Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Veilig in de zon als je zwanger bent

Heerlijk, de zon op je huid. Maar helaas gaat zwanger en zon niet heel goed samen. Je huid veroudert snel en je hebt tijdens je zwangerschap kans op pigmentvlekken. Hoe geniet je veilig en zwanger in de zon?

Zwanger en zon

De zon maakt vrolijk en geeft energie. Bovendien stimuleren uv-stralen de aanmaak van vitamine D, goed voor onder andere de botopbouw. Maar te veel zonnestraling is niet goed voor jou en je baby. Veel in de zon en net zwanger? Dat is geen goed idee. Uv-straling bereikt je baby dan wel niet (zwanger en buik in de zon maakt dus niet zo veel uit), bij een verhoogde lichaamstemperatuur vroeg in de zwangerschap heb je een iets grotere kans op aangeboren afwijkingen bij je baby. Bovendien kan oververhitting mogelijk leiden tot een miskraam. Zon daarom met mate, zeker in die eerste maanden.

Advertentie

Daarbij is te veel zonnen ook niet goed voor jou. Door uv-straling veroudert je huid snel. Tijdens je zwangerschap heb je ook kans op het bekende zwangerschapsmasker: pigmentvlekken in je gezicht. Smeer daarom je gezicht (en vergeet ook je decolleté niet) goed in met een hoge beschermingsfactor. Zonnen valt vaak tegen als je zwanger bent, want je kunt slechter tegen de hitte. Wil je toch zwanger van de zomer genieten? Zoek dan een plek in de schaduw en draag een hoed.

Zwanger in de zomer? Hier 6 verkoelende tips.

Zwanger in de zon: hoge factor

Je kunt best af en toe zwanger in de zon zitten, maar gebruik dan wel een zonnebrandcrème. Hierin zitten uv-filters, waardoor minder uv-stralen de huid bereiken. De factor geeft aan hoelang je beschermd in de zon kunt. Een blanke huid verbrandt zonder bescherming bijvoorbeeld na een kwartier. Met factor 10 kun je 150 minuten in de zon zitten (15 minuten maal factor 10 is 150 minuten).

De beschermingsfactor is universeel. Dit betekent dat factor 15 van een A-merk dezelfde bescherming biedt als factor 15 van een B-merk (huismerken van drogisterijen, bijvoorbeeld). Het best kun je een zonnebrandproduct gebruiken met minimaal factor 30, ongeacht je huidtype. Een hoge factor beschermt je huid langer en beter.

Lees ook: Zo voorkom je striae in een paar simpele stappen

Water, sneeuw en schaduw

Vermijd de zon tussen 12:00 en 15:00 uur, de zonkracht is dan het sterkst. Wees ook in de schaduw op je hoede: ook al is de blootstelling aan uv-stralen hier beperkter dan in de volle zon, toch kun je ook in de schaduw verbranden. In een bootje en in de sneeuw is het extra oppassen geblazen. Water en sneeuw weerkaatsen namelijk de uv-stralen. Wist je dat uv-stralen zelfs door glas heen gaan? Ook wolken houden uv-straling maar deels tegen.

TIP! Zwanger of niet, met deze on trend-zonnebrillen bescherm je je ogen én zie je on point uit

Zwanger en zon: smeren, smeren, smeren

Smeer je huid een half uur voor je naar buiten gaat in en besteed extra aandacht aan gevoelige plekken als je neus, oren en nek. De crème, lotion of melk heeft zo voldoende tijd om in te trekken. Wees niet zuinig; om de beloofde bescherming te bereiken, moet je royaal smeren.

Smeer minimaal elke twee uur opnieuw in. Ook na het zwemmen is het belangrijk om weer te smeren, ook al staat er ‘waterproof’ op de fles. Door afdrogen verdwijnt toch een deel. Er zijn ook antizonnebrandmiddelen verkrijgbaar die je maar één keer per dag hoeft aan te brengen. Deze beschermen met minerale pigmenten, die op de huid blijven liggen en schadelijke zonnestralen reflecteren. Lees wel voor gebruik de bijsluiter goed door.

Toch verbrand, wat dan?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Maar heb je toch zonnebrand opgelopen en is je huid rood, zorg dan dat je voorlopig niet in de zon komt. Smeer met een aftersun of verkoel de huid met yoghurt of schijfjes komkommer. Er zijn ook speciale verkoelende en verzachtende schuimsprays verkrijgbaar. Deze helpen de verbrande huid te herstellen. Heb je koorts of zijn er blaren te zien, neem dan contact op met de huisarts.

Zwanger en zon: beschermende kleding

Veel mensen trekken op het strand een T-shirt aan om zo de gevoelige huid van de schouders en rug te bedekken. Toch beschermt een shirt niet voldoende. Net als antizonnebrandmiddelen heeft kleding een beschermingsfactor. Een T-shirt heeft bijvoorbeeld beschermingsfactor 10, maar als het nat wordt, loopt de bescherming terug tot ongeveer factor 2.

Smeer dus je huid eerst in met een anti-zonnebrandproduct voor je iets aantrekt. Ook kun je uv-werende kleding dragen. Deze kleding heeft beschermingsfactor 50 en houdt zo’n 97,5 % van de uv-stralen tegen.

9x Waarom zwanger zijn in de zomer zo geweldig is

Gevoelige kinderhuid

Heb je kinderen? Smeer hun huid dan extra goed in. De zon kan veel schade aanrichten. De kans op huidkanker op latere leeftijd wordt groter als je in je kinderjaren verbrandt. KWF Kankerbestrijding adviseert om kinderen in te smeren met een anti-zonnebrandproduct met minimaal factor 30, ongeacht hun huidtype. De natuurlijke beschermlaag van de kinderhuid is dunner en dus gevoeliger. De uv-stralen dringen hierdoor makkelijker door de huid heen. Een hoge factor beschermt langer en beter.

Lees ook: Je kind in smeren, feiten en fabels over zonnebescherming

Bronnen: KWF Kankerbestrijding, gynandco, CJG, Mens en Gezondheid

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Elodie Mendels

Kinderdermatoloog

Elodie Mendels is kinderdermatoloog in het Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam, waar zij kinderen ziet met de meest uiteenlopende huidziekten. Ook is zij bedenker van het vrolijke (voor)leesboek Zalfje voor kinderen met eczeem en hun ouders, om de zorg voor hen op een speelse en eenvoudige manier te kunnen verbeteren.