geen eetlust tijdens zwangerschap

Geen eetlust tijdens je zwangerschap

Als je zwanger bent, kun je trek hebben in de gekste dingen, zoals augurken met slagroom. Maar wat als je juist nergens zin in hebt? Alles over een verminderde eetlust tijdens je zwangerschap.

Minder eetlust tijdens zwangerschap

Het is heel normaal om tijdens je zwangerschap geen of minder eetlust te hebben. Net zoals het normaal is om dan vreemde eetgewoonten of eetbuien te hebben. Of dat je plotseling geen koffie meer lust, of je lievelingsgerecht je opeens enorm tegenstaat. Ook al heb je misschien geen trek, toch is het belangrijk om gezond en gevarieerd te blijven eten als je zwanger bent. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je ongeboren baby.

Advertentie

Oorzaken verminderende eetlust

Een verminderde eetlust tijdens de zwangerschap kan verschillende oorzaken hebben:

  • Eerste trimester: hormonen en misselijkheid
    In het eerste trimester komt een gebrek aan eetlust vaak door de zwangerschapshormonen die je lichaam opeens in grote hoeveelheden aanmaakt, zoals oestrogeen en hCG. Deze hormonen veroorzaken onder andere zwangerschapsmisselijkheid, een verbeterde reukzin en soms een metaalachtige smaak in je mond. Ook werken je darmen wat trager, waardoor je snel een vol gevoel kunt hebben. Al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat je eetlust verdwijnt.
  • Tweede trimester: brandend maagzuur
    Veel zwangere vrouwen voelen zich in het tweede trimester weer wat beter en krijgen dan ook hun eetlust terug. Maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige vrouwen blijven ook in het tweede trimester last houden van misselijkheid en een verminderde eetlust. Het kan ook zijn dat je last krijgt van brandend maagzuur, waardoor je minder wil en kan eten.
  • Derde trimester: flinke buik
    In deze fase is je buik vaak al flink groot. Je baarmoeder duwt andere organen, zoals je maag, een stuk naar boven. Hierdoor neemt de druk op je maag toe en heb je sneller een vol gevoel. Na een paar happen kun je al geen trek meer hebben in de rest van je maaltijd. Kleinere porties eten is de oplossing. In het derde trimester is obstipatie ook een veelvoorkomende kwaal. Dit zorgt ervoor dat je spijsvertering langzamer gaat en je buik snel vol en opgeblazen voelt. Ook kun je in deze periode veel last hebben van brandend maagzuur waardoor je eetlust verminderd.

Lees ook: Gezonde tussendoortjes tijdens de zwangerschap

Tips: zo krijg je toch voldoende voedingsstoffen binnen

Als je totaal geen eetlust hebt tijdens je zwangerschap, heb je misschien de neiging om weinig te eten. Hoe zorg je ervoor dat je toch alles binnenkrijgt wat jij en je baby nodig hebben?

  1. Drink voldoende. Het is heel belangrijk om genoeg vocht binnen te krijgen als je zwanger bent. Dat telt zwaarder dan voldoende calorieën. Als je geen trek hebt in eten, probeer dan in elk geval wel om regelmatig wat te drinken. Water, rooibosthee of gemberthee zijn goede opties als je je misselijk voelt. Goed om te weten: voor kruidenthee geldt een maximum van 2 tot 3 kopjes per soort per dag. Met uitzondering van rooibosthee, dit kun je onbeperkt drinken.
  2. Kleinere porties. Krijg je geen hele maaltijd meer op? Probeer dan vaker op de dag kleinere porties te eten. Neem zes keer per dag een kleine maaltijd of tussendoortje, in plaats van drie hoofdmaaltijden. Zo krijg je toch de nodige voedingsstoffen binnen.
  3. Ga voor licht verteerbaar. Moet je echt moeite doen om ook maar een hap binnen te krijgen? Ga dan vooral voor licht verteerbare producten. Denk aan yoghurt, fruit of een cracker. Of maak bijvoorbeeld een smoothie met veel groenten. Kies liever niet voor fruitsapjes of een smoothie met veel fruit, want daar zit veel suiker in.
  4. Eet waar je wel trek in hebt. Gevarieerd eten is altijd het gezondst, maar heb jij werkelijk nergens trek in, behalve in mandarijntjes? Eet dan vooral de hele dag mandarijntjes. Heb je alleen maar trek in zoetigheid of vette snacks? Pas daar dan wel mee op en kies liever voor gezonde alternatieven.
  5. Eet voldoende vezels. Het is belangrijk om je spijsvertering te stimuleren om obstipatie (en aambeien) tijdens de zwangerschap te voorkomen. Kies daarom voor vezelrijke voeding op de momenten dat je wel trek hebt. Denk aan groene bladgroenten, volkoren producten, fruit, peulvruchten en noten.
  6. Vermijd sterke geuren. Door je verbeterde reukzin kan sterk geurend of gekruid eten je tegenstaan als je zwanger bent. Datzelfde geldt voor vette snacks die flink naar frituur ruiken. Lekker laten staan dus. Kies liever voor voeding met een neutrale smaak en geur.
  7. Verander de temperatuur. Het klinkt misschien gek, maar sommige zwangere vrouwen vinden koud eten en drinken opeens lekkerder dan warm. Of juist andersom. Heb je geen trek in koude melk? Warm het dan op, misschien smaakt dat wel. En smaakt hete tomatensoep niet? Laat de soep afkoelen en probeer het dan nog eens.

Afkeer van eten

Tijdens je zwangerschap kun je plotseling een afkeer voor bepaalde producten krijgen. Sommige vrouwen die voor hun zwangerschap echte koffiefanaten waren, worden nu al misselijk bij de geur van koffie. Of misschien at jij vroeger altijd pindakaas op je boterham en heb je daar nu totaal geen trek meer in. Dit is heel normaal, net als dat sommige zwangere vrouwen nu juist een voorkeur krijgen voor bepaalde voedingsmiddelen.

Hou wel in de gaten dat je geen tekorten oploopt. Lust je bijvoorbeeld geen melk meer, zoek dan een alternatief zodat je geen calciumtekort oploopt. In dit geval kunnen kaas, plantaardige melk soorten met toegevoegd calcium, groene bladgroenten, noten en zaden ervoor zorgen dat je toch aan je dagelijkse hoeveelheid calcium komt.

Tip: dit is de maximale hoeveelheid cafeïne die een zwanger vrouw mag drinken.

Multivitamine nodig?

In principe heb je tijdens je zwangerschap geen extra vitaminetabletten nodig als je gevarieerd en gezond eet. Met uitzondering van actief foliumzuur , ook wel folaat genoemd, tot week 10 en vitamine D. Zolang je gezond en gevarieerd eet, krijg je alle benodigde vitamines voor jezelf en de baby binnen via je voeding. Eet je door je verminderde eetlust zo weinig dat je twijfelt of je wel voldoende vitamines binnenkrijgt? Bespreek dit dan met je verloskundige of de huisarts. Misschien is het nodig is om extra voedingssupplementen te nemen. Is dit het geval, dan kunnen ze je adviseren welke vitaminepil het meest geschikt is voor jou.

Lees ook: Multivitamine tijdens zwangerschap: wat heb je extra nodig?

Naar de huisarts

Krijg je echt geen hap naar binnen doordat je veel last hebt van zwangerschapsmisselijkheid of brandend maagzuur? Ga dan langs de huisarts. Tegen beide kwaaltjes kan hij, als het nodig is, medicijnen voorschrijven.

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram