Mindful zwanger zijn

Mindful zwanger zijn

Steeds vaker hoor en lees je over mindfulness. Maar wat is mindfulness nu precies? En heb je er iets aan tijdens je zwangerschap en/of bevalling?

Wat is mindfulness?

Mindfulness is puur met je aandacht aanwezig zijn in het huidige moment zonder er een oordeel over te hebben. Dit klinkt misschien vaag of zweverig, maar het is juist heel ‘back to basic’. Doordat je bewuster leeft, leer je hoe je anders kunt omgaan met stressvolle en onprettige situaties.

Jong geleerd

Kleine kinderen zijn eigenlijk continu ‘in het moment van nu’ en oordelen nog niet. Als een kind bijvoorbeeld voor het eerst in zijn leven een spin ziet, onderzoekt hij het beestje vol aandacht. Hij heeft het nog nooit gezien, dus hij vindt het niet eng of vies. Hij heeft er nog geen oordeel over.

Wij volwassenen hebben al over zoveel dingen een oordeel, dat het voor ons heel moeilijk is om nog zo onbevangen naar de dingen om ons heen te kijken. Maar we kunnen het wel weer leren, simpelweg door het te trainen. Dat is wat je bij mindfulness doet.

Effecten van mindfulness

Mindfulness is dus een vaardigheid die je kunt aanleren door te oefenen/trainen. Het is een aandachtstraining om bewuster in het leven te staan. Mensen die een mindfulness-training hebben gevolgd, merken vaak positieve effecten, zoals:

  • verminderde neiging tot piekeren
  • een vergroting van de emotionele stabiliteit
  • verminderde stressreacties
  • verminderde angst en pijnbeleving
  • verbeterd immuunsysteem
  • een vergroting van de cognitieve vitaliteit bij het ouder worden.

Deze effecten kunnen interessant zijn voor zwangere vrouwen. Zoals bekend is stress tijdens de zwangerschap niet goed voor jou en je baby. Maar ook bij de bevalling en in de periode daarna kun je profijt hebben van mindfulness.

Cursus ‘Mindful zwanger’

Wil jij je zwangerschap bewuster beleven en leren omgaan met stressvolle situaties die je tegen kunt komen? Dan is de cursus mindful zwanger misschien een geschikte zwangerschapscursus voor jou.

De cursus mindful zwanger en bevallen is gebaseerd op het Mindfulness-Based Stress Reduction program, oftewel het MBSR-programma. Het MBSR-programma is aangepast voor de zwangere vrouw en aanstaande moeder.

Bij de cursus worden oosterse meditatietechnieken en westerse psychologische kennis gebruikt die ervoor kunnen zorgen dat je je zwangerschap en bevalling bewuster en intenser beleeft. Ook kan de cursus helpen om om te gaan met stress en onprettige omstandigheden tijdens je zwangerschap en bevalling. Een groot deel van de training bestaat uit (leren) mediteren.

De lessen

De cursus bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van twee uur. Tijdens de bijeenkomsten doe je aandachts-/meditatieoefeningen, oefeningen met het bewustzijn, simpele bewegingsoefeningen en leer je anders omgaan met stress. Ook kun je ervaringen uitwisselen met andere aanstaande moeders.

Er wordt aandacht besteed aan wat er in je lichaam gebeurt tijdens de zwangerschap en de bevalling. Dit wordt gedaan met inhoudelijke lessen, waarbij ook het puffen, persen en tips voor het omgaan met de weeën aan de orde komen. Je krijgt een werkboek zodat je kunt nalezen wat er per week is behandeld. Ook krijg je cd’s met meditatieoefeningen, zodat je thuis verder kunt oefenen.

Leven in het nu

Je leert meer te leven in ‘het moment van nu’. Dit kun je ook in het dagelijks leven toepassen. Je kunt zo je zwangerschap veel bewuster beleven, waardoor deze ervaring nog waardevoller kan worden.

Daarnaast kan het je helpen tijdens de bevalling, bijvoorbeeld bij het opvangen van weeën en het omgaan met pijn. Maar ook in de periode daarna, in je (nieuwe) rol als ouder, kun je wat je geleerd hebt tijdens de cursus goed gebruiken.

Mindful zwanger

De cursus ‘mindful zwanger’ is bedoeld voor zwangere vrouwen vanaf een zwangerschapsduur van 15 weken. De cursus wordt in groepsverband gegeven. Om te kunnen deelnemen hoef je geen ervaring te hebben met meditatie of mindfulness.

Kijk voor meer informatie op: Mindfulway.nl