hoeveel groente

Hoeveel groente en fruit moet een kind eten?

Dat je groente en fruit moet eten om gezond te blijven weet iedereen. Susanne Verzuu legt uit waarom je kind groente en fruit nodig heeft en hoeveel hij ervan moet eten.

Wie kent de regel niet: ‘Twee ons groente, twee stuks fruit. Zo houd je het een stuk langer uit’. Voor kinderen is de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit iets anders, maar dat het belangrijk dat ze er dagelijks genoeg van krijgen is zeker.

Advertentie

Groente en fruit: vitamines en vezels

Groente en fruit bevatten verschillende soorten voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de groei en de gezondheid van je kind. Zo zorgen de vezels en vocht voor een gezonde darmwerking en is o.a. vitamine C in dat goed voor de weerstand. Maar elke soort groente en fruit bevat zijn eigen unieke samenstelling van vitamines en mineralen die bijdragen aan de gezondheid. Variatie is daarom essentieel.

Gezonde start

Als je kind klaar is voor vaste voeding begin dan altijd eerst met groenten ipv fruit. Door de zoete smaak van fruit vinden de meeste kinderen dat toch wel lekker. De smaken van groenten moet een kind echt leren kennen, dus het beste daarmee te starten in de verkenningsfase van voedsel, start is tussen de 4 en 6 maanden.

5 gouden tips

  • Heb geduld, het is een verkenningsfase
  • Start met zachte smaken zoals broccoli, wortel of pompoen
  • Bied een smaak meerdere keren aan, het kan 10-15 x duren voordat een kind een smaak heeft leren kennen
  • Ontspan, het doel is verkennen, een bord hoeft niet leeg
  • Houd vol, soms heeft een kind echt geen zin, probeer het dan een paar dagen later nog eens

Wat is de juiste hoeveelheid?

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit verschilt per leeftijd.

Groenten:

  • Kinderen van 1-3 jaar: 50 – 100 gram (1-2 opscheplepels)
  • Kinderen van 4-8 jaar: 100 – 150 gram (2-3 opscheplepels)

Fruit:

  • Kinderen van 1-3 jaar: 150 gram (1,5 stuk)
  • Kinderen van 4-8 jaar: 150 gram (1,5 stuk)

Wat als mijn kind geen groente wil eten?

Een kind heeft een aangeboren voorkeur voor zoete smaken en een aangeboren afkeer van bittere smaken. Houd daarbij rekening met een kleine tong met heel veel smaakpapillen op en je snapt dat niet elk kind staat te trappelen om in een broccoli te happen. En toch kun je als ouder best wat invloed uitoefenen op de smaakontwikkeling van je kind. (zie 5 gouden tips bovenaan)

Groenten:

  • Houd het bij 1 nieuw soort per week
  • Geef je kind het idee dat het zelf mag kiezen door tijdens het boodschappen doen 2 ‘nieuwe’ opties aan te bieden en ze zelf te laten kiezen.
  • Houd het bij 1 nieuw soort per week en probeer het minstens 2-3 keer aan te bieden, mag ook tussendoor.
  • Gebruik de tussendoor-momenten ook voor groente, dan hangt de groente inname niet alleen van de avondmaaltijd af.

En als hij alsnog weigert?

Er zijn maar weinig kinderen die maar blijven weigeren al kunnen ze je geduld behoorlijk op de proef stellen. Je bereikt veel als je vanaf de start al goed begint en weet vol te houden. Het is soms even zoeken maar er zijn altijd wel soorten groenten en fruit die je kind wel lekker vindt. Er zijn een aantal tips die helpen bij ‘kieskeurige’ kids:

  • Eet op tijd, niets zo lastig als een vermoeid kind (in combi met vermoeide ouder) iets nieuws te laten proberen
  • Bord hoeft niet leeg, maar 2 hapjes proeven wel.
  • Wees creatief, kinderen zijn ‘suckers’ voor een leuke presentatie of creatieve benaming. Dus leuke bordjes en bestek, figuurtjes. Maar ook het benoemen waar de groente aan bijdraagt (grote spierballen of superogen) kan het een stuk interessanter maken
  • Betrek je kind bij het boodschappen doen en bereiden van de maaltijd, zo hebben ze het idee dat ze mogen werken aan de maaltijd en wordt het meer ‘eigen’.

Naast groenten bevatten peulvruchten en volkorenbrood ook behoorlijk wat vezels en kunnen dus een goed aanvulling zijn in de periodes dat je kind wat minder groenten binnenkrijgt dan je je zou willen.

Help, mijn kind lust maar 1 soort groenten en/of fruit

Een bekende uitdaging voor veel ouders. Ben je eerst al blij dat je kind überhaupt groenten en fruit eet, kom je er na een tijdje achter dat ze niet lijken af te wijken van hun favorietjes en dat variëren weigering en frustratie oplevert. Een kind heeft nou eenmaal wat angst voor het onbekende, zeker als het op eten aankomt. Hierbij wat tips:

Groenten:

  • Houd het bij 1 nieuw soort per week.
  • Geef je kind het idee dat het zelf mag kiezen door tijdens het boodschappen doen 2 ‘nieuwe’ opties aan te bieden en ze zelf te laten kiezen.
  • Houd het bij 1 nieuw soort per week en probeer het minstens 2-3 keer aan te bieden, mag ook tussendoor.
  • Gebruik de tussendoor-momenten ook voor groente, dan hangt de groente inname niet alleen van de avondmaaltijd af.

Fruit:

  • Fruit kan je makkelijk verwerken in toetje, stukjes fruit in yoghurt
  • Fruitsalade met ‘bekend’ fruit, waar je steeds een ‘nieuw soort aan toevoegt.
  • Fruit mag ook uit de vriezer komen, en kun je af en toe ook verwerken in smoothie

Knijpfruit

Het lijkt de ideale oplossing en gaat er vaak ook makkelijk in bij kinderen, een pakje knijpfruit met een vrolijke afbeelding om het nog aantrekkelijker te maken. Goed om ook nog even te checken, maar in de meeste knijp en slurpfruit zit alleen gepureerd fruit en geen toegevoegde suikers. En toch blijft het advies je kinderen voornamelijk vers ongepureerd (stukjes) fruit te geven. Dit heeft te maken met het feit dat je kind minder snel en minder lang verzadigd is als het niet hoeft te kauwen, en dus snel weer om meer zal vragen en het dan meer fruitsuikers binnenkrijgt dan nodig is.

Let op! Druiven en kleine tomaatjes altijd halveren voordat je ze aan je kind geeft, in deze producten kan een kind zich heel makkelijk verslikken.

Susanne Verzuu

Voedings- en lifestylecoach

Susanne wil als coach graag alle info, adviezen en nieuwe inzichten over voeding en gezondheid filteren. Dit doet ze door de wetenschap te vertalen naar hands-on tips en haalbare duurzame aanpassingen in leefstijl. In haar werk begeleidt ze zowel volwassenen als kinderen naar een gezonde(re) toekomst. Susanne heeft zelf twee dochters.

Contact
Website
Facebook
Instagram