mindful zwanger

Mindfulness tijdens je zwangerschap

Pieker je veel tijdens je zwangerschap? Of zou je je zwangerschap bewuster willen beleven? Dan kan mindfulness tijdens je zwangerschap helpen. Lees hier alles over de effecten en het volgen van een mindfulness-zwangerschapscursus. 

Mindfulness is met je aandacht aanwezig zijn in dít moment, zonder er een oordeel over te hebben. Doordat je bewuster leeft, leer je hoe je beter en ook wel positiever om kunt gaan met stressvolle en onprettige situaties. Je leeft meer in ‘het nu’ en kunt beter omgaan met stressgevoelens. Ook kan mindfulness je helpen bij je bevalling.

Effecten van mindfulness

Mensen die aan mindfulness doen, merken positieve effecten zoals minder stress en angst, minder piekeren en ze hebben daardoor vaak een beter immuunsysteem. Mindfulness kan ook voor zwangere vrouwen erg goed zijn: stress tijdens de zwangerschap is namelijk niet bevorderlijk voor jou en je baby. Maar ook tijdens de bevalling en in de periode daarna kun je veel hebben aan mindfulness.

Mindfulness-zwangerschapscursus

Tijdens je zwangerschap schieten je hormonen vaak alle kanten op. Bovendien is er veel om je druk over te maken: hoe zal de bevalling gaan, zal ik een goede moeder zijn, waarom ben ik de hele tijd zo moe en gaat het wel goed met de baby in mijn buik? Je gedachten kunnen met je aan de haal gaan en precies om die reden kan een mindfulness-zwangerschapscursus goed zijn. Daarmee creëer je meer rust en ontspanning en kun je je gedachten beter accepteren en loslaten.

Lees ook: Overzicht zwangerschapscursussen, welke past bij jou?

Veranderingen in je lichaam

Ook je lichaam doet tijdens je zwangerschap ineens andere dingen dan je gewend bent. Je conditie gaat achteruit, je komt kilo’s aan en een blokje om kan er al voor zorgen dat je buiten adem bent. Hier kun je je druk om maken, of het gewoon accepteren zoals het is. Omdat het laatste makkelijker is gezegd dan gedaan, kan een mindfulness je helpen de veranderingen in je lichaam te accepteren en te waarderen.

Hoe gaat een cursus mindfulness eraan toe?

Een mindfulness-cursus bestaat uit een aantal bijeenkomsten van meestal twee uur. Hoeveel lessen je krijgt en hoe lang ze duren verschilt per cursus. Tijdens de bijeenkomsten doe je aandachts-, bewustzijns-, bewegings- en meditatieoefeningen en leer je anders omgaan met stress. Ook kun je ervaringen uitwisselen met andere aanstaande moeders.

Er wordt aandacht besteed aan wat er in je lichaam gebeurt tijdens de zwangerschap en de bevalling. Ook ontspannen, een rustige ademhaling waarbij je accepteert wat je voelt en tips voor het omgaan met de weeën komen aan de orde. Soms krijg je een cd/mp3 en/of werkboek mee, zodat je thuis ook aan de slag kunt met wat er die week is behandeld en de meditatieoefeningen vaker kunt doen.

Aan het eind van de cursus is het de bedoeling dat je in staat bent je zwangerschap, bevalling en de periode na de geboorte van je baby bewust te ervaren. Je leert te luisteren naar en vertrouwen op je eigen gevoel en eventuele angsten los te laten.

Meer lezen: Bang voor de bevalling? Dit kan je helpen

Tijdens de bevalling

Mindfulness kan je ook tijdens je bevalling helpen, zoals bij het opvangen van weeën en het omgaan met wat je voelt. Je leert te accepteren wat je voelt en de situatie te accepteren zoals hij is, ook al verloopt de bevalling misschien anders dan je van tevoren had bedacht. En je leert vertrouwen te hebben in jezelf, je lichaam en de mensen om je heen. 

Na de bevalling

Ook in de periode na je bevalling (fase ontzwangeren) kun je wat je tijdens de cursus leert goed gebruiken. In je (nieuwe) rol als ouder, met in de eerste periode ook nog eens weinig slaap en veel onzekerheden, kunnen je gedachten (en hormonen) van hot naar her schieten. Dan is het heel fijn als je al weet hoe je meer ruimte in je hoofd kunt creëren. Want dat kan helpen tegen stressgevoelens. 

Je kunt bijvoorbeeld een time-out nemen waarbij je, als je baby slaapt, zelf ook even gaat liggen, jezelf diep ontspant en je gedachten ‘laat zijn’. Als je je gedachten kunt loslaten en even uitrust zal je merken dat je je weer een stuk energieker voelt. Op deze wijze kun je ook weer positiever omgaan met wat de dag je brengt. 

Lees ook: Gebroken nachten, zo hou je het (langer) vol

Geboorteplan en kraamplan als houvast

Nog een manier om je voor te bereiden op de bevalling en de periode erna: schrijf een geboorteplan en kraamplan met al je wensen. Neem de tips die je tijdens de mindfulness-cursus krijgt daarin mee. Ook al loopt het op het moment misschien anders, het kan een fijne houvast en geheugensteuntje zijn. 

Meer weten? Handleiding geboorteplan schrijven en handleiding kraamplan schrijven. 

Kinderen zijn al mindful

Kleine kinderen zijn eigenlijk altijd in het ‘nu’ en oordelen nog niet. Als een kind bijvoorbeeld voor het eerst in zijn leven een spin ziet, onderzoekt hij het beestje vol aandacht. Hij heeft het nog nooit gezien, dus hij vindt het niet eng of vies. Hij heeft er nog geen oordeel over. Lees hier meer over mindfulness voor kinderen. 

Volwassenen hebben al over zoveel dingen een oordeel dat het moeilijk is om nog zo onbevangen naar de wereld om ze heen te kijken. Maar we kunnen het wel weer leren, simpelweg door het te trainen. Sta eens wat vaker stil bij ‘het moment’ en stel jezelf de vraag ‘Wat is er nu?’ ‘Wat voel ik nu?’. Laat dat gevoel er zijn als je je bijvoorbeeld irriteert aan iets. Reageer er niet meteen op en ga iets doen waardoor je ‘de gedachten of het gevoel’ los kunt laten. Zo kun je zelf ook weer wat onbevangener in het leven staan. Neem daarin een voorbeeld aan kinderen. Kijk eens hoe ‘mindful’ zij op dingen reageren als ze nog jong zijn en ga daarin mee.