Mindfulness tijdens je zwangerschap

Mindfulness tijdens je zwangerschap

Pieker je veel tijdens je zwangerschap? Of zou je je zwangerschap bewuster willen beleven? Dan is een cursus Mindful Zwanger misschien iets voor jou. Hier leer je meer in ‘het nu’ te leven en om te gaan met stressgevoelens. En het kan je ook helpen bij je bevalling.

Mindfulness is met je aandacht aanwezig zijn in dít moment, zonder er een oordeel over te hebben. Dit klinkt misschien vaag of zweverig, maar het is juist heel back to basic. Doordat je bewuster leeft, leer je hoe je anders kunt omgaan met stressvolle en onprettige situaties.

Effecten van mindfulness

Mensen die een mindfulness-training hebben gevolgd, merken vaak positieve effecten zoals minder stress en angst, minder piekeren en ze hebben een beter immuunsysteem. Dit kan ook voor zwangere vrouwen erg goed zijn: stress tijdens de zwangerschap is niet bevorderlijk voor jou en je baby. Maar ook tijdens de bevalling en in de periode daarna kun je veel hebben aan wat je leert tijdens een cursus mindfulness.

Hormonen

Tijdens je zwangerschap schieten je hormonen vaak alle kanten op. Bovendien is er veel om je druk over te maken: hoe zal de bevalling gaan, zal ik een goede moeder zijn, waarom ben ik de hele tijd zo moe en gaat het wel goed met de baby in mijn buik? Je gedachten kunnen met je aan de haal gaan en precies om die reden kan een mindfulness-zwangerschapscursus goed zijn.

Veranderingen in je lichaam

Ook je lichaam doet tijdens je zwangerschap ineens andere dingen dan je gewend bent. Je conditie gaat achteruit, je komt kilo’s aan en een blokje om kan er al voor zorgen dat je buiten adem bent. Hier kun je je druk om maken, of het gewoon accepteren zoals het is. Omdat het laatste makkelijker is gezegd dan gedaan, kan een mindfulness cursus je helpen de veranderingen in je lichaam te accepteren en te waarderen.

Hoe gaat een cursus mindfulness eraan toe?

Een cursus Mindful Zwanger bestaat uit een aantal bijeenkomsten van meestal twee uur. Hoeveel lessen je krijgt en hoe lang ze duren verschilt per cursus. Tijdens de bijeenkomsten doe je aandachts-, bewustzijns-, bewegings- en meditatieoefeningen en leer je anders omgaan met stress. Ook kun je ervaringen uitwisselen met andere aanstaande moeders.

Er wordt aandacht besteed aan wat er in je lichaam gebeurt tijdens de zwangerschap en de bevalling. Ook puffen, persen en tips voor het omgaan met de weeën komen aan de orde. Soms krijg je een cd en/of werkboek mee, zodat je thuis ook aan de slag kunt met wat er die week is behandeld en de meditatieoefeningen vaker kunt doen.

Aan het eind van de cursus ben je in staat je zwangerschap, bevalling en de periode na de geboorte van je baby bewust te ervaren. Je leert te luisteren naar en vertrouwen op je eigen gevoel en eventuele angsten los te laten.

Tijdens de bevalling

Mindfulness kan je ook tijdens je bevalling helpen, zoals bij het opvangen van weeën en het omgaan met pijn. Je leert de situatie te accepteren zoals hij is, ook al verloopt het misschien anders dan je van tevoren had bedacht. En je leert vertrouwen te hebben in jezelf en de mensen om je heen.

Na de bevalling

Ook in de periode na je bevalling kun je wat je tijdens de cursus leert goed gebruiken. In je (nieuwe) rol als ouder, met in de eerste periode ook nog eens weinig slaap en veel onzekerheden, kunnen je gedachten (en hormonen) van hot naar her schieten. Dan is het heel fijn als je al weet hoe je meer ruimte in je hoofd kunt creëren. Want dat kan helpen tegen stressgevoelens.

Kinderen zijn al mindful

Kleine kinderen zijn eigenlijk continu in het moment van nu en oordelen nog niet. Als een kind bijvoorbeeld voor het eerst in zijn leven een spin ziet, onderzoekt hij het beestje vol aandacht. Hij heeft het nog nooit gezien, dus hij vindt het niet eng of vies. Hij heeft er nog geen oordeel over. Lees hier meer over mindfulness voor kinderen.

Volwassenen hebben al over zoveel dingen een oordeel dat het moeilijk is om nog zo onbevangen naar de wereld om ze heen te kijken. Maar we kunnen het wel weer leren, simpelweg door het te trainen. Dat is wat je bij een mindfulnesscursus doet.