geen eetlust tijdens zwangerschap

Geen eetlust tijdens je zwangerschap

Zwangere vrouwen hebben trek in de gekste dingen, hoor je altijd. Augurken met slagroom, of midden in de nacht een hamburger. Maar wat nou als je juist nergens zin in hebt? Alles over een verminderde eetlust tijdens je zwangerschap.

Minder eetlust tijdens zwangerschap

Het is heel normaal om tijdens je zwangerschap geen of minder eetlust te hebben dan normaal. Net zoals dat het normaal is om juist last te hebben van vreemde eetgewoonten of eetbuien. Of dat je plotseling geen koffie meer lust, of je lievelingsmaaltijd je opeens enorm tegenstaat.

Ook al heb je misschien geen trek, toch is het belangrijk om gezond en gevarieerd te blijven eten. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je ongeboren baby.

Oorzaak

Een verminderde eetlust kan gedurende je hele zwangerschap opspelen. Daar zijn verschillende oorzaken voor:

  • Eerste trimester: hormonen en misselijkheid
    In het eerste trimester komt een gebrek aan eetlust vooral door de zwangerschapshormonen die je lichaam opeens in grote hoeveelheden aanmaakt, zoals oestrogeen en hCG. Deze hormonen veroorzaken onder andere misselijkheid, een verbeterde reukzin en soms een metaalachtige smaak in je mond. Ook werken de darmen wat trager, waardoor je snel een vol gevoel kan hebben. Al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat je eetlust verdwijnt. Een verminderde eetlust gaat vaak hand in hand met zwangerschapsmisselijkheid.
  • Tweede trimester: brandend maagzuur
    Veel zwangere vrouwen voelen zich in het tweede trimester weer wat beter en krijgen ook hun eetlust terug. Maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige vrouwen blijven ook in het tweede trimester last houden van misselijkheid en een verminderde eetlust. Het kan ook zijn dat je last krijgt van brandend maagzuur, waardoor je minder wil en kan eten.
  • Derde trimester: flinke buik
    In deze fase is je buik inmiddels flink gegroeid. Je baarmoeder duwt andere organen, zoals je maag, een stuk naar boven. Daardoor neemt de druk op je maag toe en heb je sneller een vol gevoel. Na een paar happen kun je al geen trek meer hebben in de rest van je maaltijd. Kleinere porties eten is de oplossing. In het derde trimester is obstipatie ook een veelvoorkomende kwaal. Daardoor verloopt de spijsvertering langzamer en voelt je buik snel vol en opgeblazen. Je hebt in deze periode vaak het meest last van brandend maagzuur waardoor je eetlust ook verminderd.

Lees ook: Gezonde tussendoortjes tijdens de zwangerschap

Voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen

Als je totaal geen eetlust hebt tijdens je zwangerschap, heb je misschien de neiging om weinig te eten. Hoe zorg je ervoor dat je toch alles binnenkrijgt wat jij en je baby nodig hebben?

  1. Drink veel: Het is vooral belangrijk om genoeg vocht binnen te krijgen. Dat telt zwaarder dan voldoende calorieën. Als je geen trek hebt in eten, probeer dan dus in elk geval regelmatig wat te drinken. Water, groene of zwarte thee, of gemberthee als je je misselijk voelt.
  2. Kleinere porties: Krijg je geen hele maaltijd meer op? Probeer dan vaker op de dag te eten in kleinere porties. Neem zes keer per dag een kleine maaltijd of tussendoortje, in plaats van drie hoofdmaaltijden. Zo krijg je toch de nodige voedingsstoffen binnen.
  3. Kies licht verteerbaar: Heb je echt moeite om een hap binnen te krijgen? Kies dan vooral voor licht verteerbare producten. Denk aan yoghurt, fruit of een cracker.
  4. Eet waar je wel trek in hebt: Gevarieerd eten is altijd het gezondst, maar heb jij werkelijk nergens trek in, behalve in mandarijntjes? Eet dan vooral de hele dag mandarijntjes. Heb je alleen maar trek in zoetigheid of vette snacks? Pas daar dan wel mee op en probeer ook gezonde alternatieven te eten.
  5. Eet voldoende vezels: Het is belangrijk om je spijsvertering te stimuleren om obstipatie te voorkomen (en aambeien). Kies daarom voor vezelrijke voeding op de momenten dat je wel trek hebt. Denk aan groene bladgroenten, volkoren producten, fruit, peulvruchten en noten.
  6. Vermijd sterke geuren: Door je verbeterde reukzin kan sterk geurend of gekruid eten je tegenstaan. Datzelfde geldt voor vette snacks die flink naar frituur ruiken. Lekker laten staan dus, kies liever voor voeding met een neutralere smaak en geur.
  7. Verander de temperatuur: Klinkt misschien gek, maar sommige zwangere vrouwen vinden koud eten en drinken opeens lekkerder dan warm. Of juist andersom. Heb je geen trek in koude melk? Probeer het dan eens opgewarmd, misschien smaakt dat wel. En smaakt hete tomatensoep niet? Laat ‘m afkoelen en probeer het dan nog eens.

Afkeer van eten

Tijdens je zwangerschap kun je plotseling ook een afkeer voor bepaalde producten krijgen. Sommige vrouwen die voor hun zwangerschap echte koffiefanaten waren, worden al misselijk bij de geur van koffie. Of misschien at jij vroeger altijd pindakaas op je boterham en heb je daar nu totaal geen trek meer in. Dit is heel normaal, net als dat sommige vrouwen ook juist een voorkeur krijgen voor bepaalde voedingsmiddelen.

Hou wel in de gaten dat je geen tekorten oploopt. Lust je bijvoorbeeld geen melk meer, zoek dan een alternatief zodat je geen calciumtekort oploopt. In dit geval kunnen kaas en groene bladgroenten ervoor zorgen dat je aan je dagelijkse hoeveelheid calcium komt.

Tip: dit is de maximale hoeveelheid cafeïne die een zwanger vrouw mag drinken.

Multivitamine nodig?

In principe heb je tijdens je zwangerschap geen extra vitaminetabletten nodig, met uitzondering van foliumzuur tot week 10 en vitamine D. Zo lang je gezond en gevarieerd eet, krijg je alle benodigde vitamines voor jezelf en de baby binnen via je voeding. Maar eet je door je verminderde eetlust zo weinig dat je twijfelt of je wel voldoende vitamines binnenkrijgt? Bespreek dan met je verloskundige of huisarts of het nodig is om eventueel extra voedingssupplementen te nemen. Zij kunnen adviseren welke vitaminepil het meest geschikt is voor jou.

Lees ook: Multivitamine tijdens zwangerschap: wat heb je extra nodig? 

Naar de huisarts

Krijg je echt geen hap naar binnen doordat je zoveel last hebt van zwangerschapsmisselijkheid of brandend maagzuur? Ga dan langs de huisarts. Tegen beide kwaaltjes kan hij een recept voorschrijven.