voedingsschema peuter

Voedingsschema dreumes en peuter: handige dagmenu’s

Gezond eten en drinken is belangrijk voor de ontwikkeling van je dreumes en peuter. Maar hoe weet je nu welk voedingsschema hij per dag nodig heeft?

Als je kind een jaar is, mag hij met de pot mee-eten. Dit geldt voor het ontbijt, de lunch en het avondeten. Je dreumes of peuter mag vrijwel alles eten wat jij ook eet, maar dan wat minder grote porties.

Lees ook: Stapje voor stapje naar vast voedsel

Drinken

Het is belangrijk dat je kind genoeg te drinken krijgt per dag. Dat is onder andere goed voor de ontlasting die door het vocht zacht en soepel blijft. Een kind tussen de 1 en 3 jaar heeft één liter (zes à zeven glazen) per dag nodig. Is je kind 4 jaar dan heeft hij anderhalf liter per dag nodig (tien glazen).

Water is het beste voor je kind en in melk zitten de belangrijkste voedingsstoffen en vitamines die kinderen nodig hebben. Je kunt je kind ook af en toe diksap of appelsap geven, maar daar zitten veel suikers in. Tips: wat als je kind een lastige drinker is.

Eten

Wat is een goed voedingsschema voor je dreumes of peuter? Om je houvast te geven, staan hieronder vier voorbeeldmenu’s beschreven. Het laagste getal past meer bij een kind van 1 jaar en het hoogste bij 3 jaar. Kinderen kunnen tussen de 1 en 3 jaar verschillen in hoe hard ze groeien en hoeveel ze op een dag willen eten. Het gaat dus om het gemiddelde.

Voorbeeld voedingsschema’s

Ieder kind heeft andere behoeftes, maar om je een eindje op weg te helpen volgen hier vier voorbeeldmenu’s voor een dreumes en peuter van het Voedingscentrum. Let wel, de menu’s zijn slechts een richtlijn. Het is logisch dat niet iedere dreumes en peuter even vaak eet en drinkt. Zolang hij gezond is en goed groeit, hoef je je geen zorgen te maken. Als je twijfelt, kun je advies aan het consultatiebureau of de huisarts vragen.

Menu 1

Ontbijt 1 volkoren boterham met margarine uit een kuipje en appelstroop
Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
Tussendoor Een geschilde appel in partjes
Een bekertje lauwe thee zonder suiker of een bekertje water
Lunch 2 volkoren boterhammen met margarine uit een kuipje; met pindakaas zonder suiker en zout en 1 met zuivelspread
Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
Tussendoor Een schaaltje druiven
Een bekertje thee zonder suiker
Warme maaltijd Een half varkensfiletlapje (50 gram), 1-2 opscheplepels doperwten en 1-2 opscheplepels zilvervliesrijst met 1 eetlepel kerriesaus
Een bekertje water

Meer lezen: Hoeveel suiker mag een kind per dag?

Menu 2

Ontbijt 1 volkoren boterham met margarine uit een kuipje en plakjes banaan
Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
Tussendoor Een bekertje lauwe thee zonder suiker of een bekertje water
Lunch 2 volkoren boterhammen met margarine uit een kuipje; 1 met een omelet van 1 ei en 1 met stukjes aardbei
Een bekertje water
Tussendoor Een paar door midden gesneden kerstomaatjes
Een bekertje thee of water
Warme maaltijd 1-2 opscheplepels (volkoren) spaghetti (50-100 gram) met Bolognaisesaus en een paar plakjes komkommer en kerstomaatjes (50 gram)
Een schaaltje magere yoghurt (150 ml) met blokjes peer
Een bekertje water

Menu 3 (Vega)

Ontbijt 1 volkoren boterham met margarine uit een kuipje en notenpasta zonder suiker en zout
Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
Tussendoor Een geschilde peer in blokjes
Een bekertje thee zonder suiker of een bekertje water
Lunch Een tosti van 2 volkoren boterhammen met margarine uit een kuipje, zuivelspread en een halve tomaat in plakjes ertussen
Een bekertje water
Tussendoor Een schaaltje magere yoghurt (150 ml) met een halve sinaasappel in blokjes
Warme maaltijd Wokschotel met vegetarische mix en 1-2 opscheplepels aardappelpartjes (50-100 gram)
Een bekertje water

