17x verboden dingen tijdens je zwangerschap die echt niet zoveel kwaad kunnen
door

17x verboden dingen tijdens je zwangerschap die echt niet zoveel kwaad kunnen

Zodra je zwanger bent word je overspoeld met dingen die je opeens allemaal niet meer mag. Alcohol en roken staan natuurlijk (én terecht) met stip op één. Maar er zijn ook een paar 'verboden' dingen, die echt niet zoveel kwaad kunnen.

  1. Je dagelijkse shot koffie

    Omdat cafeïne niet goed is voor de baby, kun je beter niet onbeperkt koffie of thee drinken tijdens je zwangerschap. Maar geheel onthouden is ook niet nodig. Volgens het Voedingscentrum is de grens van 200 mg cafeïne per dag goed om aan te houden. Om je een idee te geven: in een kopje koffie zit ongeveer 85 mg cafeïne. Lees hier wat een voedingsdeskundige zegt over koffie en thee tijdens de zwangerschap.

  2. Vergeten vitamines te slikken

    Als je zwanger wilt worden en aan het begin van je zwangerschap is het verstandig om foliumzuur en vitamine D te slikken. Al is er ook geen man over boord als je dit een dagje vergeet of als je het door je misselijkheid niet binnen kan houden.

  3. Zoetigheid

    Suikers en geraffineerde koolhydraten bevatten geen voedingstoffen voor je baby, bovendien kan teveel aan suikers zwangerschapsdiabetes veroorzaken. Toch kan het geen kwaad voor de gezondheid van je baby om zo nu en dan te genieten van een lekker taartje of snoep. Zeker niet als je je verder aan een heel gezond eetpatroon houdt. Sterker nog, trakteer je zelf af en toe op wat zoets als je daar zin in hebt, want als mama gelukkig is, is je ongeboren baby dat ook.

  4. Chocola

    Chocola bevat zowel suiker als cafeïne en is daarmee niet het beste om te eten tijdens je zwangerschap. Maar goed nieuws: donkere chocolade bevat ook krachtige antioxidanten die eigenlijk heel goed zijn voor de ongeboren baby. Dus geniet van die pure chocolade (maar met mate). Lees hier: waarom chocolade goed is tijdens je zwangerschap

  5. Stressvolle dagen

    Nog iets dat je wordt verteld om te vermijden als je zwanger bent is stress. Maar een beetje stress houdt de bloedsomloop in stand en het houdt je in beweging. En dat is precies wat jij en de baby nodig hebben.

  6. Onrustige nachten

    Het is belangrijk om tijdens je zwangerschap zoveel mogelijk rust te nemen, maar een aantal onrustige nachten is niet iets om je zorgen over te maken. Lig je ’s nachts veel wakker? Doe dan overdag een dutje om zo toch voldoende rust te pakken.

  7. Seks

    Veel vrouwen denken dat seks tijdens de zwangerschap niet goed is voor de baby, maar dat klopt niet. Je baby zal er door het vruchtwater nauwelijks iets van merken. Hoe kun je veilig seks hebben als je zwanger bent?

  8. Hardlopen

    Hoewel je intensieve workouts beter kunt vermijden, is het juist heel goed om tijdens je zwangerschap te (blijven) bewegen. Dit zijn de do’s en don’ts voor sporten tijdens de zwangerschap.

  9. Zware dingen tillen

    In de meeste gevallen (als je geen complicaties hebt) is het prima om je peuter of een volle zak boodschappen mee te sjouwen.

  10. Geen zwangerschapscursus volgen

    Het is heel gebruikelijk om iets van een cursus te volgen waardoor sommige vrouwen zich onder druk gezet voelen om zich voor een cursus aan te melden. Maar als je hier geen behoefte aan hebt, dan kun je die informatie vast ook wel ergens anders opdoen.

  11. Je handen boven je hoofd houden

    Vroeger werd gedacht dat dit gevaarlijk was voor je baby, omdat hierdoor de navelstreng rond zijn nek kon raken, maar dit blijkt een fabel te zijn. Je kunt met een gerust hart juichen!

  12. Een lange autorit maken

    Het is niet heel goed voor de ongeboren baby – en oncomfortabel voor jou – om langer dan een uur in dezelfde positie te zitten. Dus ben je van plan om een lange road trip te gaan maken, stop dan regelmatig om even je benen te strekken. Dit is goed voor de bloedsomloop.

  1. Vliegen

    Er is geen enkele reden om het vliegtuig tijdens je zwangerschap te vermijden. Zorg wel dat je op een lange vlucht regelmatig even je benen strekt door een rondje te lopen. Zwanger en vliegen: dit moet je weten

  2. Horrorfilms kijken

    Ze zouden teveel stress veroorzaken en daarom afgeraden zijn voor zwangere vrouwen. Maar hou je wel van een uurtje griezelen, dan moet je je dat zeker niet negen maanden lang ontzeggen.

  3. Emotionele boeken lezen

    Net als het zwangere vrouwen werd afgeraden om intense films te kijken, is dat ook zo met emotionele boeken. Het zou emotionele stress kunnen opleveren. Maar dit advies kun je best met een korreltje zout nemen.

  4. Sportevents/trouwerij/begrafenis bijwonen

    Er wordt wel eens beweerd dat je beter geen bijeenkomsten kunt bijwonen die veel emoties kunnen losmaken. Dit advies lijkt alleen meer op bijgeloof gebaseerd te zijn dan op de wetenschap. Tenzij je liever thuis met de beentjes omhoog zit, is er geen reden om niet van de partij te zijn.

  5. Vis eten

    Helaas kun je niet alle vis eten als je zwanger bent, maar dat betekent niet dat je vis maar helemaal van je menu moet schrappen. Het voedingscentrum adviseert zelfs om een keer per week vette vis te eten. Deze voedingsdeskundige vertelt welke soorten vis je beter kunt laten staan.

Lees ook:

Dit vertelt niemand je over de bevalling (maar wil je wel weten)

Veel jeuk tijdens de zwangerschap? Pas hiervoor op!

Bron: Baby Gaga Beeld: Shutterstock