of koorts heeft
  • Binnen drie dagen na een vaccinatie
Cursus babymassage

In de meeste steden worden cursussen babymassage gegeven. Tijdens zo'n cursus leer je massagetechnieken die geschikt zijn voor baby's.

tip

Sanne Kerkhof

Yogalerares

Sanne Kerkhof is gecertificeerd Vijnana Yoga-lerares. Mediteren, ademen en bewegen staan centraal bij deze vorm van yoga. Haar specialismen zijn zwangerschapsyoga, postnatale yoga en babymassage. Samen met Eveline Torres is ze eigenaar van Samana Yoga Center Amsterdam. Ze heeft drie dochters.