 Tip: zoveel groente en fruit moet een kind per dag eten

Menu 4

Ontbijt Een stukje (Turks) brood (35 gram) met plantaardige margarine uit een kuipje en wat notenpasta zonder suiker en zout
Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
Tussendoor Een bekertje thee zonder suiker of een bekertje water
Lunch 2 stukjes (Turks) brood (70 gram) met plantaardige margarine uit een kuipje en plakjes komkommer en tomaat en een stuk brood met plantaardige margarine uit een kuipje en hummus zonder zout
Partjes sinaasappel
Een bekertje aryan (150 ml) zonder zout
Tussendoor 3 gedroogde abrikozen
Een bekertje thee zonder suiker
Warme maaltijd Stukje gebakken vis (50 gram) met 1-2 opscheplepels (volkoren) couscous of bulgur (50-100 gram) met 1-2 opscheplepels prei
Een bekertje water

Lees meer: Waarom je kind vezelrijke voeding nodig heeft

Tips voor het geven van groente

Dat het eten van voldoende groente heel belangrijk is voor de gezondheid van kinderen en volwassenen, begrijpt iedereen. Helaas zijn er veel kinderen die juist de bonen, broccoli, wortels of andere groente op hun bord links laten liggen, met de nodige strijd als gevolg. Je kunt proberen de groente te verstoppen of pureren, maar daar trappen kinderen niet altijd in. Hier lees je hoe je je kind zover krijgt dat hij meer groente en fruit gaat eten. Belangrijk is dat je eten geen strijd laat worden.

Je kunt niet alle soorten groente op dezelfde manier aan je kind geven.

  1. (Cherry)tomaten en komkommer kun je het beste in kwarten snijden, omdat de kans groot is dat je kind zich anders in de groente verslikt.
  2. Avocado en peer zijn glibberig en zacht. Snijd dit eerst in blokjes, zodat je kind de blokjes goed vast kan pakken en in zijn mond kan stoppen.
  3. Bloemkool, broccoli, wortels, pompoen en (zoete) aardappel zijn hard. Kook, stoom of rooster deze groenten totdat het zacht genoeg is voor je kind om te eten.

Meer weten? Kinder-EHBO: dit moet je doen als je kind zich ernstig verslikt.

Alles is nee

Als je kind tussen de 1 en 2 jaar is, kan hij opeens groente- en fruitsoorten laten staan die hij voorheen goed at. Opeens is alles ‘nee’ bij je kind en zit hij in de peuterpuberteit.
Hier vind je tips wat je kunt doen als jouw kind opeens weigert te eten.

Vitamine D

Tot zijn vierde jaar heeft je kind dagelijks extra vitamine D nodig. Jonge kinderen zijn namelijk niet in staat voldoende uit voeding te halen of op te nemen via de huid. Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden. Het helpt om calcium uit voeding op te nemen en beschermt tegen ziekten. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Je lichaam kan door zonlicht op de huid deze vitamine zelf aanmaken. Vitamine D zit ook in onze voeding: vooral in vette vis en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D of levertraan, wat is beter?

Hoeveel vitamine D?

Het officiële advies is om je kind tot vier jaar tien microgram vitamine D per dag te geven. Heeft je kind een donkere of getinte huid, dan kun je na z’n vierde verjaardag het beste gewoon doorgaan met het geven van extra vitamine D. Bij een donkere huid werkt de opname door zonlicht op de huid namelijk minder goed. Het is niet erg als je een keer vergeet om de vitamine te geven. Geef de druppels als je eraan denkt. Het helpt om een vast moment van de dag uit te kiezen om ze te geven.

Lees meer: Dit zijn belangrijke vitamines voor kinderen

Wat kun je beter niet geven?

Je dreumes of peuter mag vrijwel alles eten wat jij ook eet, maar er zijn een paar producten die je hem beter nog niet kunt geven:

  • Rauwe vis en rauw vlees of producten met rauwe melk of ei. Hier kunnen schadelijke bacteriën inzitten en daar zijn jonge kinderen gevoeliger voor.
  • Producten met veel zout, zoals vleeswaren, kant-en-klare sauzen en snacks. De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet goed verwerken. Om ervoor te zorgen dat je kind minder zout binnenkrijgt, kun je bijvoorbeeld zelf geen zout toevoegen aan je eten. Als je boodschappen doet, koop dan producten waar weinig zout in zit. In een potje groenten zit bijvoorbeeld vaak zout. In diepvriesgroente en verse groente niet.
  • Gewone kaas bevat relatief veel verzadigd vet en zout. Je kunt beter kiezen voor een soort met weinig of minder zout. Denk bijvoorbeeld aan mozzarella, zuivelspread of hüttenkäse. Gewone kaas (mager en vet) en smeerkaas bevatten vaak wel twee keer meer zout.

Lees ook: Hoeveel zout mag een kind per dag?