baby-6-weken

Baby 6 weken oud | Groeikalender

Je baby is alweer 6 weken oud en maakt steeds meer geluidjes. Reageer hier vooral op, want door veel tegen hem te praten stimuleer je zijn taalontwikkeling. Maak daarnaast ook tijd voor jezelf, want misschien dat je deze week alweer voorzichtig kunt beginnen met sporten. En ben je alweer toe aan seks?

Ontwikkeling baby 6 weken 

‘Ah’, ‘Eh’, ‘Oh’. Heb jij deze geluidjes al uit de mond van je baby gehoord? Dat zou zomaar kunnen, want vanaf nu gaat je baby met zijn stem spelen. Met zijn eigen babytaal probeert hij jouw aandacht te trekken. Je zult merken dat hij hierdoor steeds meer tegen je gaat ‘kletsen’. Behalve dat hij op deze manier met je communiceert, traint je baby door geluiden te maken ook zijn lippen, tong en mondspieren om straks écht te kunnen praten. Wist je trouwens dat de taalontwikkeling van je baby is begonnen in je buik? Het horen van jouw stem was het begin van zijn taalontwikkeling. Dit gebrabbel is fase twee.

Advertentie

Meer lezen: Het nut van brabbelen

Kleur ogen

Verdrink je dagelijks in de blauwe ogen van je baby? Er bestaat een kans dat je kind over een paar maanden toch een andere oogkleur heeft. Blanke baby’s hebben bij de geboorte nog geen pigment in de iris van hun ogen, waardoor ze eerst blauw zijn. Baby’s met een getinte huid krijgen van het begin af aan al meer pigment mee van hun ouders, waardoor hun ogen vaak (licht)bruin of donkergrijs zijn. Zodra de aanmaak van het pigment in de eerste maanden op gang komt, krijgt je baby zijn definitieve oogkleur. Dat kan na een half jaar zijn, maar ook pas na een jaar. Welke kleur het wordt, is haast niet te voorspellen. Check hier hoe dit precies zit.

Jouw leven met je baby: week 6

Nacontrole

Hoe voel jij je zes weken na de bevalling? Langzaam maar zeker word je mentaal en fysiek weer de oude. Geef het ontzwangeren de tijd. Waar eerst werd gesproken over negen maanden op, negen maanden af, blijkt uit nieuw onderzoek dat ontzwangeren ruim een jaar duurt. Meestal word je zes weken na de bevalling door de verloskundige of gynaecoloog gevraagd om op nacontrole te komen.

Je bespreekt samen je zwangerschap en bevalling, maar je kunt bijvoorbeeld ook vragen stellen over anticonceptie en vragen of ze je buikspieren kan controleren. Dit is belangrijk als je wilt gaan sporten. In sommige gevallen is een medische controle nodig, zoals het meten van je bloeddruk, het checken van je bekkenbodem of het controleren van de gehechte keizersnee.

Herstellen na een keizersnede: dit moet je weten

Normale cyclus

Na je bevalling wordt je lichaam langzaam de oude. Dat betekent ook dat je weer ongesteld wordt. In principe kun je na zes tot acht weken je eerste menstruatie verwachten. Geef je borstvoeding? Dan komt je cyclus vaak later op gang. Dat is meestal na één tot drie maanden nadat je stopt met borstvoeding.

Lees ook: Borstvoeding en menstruatie, zo beïnvloedt dat elkaar

Seks

Misschien krijg je er alweer zin in, of zie je er juist als een berg tegenop sinds je bent bevallen: seks. Wanneer je er klaar voor bent, is voor iedere vrouw anders. Ook je partner vindt die eerste keer na de bevalling vast spannend. Over het algemeen raden verloskundigen en artsen aan om na de bevalling minimaal zes weken met seks te wachten. Na die periode is je baarmoedermond goed gesloten, zijn eventuele hechtingen opgelost en is het infectiegevaar verminderd. Heb je nog last van nabloedingen? Dan is het niet slim om al seks te hebben.

Kijk niet raar op als de eerste keer vrijen anders voelt dan je gewend bent. Je lichaam is nog niet de oude. Een orgasme kan bijvoorbeeld heftiger aanvoelen, omdat je baarmoeder na de bevalling nog erg gevoelig is. Dat je niet zwanger kunt worden als je borstvoeding geeft, is overigens een fabel. Regel dus op tijd anticonceptie.

Lees ook: Anticonceptie na de bevalling: dit zijn je opties

Sporten

Was de nacontrole positief? Dan mag je zes weken na een vaginale bevalling rustig aan het sporten weer opbouwen, als je daar zin in hebt. Met sporten na een keizersnee kun je het beste acht weken wachten. Ook al voel je je goed, start niet meteen te fanatiek. Een zwangerschap en bevalling zijn erg belastend voor je lijf. Doe de eerste twaalf weken sowieso geen oefeningen met een hoge intensiteit, zoals springen of hardlopen.

Je bekkenbodem is nog niet voldoende hersteld om de schokbelasting op te vangen. Pas ook op met sit-ups en zware buikspieroefeningen. De rechte buikspieren zijn tijdens de zwangerschap flink uitgerekt. Het kost tijd om die weer naar elkaar te laten groeien. De beste sporten om mee te beginnen na je bevalling zijn bijvoorbeeld rustige cardio-oefeningen, zwemmen (als je geen bloedverlies meer hebt) en yoga.

Tips voor als je weer wilt gaan sporten

Extra tip rondom je baby van 6 weken oud 

Babymassage

Slaapt jouw baby slecht, heeft hij vaak last van darmkrampjes of hij is heel onrustig? Misschien is een babymassage dan iets voor jullie. Maar een babymassage is ook heel fijn voor je baby als hij nergens last van heeft. Het versterkt jullie band en werkt heerlijk ontspannend. Zowel voor je baby als voor jezelf. Een babymassage heeft allerlei voordelen voor de gezondheid en ontwikkeling van je baby. Door de massage worden de zintuigen van je baby geactiveerd, waardoor zijn hersenen het gelukshormoon serotonine aanmaken. Ook stimuleert het zijn darmen, wat darmkrampjes kan verminderen. Meer weten? Zo bevorder je een veilige hechting met je kind.

Leesvoer voor deze week 

Deze informatie is gebaseerd op de gemiddelde ontwikkeling van een baby. Iedere baby is uiteraard uniek en ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en manier. Ook beleeft iedere ouder het ouderschap anders. Onze informatie is dan ook vooral bedoeld om je een idee te geven wat je per week ongeveer kunt verwachten.