Veilig in de zon als je zwanger bent

Veilig in de zon als je zwanger bent

Heerlijk, de zon op je huid. Maar helaas is te veel zon niet goed voor je. Je huid veroudert snel en je hebt tijdens je zwangerschap kans op pigmentvlekken. Hoe geniet je veilig en zwanger in de zon ?

Zwanger in de zon

De zon maakt vrolijk en geeft energie. Bovendien stimuleren uv-stralen de aanmaak van vitamine D, goed voor onder andere de botopbouw. Maar door veel zonnestraling veroudert de huid snel. Tijdens je zwangerschap heb je ook kans op het bekende zwangerschapsmasker: pigmentvlekken in je gezicht. Smeer daarom je gezicht (en vergeet ook je decolleté niet) goed in met een hoge beschermingsfactor. Zonnen valt vaak tegen als je zwanger bent, want je kunt slechter tegen de hitte. Zoek een plek in de schaduw en draag een hoed.

Hoge factor

Je kunt best af en toe in de zon zitten, maar gebruik dan wel een antizonnebrandmiddel. Hierin zitten uv-filters, waardoor minder uv-stralen de huid bereiken. De factor geeft aan hoe lang je beschermd in de zon kunt. Een blanke huid verbrandt zonder bescherming bijvoorbeeld na een kwartier. Met factor 10 kun je 150 minuten in de zon zitten (15 minuten maal factor 10 is 150 minuten).

De beschermingsfactor is universeel. Dit betekent dat factor 15 van een A-merk dezelfde bescherming biedt als factor 15 van een B-merk (huismerken van drogisterijen, bijvoorbeeld). Het best kun je een antizonnebrandproduct gebruiken met minimaal factor 30, ongeacht je huidtype. Een hoge factor beschermt je huid langer en beter.

Water, sneeuw en schaduw

Vermijd de zon tussen 12:00 en 15:00 uur, de zonkracht is dan het sterkst. Wees ook in de schaduw op je hoede: ook al is de blootstelling aan uv-stralen hier beperkter dan in de volle zon, toch kun je ook in de schaduw verbranden. In een bootje en in de sneeuw is het extra oppassen geblazen. Water en sneeuw weerkaatsen namelijk de uv-stralen. Wist je dat uv-stralen zelfs door glas heen gaan? Ook wolken houden de uv-stralen maar deels tegen.

Smeren, smeren, smeren

Smeer je huid een half uur voor je naar buiten gaat in en besteed extra aandacht aan gevoelige plekken als je neus, oren en nek. De crème, lotion of melk heeft zo voldoende tijd om in te trekken. Wees niet zuinig; om de beloofde bescherming te bereiken, moet je royaal smeren.

Smeer minimaal elke twee uur opnieuw in. Ook na het zwemmen is het belangrijk om weer te smeren, ook al staat er ‘waterproof’ op de fles. Door afdrogen verdwijnt toch een deel. Er zijn ook antizonnebrandmiddelen verkrijgbaar die je maar één keer per dag hoeft aan te brengen. Deze beschermen met minerale pigmenten, die op de huid blijven liggen en schadelijke zonnestralen reflecteren. Lees wel voor gebruik de bijsluiter goed door.

Toch verbrand, wat dan?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Maar heb je toch zonnebrand opgelopen en is je huid rood, zorg dan dat je voorlopig niet in de zon komt. Smeer met een aftersun of verkoel de huid met yoghurt of schijfjes komkommer. Er zijn ook speciale verkoelende en verzachtende schuimsprays verkrijgbaar. Deze helpen de verbrande huid te herstellen. Heb je koorts of zijn er blaren te zien, neem dan contact op met de huisarts.

Beschermende kleding

Veel mensen trekken op het strand een T-shirt aan om zo de gevoelige huid van de schouders en rug te bedekken. Toch beschermt een shirt niet voldoende. Net als antizonnebrandmiddelen heeft kleding een beschermingsfactor. Een T-shirt heeft bijvoorbeeld beschermingsfactor 10, maar als het nat wordt, loopt de bescherming terug tot ongeveer factor 2. Smeer dus je huid eerst in met een antizonnebrandproduct voor je iets aantrekt. Ook kun je uv-werende kleding dragen. Deze kleding heeft beschermingsfactor 50 en houdt zo’n 97,5 % van de uv-stralen tegen.

Gevoelige kinderhuid

Heb je kinderen? Smeer hun huid dan extra goed in. De zon kan veel schade aanrichten. De kans op huidkanker op latere leeftijd wordt groter als je in je kinderjaren verbrandt. KWF Kankerbestrijding adviseert om kinderen in te smeren met een anti-zonnebrandproduct met minimaal factor 30, ongeacht hun huidtype. De natuurlijke beschermlaag van de kinderhuid is dunner en dus gevoeliger. De uv-stralen dringen hierdoor makkelijker door de huid heen. Een hoge factor beschermt langer en beter.