29 weken zwanger

29 weken zwanger

Je bent nu tussen de 29 en 30 weken zwanger. Lees alles over jouw lichaam, de ontwikkeling van je kind en praktische zaken die op dit moment belangrijk voor je kunnen zijn als je 29 weken zwanger bent.

Je baby is nu 36,5 centimeter lang en weegt 1100 gram.

29 weken zwanger: je baby

Je kind krijgt steeds meer een eigen persoonlijkheid en karakter. Hij heeft al een duidelijke gezichtsuitdrukking. Af en toe maakt hij een grimas of fronst hij zijn wenkbrauwen. Als je heel goed oplet, kun je een patroon ontdekken in de bewegingen. Je kind heeft een eigen slaap- en waakritme. Zijn karaktertrekken laat hij zien in zijn manier van bewegen. Als hij nu heel driftig met zijn beentjes trappelt, doet hij dat na zijn geboorte ook.

Heb je het gevoel dat je hele buik heen en weer gaat? Waarschijnlijk draait je kind dan van een hoofdligging naar een stuitligging of andersom. Daar heeft hij nu nog de ruimte voor.

Video: Je baby is nu 36,5 centimeter lang en weegt 1100 gram.

29 weken zwanger: jij

Als je last hebt van een zeurende of stekende pijn in je onderrug of bij je schaambeen, kan dat duiden op bekkeninstabiliteit. Eén op de vier vrouwen heeft hier tijdens de zwangerschap last van. Onder invloed van de zwangerschapshormonen worden de verbindingen tussen de beenderen in het bekken soepeler. Dat is nodig om tijdens de bevalling genoeg ruimte en elasticiteit te hebben, zodat de baby geboren kan worden. Helaas wordt het bekken er soms te instabiel van, en dat kan klachten opleveren.

Pijn in je rug of bij je schaambeen hoeft niet altijd bekkeninstabiliteit te zijn. Het kan ook bandenpijn of rugpijn zijn die veroorzaakt wordt door een verkeerde houding. Ga daarom altijd even langs je huisarts of bespreek de klachten met je verloskundige, zodat je weet wat er aan de hand is. Je kunt ook een afspraak maken met een bekkenfysiotherapeut.

Video: Hoofdmassage voor de zwangere vrouw

Bekkenklachten voorkomen

Let tijdens je zwangerschap goed op je houding. Door het gewicht van je buik worden je onderste rugwervels extra belast. Bovendien zijn je gewrichtsbanden door de zwangerschapshormonen verslapt. Daardoor krijgen je rugwervels het extra zwaar te verduren. Om lage rugpijn te voorkomen, moet je niet met een holle rug staan. Zorg dat er een rechte lijn loopt van je achterhoofd naar je hielen, als je staat. Span je bilspieren aan en hou je buikspieren aangetrokken: zo kantelt je bekken automatisch naar achteren.

Als je ’s avonds last hebt van een vermoeide onderrug kan een warme douche, een massage of een rode lamp verlichting geven. Deze kat-oefening helpt ook: ga op je knieën zitten en zet je handen op de grond. Om je bekken te kantelen, laat je je rug afwisselend hol en bol worden. Je trekt dus eerst je buik in en maakt je rug helemaal bol, daarna laat je je rug hol worden en steek je je billen naar achteren. Je buik gaat nu richting de vloer.

Zwangerschapsyoga

Dit soort oefeningen doe je ook bij zwangerschapsyoga. Voor veel vrouwen is het daarom de ideale manier om te ontspannen. Naast oefeningen krijg je praktische informatie, je leert er technieken om lichamelijke ongemakken te verlichten en om vertrouwen te hebben in je lichaam. In alles staat de beleving van de zwangerschap centraal. Iets voor jou?